تقویم تاریخ؛ از هجرت پیامبر به طائف تا روز معلم
کد خبر: 23370

تقویم تاریخ؛ از هجرت پیامبر به طائف تا روز معلم

امروز سه شنبه، دوازدهم اردیبهشت سال 1402 هجری شمسی ، برابر با یازدهم شوال سال 1444 هجری قمری و مطابق با دوم می سال 2023 میلادی است.

 هجرت پیامبر اکرم به شهر طائف

IMG_20230502_085646

1447 سال پیش در چنین روزی برابر با یازدهم شوال سه سال قبل از هجرت:

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله جهت تبلیغ دینِ اسلام به شهر«طائف» هجرت کرد. سفر تبلیغى پیامبر اسلام به شهر طائف در نزدیکى مکه در حالى صورت گرفت که به تازگى ابوطالب، یاور و حامى بزرگ آن حضرت، وفات یافته و به همین دلیل، مشرکان قریش بر آزار و اذیت خود علیه پیامبر، افزوده بودند. بنابراین اگر اهالى طائف به اسلام مى گرویدند، این شهر پایگاه و محل امنى براى مسلمانان تحت ستم مکه مى شد. اما سران قبیله ثقیف در طائف، نه تنها به خداى یکتا و رسالت حضرت محمد(ص) ایمان نیاوردند، بلکه به تحریک آن ها برخى مردم نادان، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را مورد آزار و اذیت قرار دادند و ایشان را مجروح کردند.

 

 

وفات عبدالعزیر اندلسی، لغت شناس و مورخ مسلمان

957 سال پیش بنا بر اقوال تاریخی، در چنین روزی، یازدهم شوال سال 487 هجری قمری:

«عبدالعزیز اندلسی» لغت شناس و مورخ قرن پنجم هجری قمری وفات یافت. وی در اکثر علوم متداول زمان خود مهارت و دانش بسیار داشت و تالیفات متعددی از خود برجای گذاشت از میان آثار عبدالعزیز اندلسی می توان به «شرح نوادر القالی» اشاره کرد.

 

 

درگذشت لئوناردو داوینچی، نقاش و معمار مشهور ایتالیایی

IMG_20230502_085653

504 سال پیش، در روز دوم می سال 1519 میلادی:

«لئوناردو داوینچی» ( Leonardo da Vinci ) ، نقاش ، مجسمه ساز و معمار معروف ایتالیایی درگذشت. وی درسال 1452 میلادی متولد و به زودی نبوغش در زمینه های گوناگون هنری آشکار شد. داوینچی پس از سفر به چند شهر ایتالیا، در سال 1506 میلادی به فرانسه رفت و نقاش دربار لویی دوازدهم ، پادشاه این کشور شد. وی با میکل آنژ دیگر نقاش و مجسمه ساز مشهور هموطن خود ، معاصر بود و این دو ، نقش مهمی در تکوین هنر دوره رنسانس داشتند. داوینچی علاوه بر هنر، در رشته هایی چون مهندسی ، علم تشریح و ریاضیات نیز مهارت داشت. از جمله تابلوهای نقاشی او ، «شام آخر» و «مونالیزا» یا «لبخند ژوکوند» است که مهمترین و زیباترین اثر او است. همچنین ساختمان کلیسای جامع میلان، از برجسته ترین آثار معماری داوینچی است.

 

 

آغاز دوران حکومت تزاری رومانوف ها در روسیه

IMG_20230502_085657

410 سال پیش در چنین روزی در دوم می سال 1613 میلادی:

دوران حکومت تزاری خاندان رومانوف بر سرزمین پهناور روسیه آغاز شد. سه سال پس از حمله لهستان به روسیه، یکی از سرداران روسی آنها را شکست داد و مسکو را از اشغال ارتش لهستان خارج کرد و میخائیل رومانوف به عنوان تزار جدید ، بر تخت نشست. از این زمان ، دوران حکومت 304 ساله خاندان رومانوف بر روسیه آغاز شد. کشور روسیه در زمان حکومت رومانوف‌ ها گسترش یافت ، اما از لحاظ اقتصادی ، پیشرفت چندانی نکرد و استبداد تزارها ، مانع از شرکت مردم روسیه در تعیین سرنوشت خود بود . در اثر مشکلات سیاسی و اقتصادی و اوضاع وخیم اجتماعی ، مردم روسیه در سال 1917م علیه تزار نیکلای دوم آخرین پادشاه خاندان رومانوف قیام کردند. با سرنگون شدن رومانف، کمونیست ها به رهبری لنین بر روسیه حاکم شدند.

 

 

شهادت استاد مطهری و روز معلم 

IMG_20230502_085701

44 سال پیش در چنین روزی در دوازدهم اردیبهشت سال 1358:

عالم مجاهد، آگاه و اندیشمند بزرگ اسلام ، استاد "مرتضی مطهری" از نظریه پردازان انقلاب سلامی و رئیس شورای انقلاب به دست گروه ضد انقلابی فرقان به شهادت رسید. این حادثه در کمتر از سه ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد. استاد مطهری ، پیش از پیروزی انقلاب و  پس از آن ، به عنوان یکی از چهره ‌های برجسته علمی ، مذهبی و سیاسی در پیروزی انقلاب و استقرار حکومت اسلامی نقش بسزایی داشت و یکی از بنیان‌گذاران اصلی راه‌پیمایی‌ های سراسری مردم علیه نظام وابسته پهلوی بود . شهید مطهری در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ، از سوی امام خمینی(ره) به عضویت شورای انقلاب اسلامی و ریاست این شورا منصوب شد . استاد مطهری یکی از تصمیم‌ گیرندگان ، سیاستگزاران و مشاوران نزدیک امام خمینی (ره) در جریان نهضت اسلامی ایران تا پیروزی نهضت و پس از انقلاب تا زمان شهادتش بود. این مجاهد سترگ سرانجام در پایان یکی از جلسات که به تنهایی راهی خانه‌ اش بود ، مورد سوءقصد یکی از اعضای گروهک انحرافی فرقان قرار گرفت. از استاد شهید مرتضی مطهری، قریب به 80 کتاب ارزنده برجای مانده که امام خمینی(ره) همگان را به پاس داشتن آنها سفارش کرده است. ایشان فرمود: "من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه می‌ کنم کتاب‌های این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه‌ های غیراسلامی فراموش شود". یه خاطر جایگاهی که استاد مرتضی مطهری در نشر تعالیم اسلامی در حوزه و دانشگاه داشته اند. روز شهادت این عالم بزرگوار در ایران ، به عنوان روز معلم نامگذاری شده است.

 

 

درگذشت محمدرضا لطفی، موسیقیدان مشهور ایرانی

IMG_20230502_085708

9 سال پیش در چنین روزی دوازدهم اردیبهشت سال 1393 هجری شمسی:

محمد رضا لطفی، موسیقی‌دان نامدار ایرانی درگذشت. محمدرضا لطفی در سال ۱۳۲۵ در شهر گرگان زاده شد. او به مدت پنج سال در هنرستان موسیقی به آموختن موسیقی پرداخت. در سال ۱۳۵۳ به عضویت گروه علمی دانشکده موسیقی درآمد و در همین سال ، همکاری خود را با رادیو آغاز کرد . وی ، مدت یک و نیم سال به عنوان مدیر گروه موسیقی دانشکده موسیقی هنرهای زیبای دانشگاه تهران به کار مشغول شد و پس از آن از این سمت استعفا کرد. او در دهه 80 شمسی به ایران بازگشت و کانون شیدا را در تهران تشکیل داد . لطفی پس از بازگشت به ایران چند برنامه با همراهی هنرجویانش اجرا کرد.

دیدگاه تان را بنویسید