پخش مسابقات جام‌جهانی در سینماها جدی است؟
کد خبر: 18526

پخش مسابقات جام‌جهانی در سینماها جدی است؟

کمتر از ۱۰ رور تا شروع جام‌ جهانی فوتبال باقی مانده و پخش مسابقات تیم ملی ایران در سینماها با اما و اگرها و تردیدهایی در فضای رسانه‌ای همراه شده، این در حالی است که آخرین پیگیری‌ها، بر تصمیم به پخش مسابقات با بلیتی بالاتر از قیمت معمول سینماها دلالت دارد.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از ایسنا، اگرچه موضوع پخش مسابقات فوتبال جام جهانی در سینماها به سیاق برخی سال‌ها، از ماه‌ها قبل مطرح شده بود اما ناآرامی‌های اخیر جامعه تصمیم‌گیری‌ را در این‌باره برای برخی در هاله‌ای از ابهام برد و حتا برخی آن را کاملا منتفی دانستند.

 

آنچه پیش‌تر در این باره اقدام شده، به اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی برمی‌گردد که در نامه‌ای به مدیران کل فرهنگ و اشاد اسلامی استان‌ها دستورالعملی را برای پخش مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در سینماهای کشور تنظیم و ارسال کرده بود. در این نامه قید شده بود که "پخش مسابقات با استفاده از آنتن صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باید انجام گیرد و استفاده از شبکه‌های ماهواره ای ممنوع است. "

اما به تازگی اظهارنظری مطرح شده مبنی بر اینکه پخش مسابقات در سینما بدون اطلاع و اجازه فیفا ممکن است دردسر ساز شود. جهانگیر کوثری که علاوه بر تهیه‌کنندگی سینما در فوتبال هم سررشته دارد، به ایسنا می‌گوید: حق پخش مسابقات از طریق اتحادیه تلویزیون‌های آسیا  و اقیانوسیه (EBU) خریداری می‌شود و آنچه در این مورد گفته‌ام، این است که طبق قوانین خریداری پخش مسابقات، باید مسئول نمایش آن‌ها در سینما هم مشخص باشد تا اگر اعتراضی شد و خسارتی وارد آمد معلوم باشد مسئولیت با چه کسی است.

او افزود: البته پخش فوتبال در میدان‌های بزرگ شهری هم معمولا با هماهنگی تلویزیون و شهرداری انجام می‌شود و در حال حاضر خوب است که با توجه به بد بودن شرایط سینماها چنین کاری در سالن‌ها انجام شود.

وی تاکید کرد:‌ همه امور ما الان به موقعیت پرتنش جامعه برمی‌گردد و اگر این فضای سیاسی تلطیف شود بقیه حوزه‌ها نیز کم کم وضعیت بهتری پیدا می‌کنند.

با این وجود پیگیری‌های بیشتر ایسنا دراین باره نشان می‌دهد که پخش بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی در سینما همچنان برقرار است و مجوزهای آن گرفته شده و از آنجا که موضوع با توجه به شرایط فعلی جامعه در سطوحی دیگر بررسی می‌شود، مسئله حق پخش نیز احتمالا در همانجا حل شده است.

در حال حاضر طبق آنچه خبرنگار ایسنا کسب کرده، به جز بازی‌های تیم ایران رایزنی برای کسب مجوز پخش مسابقه‌های دیگر جام جهانی نیز صورت گرفته و در صورت مستمر بودن پخش فوتبال در سینما، برای آن‌ها هم بلیت فروشی می‌شود.

به نظر می‌رسد اراده پخش مسابقات جام‌جهانی در سینما وجود دارد. با این حال  شورای صنفی نمایش سینما، چند روز قبل اعلام کرد که بررسی‌هایی را درباره مدل اجرایی پخش مسابقات جام جهانی فوتبال در سینماها انجام داده و گویا قرار است یکشنبه آینده (۲۲ آبان‌ماه) نتیجه نهایی مشخص و اعلام شود.

درباره قیمت نهایی عرضه بلیت پخش فوتبال هم پیش‌تر گفته شده بود که مبلغ بلیت بیشتر از بلیت فیلم‌های سینمایی (سقف قیمت بلیت سینماها در سینماهای مدرن ۴۵ هزار تومان است) فروخته خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید