حدود ۴۲ درصد پزشکان کشور در ۵ کلانشهر ساکن هستند
کد خبر: 23454

حدود ۴۲ درصد پزشکان کشور در ۵ کلانشهر ساکن هستند

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: نزدیک به ۴۲ درصد از پزشکان در ۵ کلانشهر کشور ساکن هستند.

 به گزارش خودکارنیوز، علی نیکزاد ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در آیین آغاز عملیات اجرایی بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی شازند که توسط پتروشیمی این شهرستان احداث خواهد شد، با تاکید بر اینکه اقدامات انقلابی به نفع مردم باید گفته شود، اظهار کرد: انقلاب اسلامی اقدامی بی بدیل، بی نظیر و نوع جدیدی از حکمرانی بود که امام راحل شکل دادند. این انقلاب سلطه گری را نمی پذیرد. برخی فکر می کنند که این انقلاب با یک طوفان رفتنی است، در صورتی که چنین نیست چراکه دکترین این انقلاب که توسط امامین انقلاب بیان شده است، نشان می دهد که انقلاب اسلامی در واقع نظام، دولت، جامعه و تمدن اسلامی است.

وی با بیان اینکه اگر قرار بر رفتن بود، قطعا این انقلاب نمی آمد، گفت: امام راحل این انقلاب را آورد که بماند و به صاحب اصلی آن تحویل بدهد.

وی با تاکید بر اینکه هر انقلاب و نظام سیاسی باید یک رمز موفقیت، کارآمدی و افزایش سرمایه اجتماعی را به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: کارآمدی نظام مقدس اسلامی، در عرصه سیاسی بی نظیر است. چه کسی می تواند امروز بیان کند که در انتخابات مجلس شورای اسلامی یا انتخابات ریاست جمهوری چه اتفاقی رخ می دهد؟ بعید است در جمهوری اسلامی ایران بتوان از قبل چنین پیش بینی هایی داشت، چراکه چنین اموری با اراده مردم پیش می رود و در عرصه سیاسی، انتخابات، مردم سالاری دینی، مشارکت و در مثلث "رهبر معظم انقلاب اسلامی، اسلام اصیل و مردم" همه چیز معنا پیدا می کند و اگر یکی از رئوس یا اضلاع این مثلث هویت خود را از دست بدهد انقلاب محکوم به شکست است.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری و انقلاب اسلامی هیچ گاه از این سه ضلع مثلث دور نشده است، گفت: اگر امروز به ناحق تاوان پس می دهیم، به دلیل ایستادن بر موضوع اسلام اصیل است. در محاسبات سیاسی و منطقه ای، اقدامات امنیتی و انتظامی حتما روی انقلاب اسلامی حساب ویژه باز شده و هیچ گاه توطئه ها به نتیجه نرسیده است.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: در عرصه های امنیتی، اطلاعاتی، دفاعی، نظامی و ... اگر مجاهدت مجاهدان علمی که گفته نمی شود، نبود، امروز در این عرصه ها و تاثیرگذاری در توازن منطقه ای به چنین نقطه ای نرسیده بودیم. البته مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد، ولی در واقع با مشکلات فرهنگی روبرو هستیم. اگر تربیت توحیدی نبود، قاسم سلیمانی ها را نداشتیم.

وی افزود: مشکلات اقتصادی مردم را درک می کنیم و دغدغه دولت نیز تحقق رفاه، آسایش و آزادی مردم است، اما از نظر من برای اصلاح اقتصاد کشور باید فرهنگ اصلاح شود و امروز باید به ویژگی هایی که انقلاب اسلامی با آن شکل گرفت، بازگشت.

وی گفت: اگر به فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی برگردیم، گره های اقتصادی حل می شود هرچند که راه حل معضلات اقتصادی با افزایش تولید و سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیز در ارتباط است.

نیکزاد یکی از مهمترین دستاوردهای جمهوری اسلامی را در حوزه سلامت و پزشکی دانست و گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در ایران حدود ۱۲ هزار پزشک وجود داشت و امروز این رقم به حدود ۱۶۰ هزار پزشک رسیده است. جمعیت کشور در این ۴۴ سال حدود سه برابر رشد کرده، اما تعداد پزشکان ۱۲.۵ برابر شده است و سرانه پزشک به جمعیت کشور ۵.۵ برابر افزایش یافته است. امروز مجلس ناچار شده است که افزایش ظرفیت پزشکان در مناطق محروم را مصوب کند چراکه در واقع اگر عدالت اجرایی نشود پیشرفت ها به کام مردم شیرین نخواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر دستاوردهای جمهوری اسلامی را انکار کنیم، جفا کرده ایم. این انقلاب دستاوردهای بسیاری داشته است و باید این روند پیشرفت را ادامه دهیم تا کشور در عرصه های زیربنایی به نقطه ایده آل برسد، اما گره کار در بحث عدالت است.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: نزدیک به ۴۲ درصد از پزشکان در ۵ کلانشهر کشور ساکن هستند. سرانه پزشک برای ۱۰ هزار نفر جمعیت در تهران، تقریبا ۲.۵ برابر دنیاست و این آمار نشان می دهد که حجم بالایی از پزشکان در تهران جمع شده اند، همچنین از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، بالغ بر ۱۷۹ موقعیت جغرافیایی در کشور تبدیل به شهر شده است و هر هشت روز یک نقطه در کشور به شهر تبدیل شده که فقط ۲ شهر، جمعیتی بیش از ۱۰ هزار نفر داشته است و از ۱۴۲۴ شهر، ۵۸۹ شهر کمتر از ۱۰ هزار و ۵ هزار نفر جمعیت دارند. مسلما مردم این شهرها برای درمان باید به مراکز استان ها مراجعه کنند و وزارت بهداشت نیز باید در این راستا عدالت را در کشور اجرایی کند.

دیدگاه تان را بنویسید