تقویم تاریخ؛ از روز صلیب سرخ و هلال احمر تا آزادی هویزه
کد خبر: 23565

تقویم تاریخ؛ از روز صلیب سرخ و هلال احمر تا آزادی هویزه

امروز دوشنبه، هجدهم اردیبهشت سال 1402 هجری شمسی، برابر با 17 شوال سال 1444 هجری قمری و مطابق با هشتم می سال 2023 میلادی است.

 روز صلیب سرخ و هلال احمر

IMG_20230508_091032

هشتم مه روز صلیب سرخ و هلال احمر نامگذاری شده است.

صلیب سرخ، عنوان سازمانی بین ‏المللی است که برای تسکین آلام بشری و حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی ، طبق موافقتنامه ژنو در سال 1864م تشکیل شد . ژان هانری دونان سوئیسی ، نقش موثری در تشکیل این سازمان جهانی داشت . او در سال 1862م پیشنهاد کرد که خدمت به رنجوران و زخمی‏ های نظامی ، فعالیتی بی ‏طرفانه محسوب شود . این پیشنهاد با استقبال انجمن‏ های امور خیریه مواجه شد و موافقتنامه کنفرانس بین المللی ژنو در سال 1864م برای بهبود وضع مجروحان نظامی تدوین شد . از آن پس جمعیت‏های ملی صلیب سرخ به وجود آمد و گسترش یافت . هم‏چنین به پاس تلاش هانری دونان ، روز هشتم مه ، سال‏روز تولد وی به عنوان روز جهانی صلیب سرخ تعیین شد . در کشورهای اسلامی به جای صلیب سرخ ، هلال احمر به عنوان نماد این سازمان به کار گرفته شد . مطابق آخرین آمار، 126 جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر با بیش از 250 میلیون نفر عضو در سطح جهان فعالیت دارند.

 

 

اعدام آنتوان لاوازیه، دانشمند مشهور فرانسوی

IMG_20230508_091035

228 سال پیش در چنین روزی هشتم مه سال 1794 میلادی:

"آنتوان لاوازیه" (Antoine Lavoisier) دانشمند فرانسوی در جریان انقلاب کبیر فرانسه اعدام شد . لاوازیه کاشف و دانشمند شهیر فرانسوی و از بنیان‏گذاران علم شیمی نوین بود. وی در ابتدا رشته حقوق را به پایان رساند ولی به دلیل علاقه زیاد به علوم پایه ، وارد این عرصه شد . در 25 سالگی به عضویت فرهنگستان سلطنتی علوم فرانسه برگزیده شد . او گاز اکسیژن و اهمیت آن را در عمل احتراق کشف کرد و هم‏چنین موفق شد هوا را از ترکیب عناصر اولیه آن بسازد . "آنتوان لاوازیه" اولین کسی بود که ثابت کرد حرارت بدن ناشی از احتراق کندی است که به طور مداوم در بدن ایجاد می‏ شود. به مناسبت همین تحقیقات ، او را بنیان‏گذار علم فیزیولوژی و بیوشیمی می‏ دانند. پس از انقلاب کبیر فرانسه ، هر کس کهنحوی با نظام سلطنتی فرانسه در ارتباط بود دستگیر و محاکمه شد. لاوازیه هم که نتوانسته بود بی‏گناهی خود را در این محاکمه جنجالی ثابت کند ، محکوم به اعدام شد و در روز هشتم مه 1794م ، در 51 سالگی به زیر تیغ گیوتین رفت.

 

 

کشف بیماری پارکینسون

IMG_20230508_091039

205 سال پیش در چنین روزی برابر با هشتم ماه می 1817 میلادی:

بیماری پارکینسونز توسط دکتر جیمز پارکینسون( James Parkinson) کشف شد. جیمز پارکینسون متولد 11 آوریل 1755ـ متوفی در 21 دسامبر 1824، در هشتم ماه می سال 1817 از نوعی بیماری مزمن مربوط به سلسله اعصاب نام بُرد که علائم اولیه آن به گونه‌ای است که ممکن است دکتر، تشخیص بیماری دیگری را بدهد . این علائم که با بیماری‌های دیگر مشابه است از این قرار است: خیرگی در نگاه کردن، یعنی کمتر از گذشته پلک‌ها را به هم زدن، حرکت یک دست بیش از دست دیگر، هنگام ایستادن کمی خمیده به نظر آمدن، هنگام راه رفتن، کشیده شدن یک پا به زمین، احساس منجمدشدن یک شانه (حرکت آن سخت و دردآور می‌شود)، نرم شدن تکلم (از دست دادن زمختی صوتی همیشگی) و گه‌ گاه، حرکت غیرارادی بعضی از اندام‌ها . این بیماری با توجه به نام مکتشف آن ، پارکینسونز نامیده شد.

 

 

وفات سید ابراهیم کربلایی، از علمای مسلمان 

181 سال پیش در چنین روزی، هفدهم شوال سال 1263 هجری قمری:

«سید ابراهیم کربلایی»، از علمای مسلمان قرن سیزدهم هجری قمری، در شهر کربلا در کشور عراق وفات یافت. وی در سال 1214 هجری قمری در ایران متولد شد و پس از تحصیل علوم مقدماتی برای تکمیل دانش خود ، عازم شهر کربلا شد و تا پایان عمر در این شهر به تحصیل و تدریس پرداخت. از آثار این عالم بزرگ مسلمان ، می توان به کتب «دلایل الاحکام»، «نتایج الافکار» و «رساله هایی در باب حج» اشاره کرد.

 

 

درگذشت جان استوارت میل، فیلسوف انگلیسی

IMG_20230508_091045

149 سال پیش در چنین روزی هشتم مه سال 1873 میلادی :

"جان استوارْتْ میل" ( John Stuart Mill) فیلسوف و سیاست‏مدار انگلیسی در 68 سالگی درگذشت . او مدتی طولانی کارمند کمپانی هند شرقی و چندی هم رئیس آن بود . در دهه ۱۸۶۰ نماینده مجلس عوام در پارلمان بریتانیا شد و به دفاع از سیاست لیبرال در قانونگذاری و آموزشی همت گمارد . نوشته‌های سیاسی استوارت میل ، حول مسائل مربوط به حقوق و آزادی‌های سیاسی ، حکومت پارلمانی و جایگاه و پایگاه زنان در جامعه است . میل در فلسفه ، رقائل به اصالت تجربه و سود بود و معتقد بود آن‏چه متضمن و دربرگیرنده حداکثر خیر و سود برای بیشتر مردم است ، میزان اخلاقی بودن آن است. میل ، سعادت را در لذت و سود / و عدم سعادت را در درد و زیان می‏ داند و اعتقاد دارد که برای رسیدن به سعادت ، باید لذت را افزایش داد و از رنج و درد کاست . جان استوارت میل، کتاب‏ها و رساله‏ های مختلفی نگاشت که اصول اقتصاد سیاسی، اصول علم اقتصاد و آزادی از آن جمله ‏اند. جان استوارت میل در هشتم مه 1873م، در 68 سالگی درگذشت.

 

 

از بین رفتن شهر سن پیر بر اثر فوران آتشفشان

IMG_20230508_091049

120 سال پیش، در روز هشتم می سال 1902 میلادی:

در اثر آتشفشان کوه پلیه (Pelee) در جنوب فرانسه، شهر سن پیر (Saint-Pierre) که در دامنه این کوه قرار داشت از بین رفت. در این فاجعه که تنها سه دقیقه طول کشید، نزدیک به سی هزار نفر جان خود را از دست دادند. آتشفشان مون پلیه، سالها خاموش بود و انفجار آن نیز ناگهانی بود و پس از آتشفشانی سال 1902 ، همچنان غیر فعال و خاموش است.

 

 

پایان جنگ جهانی دوم در اروپا 

IMG_20230508_091053

77 سال پیش درچنین روزی، هشتم می سال 1945 میلادی:

درپی تسلیم بدون قید و شرط آلمان نازی، جنگ جهانی دوم در اروپا خاتمه یافت . از سال 1943 میلادی ، شکستهای آلمان در جنگ جهانی دوم آغاز شد. به دنبال این شکستها، روس ها در جبهه شرق حملات شدیدی کردند و تا خاک آلمان و متصرفات این کشور در شرق اروپا پیش رفتند. در جبهه غرب نیز حملات متفقین با کمک آمریکا شدت گرفت و بدین ترتیب در اواخر سال 1944، پیشروی ارتش متفقین در دو جبهه به طرف آلمان ادامه یافت. در اوایل سال 1945 در جبهه غرب، متفقین از رود راین گذشتند و روس ها نیز از شرق وارد برلین شدند. در آستانه سقوط برلین، هیتلر خودکشی کرد و بسیاری از سران حزب نازی دستگیر شدند. پس از خاتمه جنگ جهانی دوم، براساس پروتکل لندن ، آلمان به چهار منطقه تحت اشغال آمریکا ، انگلیس ، فرانسه و شوروی تقسیم شد. ولی این پایان جنگ جهانی دوم نبود و نیروهای ژاپنی هنوز سرسختانه در مقابل نیروهای آمریکا ، چین و کره مقاومت می کردند که با بمباران اتمی شهرهای ناکازاکی و هیروشیمای ژاپن در آگوست 1945 توسط آمریکا ، تسلیم شدنند . به این ترتیب جنگ جهانی دوم پس از 6 سال نبردهای خونین و کشته شدن بیش از 60 میلیون نفر و به بار آوردن بیش از 1150 میلیارد دلار خسارت خاتمه یافت.

 

 

درگذشت رشید یاسمی، شاعر و محقق ایرانی

IMG_20230508_091057

72 سال پیش در چنین روزی، هیجدهم اردیبهشت سال 1330 هجری شمسی:

«رشید یاسَمی»، شاعر، محقق و مترجم معاصر ایرانی درگذشت. او با همکاری ملک الشعرای بهار ادیب و شاعر برجسته معاصر ایران ، مجله دانشکده را تاسیس کرد . وی در این مجله و در روزنامه های دیگر آن دوران همچون نوبهار، آینده و ارمغان ، آثار و نوشته های خود را منتشر کرد. استاد یاسمی طی سالیان متوالی، آثار مفیدی را تالیف و ترجمه کرد که از میان آنها می توان به کتب «تاریخ ملل و نحل»، «آیین نگارش» و «تاریخ ادبیات معاصر» اشاره کرد. این استاد توانا همچنین کتبی نظیر «ایران در زمان ساسانیان»، «تاریخ ادبیات ایران» و «تاریخ عمومی» را ترجمه کرد.

 

 

آزادی شهر هویزه از اشغال رژیم بعث صدام 

IMG_20230508_091105

41 سال پیش در چنین روزی در 18 اردیبهشت سال 1361 هجری شمسی:

شهر هویزه در جنوب ایران در سال سوم جنگی تحمیلی از اشغال ارتش بعث عراق در جریان عملیات بزرگ بیت‏ المقدس آزاد شد. هویزه، یکی از نمادهای شجاعت و رزم جوانان نام آور ایرانی است. یکی از این نام آوران حسین علم الهدی است که به همراه یارانش تا آخرین قطره خون برای جلوگیری از سقوط هویزه در ماه های ابتدایی جنگ تحمیلی مقاومت کردند . آزادی هویزه مقدمه ای برای فتح بزرگ یعنی آزادی خرمشهر بود.

دیدگاه تان را بنویسید