تقویم تاریخ؛ از روز جهانی ارتباطات تا درگذشت آیت الله بهجت
کد خبر: 23856

تقویم تاریخ؛ از روز جهانی ارتباطات تا درگذشت آیت الله بهجت

امروزچهار شنبه، بیست و هفتم اردیبهشت سال 1402 هجری شمسی، برابر با 26 شوال سال 1444 هجری قمری و مطابق با هفدهم می سال 2023 میلادی است.

 تولد ادوارد جنر، پزشک انگلیسی و کاشف واکسن ابله 

IMG_20230517_081809

274 سال پیش در چنین روزی برابر با هفدهم ماه مه 1749میلادی:

"ادوارد جِنِر"(Edward Jenner) ، پزشک معروف انگلیسی و کاشف واکسن آبله در انگلستان به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی ، به تحصیل در رشته طب پرداخت. جِنِر در 21 سالگی راهی لندن شد و به مطالعه و تحقیق در مورد بیماری آبله که در آن روزگار ، بی‌رحمانه مردم را به کام مرگ می ‌فرستاد روی آورد و در نهایت موفق شد در 14 مه 1796م واکسن ضد آبله را کشف کند. وی سال ‌های پایانی عمر را در زادگاهش گذراند و سرانجام در 30 نوامبر 1822م در 73 سالگی در گذشت.

 

 

روز جهانی ارتباطات

IMG_20230517_081814

158 سال پیش در چنین روزی، هفدهم می سال 1865 میلادی:

با حضور نمایندگان بیست کشور جهان در پاریس و امضای نخستین قرارداد بین المللی در زمینه ارتباطات، اتحادیه بین المللی تلگراف تاسیس و آئین نامه بین المللی آن تدوین و تصویب شد. به همین دلیل این روز به عنوان «روز جهانی ارتباطات» نامگذاری شده است. درسال 1932 میلادی طبق تصمیمات کنفرانس مادرید، نام اتحادیه بین المللی تلگراف به اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور موسوم به «آی تی یو» تغییر یافت و در کلیه آئین نامه های آن ، تجدید نظر شد . از سال 1947 میلادی آی تی یو به طور رسمی در رده واحدهای تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد قرار گرفت.

 

 

وفات آیت الله موسوی، از مراجع تقلید و علمای ایرانی

 151 سال پیش در چنین روزی، بیست و ششم شوال سال 1293 هجری قمری:

آیت ا... «سید عبدالمحمد موسوی»، مجتهد آگاه و مرجع تقلید مسلمانان ایران وفات یافت. او از هفت سالگی با حفظ قرآن، تحصیلات علوم دینی را آغاز کرد. وی در بیست و چهار سالگی به درجه اجتهاد نائل شد و سپس به کار تدریس پرداخت. او از مدرسین بزرگ علوم دینی بود و تدریس فقه و اصول فقه، تشکیل حوزه های علمیه و مدارس دینی، همچنین اجرای احکام الهی در کنار سایر فعالیت های اجتماعی، از خدمات او به شمار می رود. از وی تالیفاتی برجای مانده که همه آنها به صورت خطی است و از آن میان می توان به کتب «شرح استدلالی بر عروة الوثقی» و رساله «ذخیرة العباد» اشاره کرد.

 

 

درگذشت میخائیل دوفویه، شرق شناس معروف هلندی

IMG_20230517_081821

114 سال پیش در چنین روزی برابر با هفدهم می 1909 میلادی:

"میخائیل دوفویه"(Michael Jan de Goeje) شرق شناس معروف هلندی درگذشت. دوفویه، در نهم اوت سال 1836م در هلند به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در رشته الهیات و فلسفه دانشگاه لیدن هلند به پایان رسانید و سپس با انتخاب رشته زبان‌ های سامی ، به آموختن زبان عربی پرداخت. دوفویه پس از دریافت مدرک دکترای الهیات ، به عنوان مترجم زبان‌ های شرقی، مشغول به کار شد. در همین زمان ، مسئولیت تنظیم نسخه‌ های خطی و کشف و شناسایى آنها از گنجینه ‌های کتابخانه لیدنِ هلند، به او محول شد. وی از مدتی، ریاست هیأت تحریریه مجلدات سه گانه دایرةالمعارف اسلامی لیدن را برعهده گرفت و در انجمن‌های علمیِ شرق‌ شناسی عضویت یافت. دوفویه هم‌چنین به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی، لاتینی، آلمانی و یونانی تسلط داشت و در حدود سی‌صد مقاله در مجلات گوناگون ارائه کرد.این خاورشناس پس از کشف و شناسایى کتاب معروف تاریخ الرُّسَل و الملوک اثر محمد بن جریر طبری، مورخ و دانشمند مشهور مسلمان ، شهرت بیشتری یافت . شهرت دوفویه به عنوان یکی از دانشمندان طراز اول هلندی، علاوه بر تبحر در تاریخ ، جغرافیا ، ادبیات و کتاب‌شناسی اسلامی و عربی ، این است که وی به ندرت مرتکب خطا شده است و نسل‌ های بعد از او با اطمینان خاطر، از یافته ‌های علمی ‌اش بهره می‌ بردند. تهیه و تدوین متون جغرافیایى عربی قرون سوم و چهارم هجری در هشت جلد و نیز انتشار بیش از 30 نسخه از کتاب‌ های تاریخی و جغرافیایى جهان اسلام، از جمله اقدامات اوست. پروفسور میخائیل یان دوفویه ، پس از عمری تحقیق و تالیف در 17 مه 1909م در 73 سالگی درگذشت.

 

 

انتشار کتاب سفید به عنوان مقدمه ای برای تشکیل رژیم جعلی اسرائیل

IMG_20230517_081827

84 سال پیش، در روز هفدهم می سال 1939 میلادی:

دولت انگلیس که قیمومیت فلسطین را برعهده داشت، در آستانه جنگ جهانی دوم، با انتشار کتابی به نام «کتاب سفید» ، گام دیگری در راه تشکیل دولت غاصب رژیم صهیونیستی برداشت. براساس راه حلی که در این کتاب برای مسئله فلسطین ارائه شده بود پس از 10 سال دولت مستقل فلسطین با دو ملیت یهودی و مسلمان تشکیل می شد. در کتاب سفید همچنین پیش بینی شده بود که تا سال 1944، صدهزار یهودی دیگر به فلسطین مهاجرت می کنند و از آن به بعد ، مهاجرت یهودیان باید با موافقت اعراب باشد. فلسطینی ها که از حمایت لندن از صهیونیست ها آگاه بودند ، طرح دولت انگلیس را که مقدمه اشغال کامل فلسطین بود، رد کردند. ازطرف دیگر، صهیونیست ها نیز که خواهان ایجاد رژیمی صهیونیستی در فلسطین بودند ، طرح کتاب سفید را نپذیرفتند و در سال 1942 در کنفرانسی در آمریکا و با حمایت این کشور، رسماً خواستار تشکیل اسرائیل در فلسطین شدند.

 

 

بمباران ناو آمریکایی استاک توسط نیروهای رژیم صدام 

IMG_20230517_081830

36 سال پیش، در روز بیست و هفتم اردیبهشت سال 1366 هجری شمسی:

در جریان جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران، هواپیماهای جنگنده عراقی به اشتباه، ناو آمریکایی استارک (Stark) را در خلیج فارس بمباران کردند و 37 نظامی آمریکایی را کشتند و تعدادی را مجروح کردند. این حادثه، همزمان با آغاز افزایش حضور نیروهای آمریکایی در خلیج فارس به بهانه حفظ امنیت نفتکش ها بود. رژیم سابق عراق بلافاصله پس از حمله به ناو استارک، ضمن غیرعمدی خواندن این حمله، از واشنگتن عذرخواهی کرد و از آمادگی خود برای پرداخت غرامت به آمریکا خبر داد . آمریکا نیز، با آنکه همواره حساسیت زیادی درمورد تهاجم به نظامیان و کشتی های جنگی خود نشان می دهد، به راحتی از کنار این حادثه گذشت ، زیرا آمریکا پشتیبان صدام در جنگ علیه ایران بود. با این حال، برخی معتقدند حمله عراق به ناو استارک، سناریوی مشترک واشنگتن و رژیم صدام برای ناامن جلوه دادن منطقه خلیج فارس و حضور بیشتر ناوهای آمریکایی در این منطقه بود .

 

 

درگذشت آیت الله محمد تقی بهجت فومنی، از عرفای بزرگ شیعه 

14 سال پیش، در روز بیست و هفتم اردیبهشت سال 1388 هجری شمسی:

آیت الله «محمد تقی بهجت فومنی»، از مراجع تقلید و عرفای بزرگ شیعه، درگذشت . وی در اواخر سال 1294 ه. ش در شهر فومن در استان گیلان ( شمال ایران ) به دنیا آمد. ایشان تحصیلات ابتدایى حوزه را در فومن به پایان رساند و پس از آموزش ادبیات عرب در سال 1308 ه.ش، براى تکمیل دروس حوزوى عازم عراق شد و از محضر استادان بزرگ شهر نجف ، بهره برد. وی در سال 1324 به ایران بازگشت و پس از مدتی در شهر مقدس قم، به تدریس دروس خارج فقه و اصول پرداخت و شاگردان بسیاری تربیت کرد. ویژگی مهم آیت الله بهجت، عرفان و تهذیب نفس وی بود که همگان را تحت تاثیر قرار می داد و از وی عالمی فاضل، مهذب و پارسا ساخته بود. این عالم برجسته دارای تالیفات ارزنده ای است که ازجمله آنها می توان به کتاب های«کتاب الصلاة»، «جامع المسائل»، «وسیلة النجاة» اشاره کرد.

دیدگاه تان را بنویسید