داور فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ کیست؟/ وقتی داور به داور حمله کرد!
کد خبر: 19413

داور فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ کیست؟/ وقتی داور به داور حمله کرد!

شیمون مارسینیاک داور لهستانی باتجربه فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ بین تیم‌های آرژانتین و فرانسه را قضاوت خواهد کرد.

به گزارش خودکارنیوز، در مرحله نیمه‌نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، تیم‌های ملی آرژانتین و فرانسه با شکست رقبا راهی فینال شدند. آرژانتین موفق شد با نتیجه قاطع ۳-۰ از سد کرواسی بگذرد و فرانسه هم با نتیجه ۲-۰ مقابل مراکش پیروز شد. فیفا پس از مشخص شدن تیم‌های فینالیست رسماً اعلام کرد شیمون مارسینیاک داور لهستانی که در این تورنمنت فقط ۲ مرتبه دیدارهایی که یک سر آن‌ها فرانسه و آرژانتین بوده‌اند را قضاوت کرده، به افتخار سوت زدن دیدار فینال هم خواهد رسید.

به این ترتیب سوت آغاز دیدار آرژانتین – فرانسه که در ورزشگاه لوسیل دوحه قطر برگزار خواهد شد، در دستان شیمون مارسینیاک لهستانی خواهد بود.

شیمون مارسینیاک کیست؟

شیمون مارسینیاک در تاریخ ۷ ژانویه ۱۹۸۱ در لهستان به دنیا آمد و داوری فوتبال را از ۲۱ سالگی آغاز کرد. در ابتدا در کنار داوری به بازی فوتبال در سطح آماتور هم مشغول بود و از سال ۲۰۰۶ به طور حرفه‌ای به داوری پرداخت. او اولین بازی در لیگ حرفه‌ای را در سال ۲۰۰۹ در کلاس سی لهستان سوت زد و از آن زمان بیش از ۲۰۰ بازی را داوری کرده و در سال ۲۰۱۶ فینال جام لهستان و در سال ۲۰۱۷ فینال سوپرکاپ لهستان را به عنوان داور اصلی سوت زد.

مارسینیاک مسیر عجیبی را تا داوری پیمود. او در طول یکی از بازی‌هایش آنقدر از نحوه قضاوت بازی عصبانی بود که با خشم به داور اصلی مسابقه گفت بدترین داوری هستی که تا به الان دیده‌ام. داور به او گفت: «اگر فکر می‌کنی می‌توانی بهتر از من داوری کنی انجامش بده!» و او هم همین کار را کرد

ورود مارسینیاک به فهرست فیفا

نام مارسینیاک در سال ۲۰۱۱ در فهرست فیفا قرار گرفت و همین امر او را واجد شرایط داوری در لیگ اروپا، لیگ قهرمانان و مسابقات بین‌المللی کرد. قضاوت فینال یورو ۲۰۱۵ زیر ۲۱ ساله‌ها را برعهده گرفت، و تابستان سال بعد در مسابقات یورو ۲۰۱۶ فرانسه قضاوت اسپانیا - جمهوری چک و ایسلند - اتریش را در مرحله گروهی و آلمان - اسلواکی را در مرحله حذفی بر عهده داشت.

مارسینیاک در این فصل لیگ قهرمانان داور بازی‌های لیورپول، منچسترسیتی و تاتنهام بود. او در جام‌جهانی ۲۰۱۸ در جایگاه داوری آرژانتین - ایسلند و آلمان - سوئد ایستاد و همچنین در سوپرجام یوفا برای بازی رئال و اتلتیکو مادرید در سال ۲۰۱۸ داوری کرد.

جام‌جهانی ۲۰۲۲

او در ۱۹ می ۲۰۲۲، برای قضاوت برخی مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ انتخاب شد. مارسینیاک عملکرد بسیار خوبی در قطر داشت که باعث شد در نهایت قضاوت فینال را به او بسپارند. او ۲ دیدار را تا پای فینال قضاوت کرد؛ اولی فرانسه مقابل دانمارک در مرحله گروهی که خروس‌ها ۲-۱ بردند و دومی هم آرژانتین مقابل استرالیا در مرحله یک‌هشتم نهایی که آلبی‌سلسته هم ۲-۱ برد.

در واقع نکته جالب این است که داور لهستانی فقط ۲ قضاوت تا قبل از فینال داشت که دیدارهای تیم‌های فینالیست بوده است.

اولین لهستانی

مارسینیاک نخستین داور لهستانی است که فینال جام‌جهانی را قضاوت خواهد کرد. پیش از این ۳ مرتبه داورهای ایتالیایی، ۳ مرتبه داورهای انگلیسی، ۲ مرتبه داورهایی از برزیل، فرانسه و آرژانیتن و یک مرتبه داورهای اهل آلمان‌شرقی، مراکش، مجارستان، مکزیک، شوروی، سوئد، سوئیس و بلژیک این دیدار مهم را قضاوت کرده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید