آقای گل‌های آسیایی در اروپا/ سهم پررنگ ایرانی‌ها در کسب آقای گلی
کد خبر: 20970

آقای گل‌های آسیایی در اروپا/ سهم پررنگ ایرانی‌ها در کسب آقای گلی

مهدی طارمی از ایران و کیوگو فوروهاشی ژاپنی می‌توانند در این فصل عنوان آقای گلی را در فوتبال اروپا به دست بیاورند.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از ایسنا، رقابت‌های باشگاهی در گوشه و کنار دنیا سپری می‌شود و بازیکنان آسیایی که در چند سال اخیر پیشرفت خوبی در اروپا داشته‌اند، امیدوار به کسب عنوان آقای گلی لیگ‌های خود هستند. مهدی طارمی از ایران یکی از کسانی است که امسال شانس کسب آقای گلی دارد.

 پورتو و ویزلا یکشنبه شب در چارچوب هفته نوزدهم لیگ برتر پرتغال به مصاف هم رفتند که این دیدار با پیروزی ۲ بر صفر پورتو به پایان رسید. په‌په در دقیقه ۴۱ و مهدی طارمی در دقیقه ۸۶ گل‌های پورتو را به ثمر رساندند. طارمی با گلزنی در این دیدار شمار گل‌های خود را در رقابت‌های فصل جاری لیگ پرتغال به ۱۱ گل رساند و تنها یک گل تا رسیدن به صدر  جدول گلزنان لیگ پرتغال قرار دارد.

به همین بهانه نگاهی می اندازیم به ستارگان آسیایی که در فوتبال اروپا توانستند عنوان آقای گلی را به دست بیاورند.

علیرضا جهانبخش ۱۸-۲۰۱۷ (۲۱ گل زده)

IMG_20230209_092116

جهانبخش که پنجمین فصل حضور خود را در رقابت‌های لیگ فوتبال باشگاهی هلند تجربه می‌کرد، به‌ حق خود رسید و توانست عنوان برترین گلزن باشگاهی هلند را از آن خود کند. او با زدن ۲۱ گل عنوان بهترین گلزن مسابقات را به خود اختصاص داد. 

جهانبخش با آقای گلی در لیگ اردیویسه هلند، تبدیل به نخستین بازیکن تاریخ فوتبال ایران و آسیا شد که در یک تیم اروپایی به این مهم دست پیدا می‌کند.

ستاره ایرانی در آن فصل ۱۳ پاس گل هم داد. 

مهدی طارمی ۲۰-۲۰۱۹ (۱۸ گل زده)

IMG_20230209_092119

مهدی طارمی مهاجم تیم فوتبال ایران در اولین فصل حضور خود در این تیم درخشید و توانست ۱۸ گل به ثمر برساند و آقای گل مشترک این رقابت ها شود. 

عملکرد خوب مهدی طارمی که منجر به صعود ریو آوه به لیگ اروپا شد از چشم هواداران این تیم پرتغالی دور نمانده و این بازیکن همانطور که از قبل پیش‌بینی می شد عنوان بهترین بازیکن فصل ریو آوه را به خود اختصاص داد. طارمی در کنار دو مهاجم دیگر بنفیکا به صورت مشترک به عنوان آقای گلی لیگ پرتغال دست یافت تا در اولین فصل حضورش در فوتبال اروپا، توجهات را بیشتر به خود جلب کند و او راهی پورتو شد.

سردار آزمون ۲۰-۲۰۱۹ (۱۷ گل)

IMG_20230209_092131

مهاجم ایرانی توانست با زدن ۱۷ گل عنوان آقای گلی را به دست بیاورد. سردار با ۱۷ گل و پنالتی زده کمتر نسبت به هم تیمی خودش آرتم زیوبا، مشترکا با او در صدر جدول گلزنان لیگ برتر روسیه قرار گرفت اما سایت رسمی سازمان لیگ برتر فوتبال روسیه نظری متفاوت داشت و سردار آزمون را به تنهایی به عنوان آقای گل فصل  معرفی کرد.

سون هیونگ مین ۲۲-۲۰۲۱ (۲۳ گل)

IMG_20230209_092145

سون هیونگ مین فصل درخشانی  را در تاتنهام داشت و با زدن دو گل مقابل نوریچ توانست در صدر جدول گلزنان لیگ برتر انگلیس قرار بگیرد و مشترکا در کنار محمد صلاح آقای گل لیگ برتر شود. این برای اولین بار بود که یک بازیکن آسیایی آقای گل لیگ برتر می شود.

سون هیونگ مین در فصل ۲۲-۲۰۲۱ لیگ برتر انگلیس، ۳۵ بازی با پیراهن تاتنهام انجام داد و ۲۳ گل ثبت کرد تا درخشش فوق العاده خود را تثبیت کند. 

نکته جالب این که هیچ کدام از گل‌های سون هیونگ مین از روی نقطه پنالتی زده نشد و هری کین، پنالتی زن تیم تاتنهام بود. در طرف مقابل محمد صلاح ۵ گل خود را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. 

تاتنهام توانست فصل را در رده چهارم به پایان ببرد تا در کنار تیم های منچسترسیتی، لیورپول و چلسی سهمیه حضور در لیگ قهرمانان را به دست بیاورد و تیم‌های آرسنال و یونایتد را جا بگذارد. البته سون در فصل بعد افت کرد و نتوانست درخشش فصل قبل خود را داشته باشد ولی با این حال او توانست در سخت ترین لیگ جهان آقای گلی را به دست بیاورد.

تعداد بازیکنان آسیایی که برترین گلزنان لیگ های اروپایی شدند در این فصل می تواند افزایش یابد. کیوگو فوروهاشی، مهاجم ژاپنی که در حال حاضر در باشگاه سلتیک بازی می کند، می تواند نفر بعدی باشد. فوروهاشی با ۱۹ گل در صدر فهرست برترین گلزنان لیگ برتر اسکاتلند قرار دارد. او می تواند در آینده به مهاجم اصلی ژاپن تبدیل شود.

همچنین مهدی طارمی از ایران نیز می‌تواند اولین آسیایی شود که دو بار این عنوان را به دست آورده است و عنوان آقای گلی را کسب کرده است.

دیدگاه تان را بنویسید