تقویم تاریخ؛ از ملی شدن بانک ها در ایران تا بمباران نیروگاه تموز عراق
کد خبر: 24557

تقویم تاریخ؛ از ملی شدن بانک ها در ایران تا بمباران نیروگاه تموز عراق

مروز چهارشنبه هفدهم خرداد سال 1402 هجری شمسی، برابر با 18 ذی القعده سال 1444 هجری قمری و مطابق با هفتم ژوئن سال 2023 میلادی است.

درگذشت فردریش هولدرین، شاهر مشهور آلمانی

IMG_20230607_082242

180 سال پیش، در روز هفتم ژوئن سال 1843 میلادی:

 «یوهان فردریش هولدرلین» (Johann Friedrich Hölderlin) شاعر آلمانی درگذشت. وی در 20 مارس سال 1770 م. در خانواده ای فقیر متولد شد و در کوچکی ، پدرش را از دست داد. این شاعر آلمانی در دانشگاه در زمینه علوم دینی به تحصیل پرداخت و احساسات روحانی و انسان دوستانه در او تقویت شد و با اشعارش ، دین و معنویت را تبلیغ کرد. اهداف آزادیخواهانه انقلاب فرانسه در افکار هولدرلین تأثیر بسزایی گذاشت و وی قصد داشت وضع بشر را به آرمان های مطلوب خود که معمولاً مطابق با جامعه یونان باستان بود ، تغییر دهد. دوری این رؤیا از واقعیات جهان معاصر هولدرلین و همچنین برخی مشکلات شخصی باعث شد وی دچار بیماری روحی شود و تا پایان عمرش در سال 1843 به همان وضع باقی بماند. ارزش آثار این شاعر آلمانی تا صد سال پس از مرگش ناشناخنه ماند. از جمله این آثار می توان به «جشن صلح»، «سرودهای شبانه» و «مجمع‌الجزایر» اشاره کرد.

 

 

تولد پل گوگن، نقاش مشهور فرانسوی

IMG_20230607_082246

175 سال پیش، در روز هفتم ژوئن سال 1848 میلادی:

«پل گوگن» (Paul Gauguin)، نقاش فرانسوی در پاریس متولد شد. گوگن پس از ازدواج با یک معلم نقاشی ، به این هنر علاقه مند شد و برای خلق آثارش به جزیره تاهیتی در اقیانوس آرام رفت . گوگن دراین جزیره تا آخر عمر خود در سال 1903 میلادی، به کشیدن تصاویر زیبایی از مناظر طبیعی و بومیان پرداخت.

 

 

تولد چارلز رنی مکینتاش، معمار و طراح اسکاتلندی

IMG_20230607_082249

155 سال پیش، در روز هفتم ژوئن سال 1868 میلادی:

«چارلز رنی مکینتاش» (Charles Rennie Mackintosh)، معمار و طراح اسکاتلندی متولد شد. وی در جوانی ، معماری و نقشه کشی آموخت و در یک شرکت مشغول به کار شد. چندی بعد وارد مدرسه هنر گلاسکو شد و به همراه سه تن از همفکرانش ، به گروه "چهار گلاسکویی" معروف شد. مکینتاش به تدریج به یک هنرمند معروف تبدیل شد و اگر چه به آثارش در انگلیس توجه نشد ، اما در سطح اروپا مورد استقبال قرار گرفت. وی و گروه چهار گلاسکویی کوشیدند نغییراتی در معماری و طراحی به وجود آورند. چارلز مکینتاش در سال 1928 درگذشت.

 

 

آغاز جنگ های پنج ساله میان شیلی، پرو و بولیوی

IMG_20230607_082252

144 سال پیش در چنین روزی، هفتم ژوئن سال 1879 میلادی:

جنگ های پنج ساله میان کشورهای پرو، شیلی و بولیوی آغاز شد. این جنگ ها در تاریخ به جنگ تاکناواریکا مشهور است. دولت بولیوی ، قراردادی را که با یک شرکت شیلیایی منعقد کرده بود، نقض کرد و این موضوع سبب حمله شیلی به بولیوی شد . سرانجام در جنگ تاکناواریکا ، شیلی پیروز شد و با دولت های پرو و بولیوی قراردادی امضا کرد که به موجب آن کلیه سواحل بولیوی و بخشی از پرو ، به شیلی واگذار شد.

 

 

درگذشت کاشف الغطاء، عالم و ادیب بزرگ مسلمان

IMG_20230607_082255

71 سال پیش در چنین روزی ، هجدهم ذیقعده سال 1373 هجری قمری:

آیت ا... شیخ «محمد حسین کاشف الغِطاء»، عالم و ادیب بزرگ مسلمان درگذشت. او دروس عالی فقه و اصول فقه را نزد اساتید بزرگ عصر خود آموخت و در علوم کلام، فلسفه و حدیث دانش بسیار کسب کرد و علاوه بر توانایی در علوم دینی، در سرودن شعر نیز مهارت داشت و دراین زمینه دیوان شعری نیز از خود برجای گذاشت. این دانشمند بزرگ مسلمان از جوانی در مبارزات سیاسی حق طلبانه شرکت فعال داشت و در مبارزه با استعمار انگلیس نقش موثری ایفا کرد. از کاشف الغطاء متجاوز از هشتاد اثر به جای مانده است که می توان به کتاب های «الفردوس الاعلی»، «الآیات البینات» و «السیاست الحسینیه» اشاره کرد.

 

 

اشغال بیت القدس توسط رژیم صهیونیستی

IMG_20230607_082258

56 سال پیش، در روز هفتم ژوئن سال 1967 میلادی:

درپی شکست های اعراب در جنگ با ارتش رژیم صهیونیستی، سربازان این رژیم وارد شهر تاریخی و مذهبی بیت المقدس شدند. به دلیل آنکه مسجدالاقصی قبله اول مسلمانان و محل معراج پیامبر اسلام (ص) در این شهر قرار دارد، مسلمانان احترام خاصی برای آن قائلند. اما از زمان اشغال قدس، صهیونیست ها کوشیده اند این مسجد مقدس را ویران کنند و به جای آن معبد سلیمان را بسازند . همچنین سیاست یهودی سازی بیت المقدس با شدت از سوی رژیم صهیونیستی دنبال می شود و برای اجرای آن ، از یک طرف فلسطینی ها را مجبور به اخراج از شهرشان می کند و از سوی دیگر با ساخت شهرک های یهودی نشین، صهیونیست ها را در قدس اسکان می دهد. صهیونیست ها همچنین سعی در نابود کردن نمادهای اسلامی و فلسطینی شهر بیت المقدس دارند. با این حال فلسطینیان ، به ویژه کسانی که در بیت المقدس سکونت دارند، همچنان از هویت اسلامی این شهر مقدس دفاع می کنند .

 

 

ملی شدن بانک‌ها در جمهوری اسلامی ایران

IMG_20230607_082302

44 سال پیش در چنین روزی برابر با هفدهم خرداد 1358 هجری شمسی:

با تصویب شورای انقلاب، بانک‌‏ها در جمهوری اسلامی ایران ملی شد. هدف از ملی شدن بانک‌‏ها با تصویب شورای انقلاب ، حفظ حقوق و سرمایه‌‏های ملی و به کارانداختن چرخ‌‏های تولیدی کشور و تضمین سپرده‌‏ها و پس اندازهای مردم در بانک‏‌ها بود . در این راستا و با تصویب شورای انقلاب ضمن پذیرش اصل مالکیت مشروع و مشروط و با توجه به نحوه تحصیل درآمد بانک‏‌ها و جلوگیری از انتقال غیر مشروع سرمایه‌‏ها به خارج؛ همچنین نقش اساسی بانک‏‌ها در اقتصاد کشور و ارتباط طبیعی اقتصاد مملکت یا مؤسسات بانکی؛ مدیون بودن بانک‏‌ها به دولت و احتیاج آنها به سرپرستی دولت، لزوم هماهنگی فعالیت‏‌های بانک‏‌ها با سایر سازمان‏‌های کشور و لزوم سوق دادن فعالیت بانک‌‏ها در جهت اداری و انتفاعی اسلامی، کلیه بانک‌‏های ایران، ملی اعلام شد. ملی کردن بانک‌‏ها که توسط دولت موقت اعلام شد، در حقیقت اولین اقدام جمهوری اسلامی ایران در زمینه ملی کردن بخش‌‏های اقتصادی کشور به شمار می‌‏رفت.

 

 

درگذشت ربابه الهی، شاگرد بانو مجتهده امین

43 سال پیش در چنین روزی،17 خرداد 1359 شمسی:

 بانوی عالمه حاجیه خانم "ربابه الهی" شاگرد بانو مجتهده امین درگذشت. حاجیه خانم ربابه الهی در سال 1294 ش (1335ق) در شهر اصفهان و در خانواده ‏ای متدین به دنیا آمد. وی از کودکی به فراگیری علوم اسلامی پرداخت و بیشتر تحصیلات مقدماتی خود را در محضر پدرش میرزا محمد رضا الهی که از عالمان شهر بود، گذراند. خانم الهی مدارج بالاتر علمی را در نزد شیخ مرتضی اردکانی طی کرد و پس از آن، به مدت چندین سال از محضر پرفیض حاجیه خانم مجتهده امین بهره ‏مند گردید تا به مدارج بالای علمی دست یافت. ایشان سپس محفل درسی خود را برپا کرد و طی سالیان متمادی، با رونق بخشی به حوزه علمیه خواهران، زنان فاضلی پرورش داد. از حاجیه خانم الهی آثار متعددی بر جای ماند که الجَنّةُ و الرّضوان، چهل حدیث لؤلؤ و مرجان و الدُّرِّ و الیاقوت از آن جمله‏اند وی همچنین دوباره، قرآن کریم را تحریر کرد. حاجیه خانم ربابه الهی سرانجام پس از 65 سال عمر بابرکت در هفدهم خرداد 1359 برابر با 23 رجب 1400 ق به علت ابتلا به بیماری سرطان درگذشت و در جوار پدر در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

 

 

درگذشت هنری میلر، نویسنده مشهور آمریکایی

IMG_20230607_082311

43 سال پیش، در روز هفتم ژوئن سال 1980 میلادی:

«هنری میلر» (Henry Miller)، نویسنده آمریکایی درگذشت. وی در سال 1891 متولد شد و در ابتدای کار نویسندگی چندان موفق نبود. اما پس از اقامت 9 ساله در پاریس و سپس سفر به چند کشور شرق آسیا، میلر به تدریج نویسنده ای چیره دست شد. از آثار میلر می توان «دانایی دل»، «مکاتبه فلسفی» و «بهار سیاه» را نام برد.

 

 

حمله هواپیما‌های رژیم صهیونیستی به نیروگاه اتمی تموز

IMG_20230607_082314

43 سال پیش در چنین روزی، در روز هفتم ژوئن سال 1980 میلادی:

هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی در یک تجاوز بی سابقه، نیروگاه اتمی «تموز» (Tamouz ) عراق را ، در نزدیکی بغداد پایتخت عراق، بمباران و نابود کردند. این اقدام نظامی صهیونیست ها با سوء استفاده از فرصت به دست آمده از تجاوز صدام دیکتاتور عراق به ایران انجام شد. اگرچه انهدام نیروگاه هسته ای عراق، با خشم افکار عمومی و محکومیت رژیم اشغالگر قدس توسط شورای امنیت روبرو شد، اما هیچ اقدام عملی علیه تل آویو صورت نگرفت. حمله به نیروگاه تموز در حالی انجام شد که رژیم صهیونیستی همواره با کمک برخی دولت های غربی در تلاش برای تولید بیشتر سلاح های هسته ای بوده است. هم اکنون نیز این رژیم با وجود در اختیار داشتن بیش از دویست کلاهک هسته ای، نظارت سازمان بین المللی انرژی اتمی را بر تاسیسات هسته ای خود، نپذیرفته است.

دیدگاه تان را بنویسید