رئیسی: در سال جدید نیازمند یک روحیه جدید و یک نگاه تحولی هستیم
کد خبر: 22302

رئیسی: در سال جدید نیازمند یک روحیه جدید و یک نگاه تحولی هستیم

رئیس جمهور با بیان اینکه در سال نو، همانگونه که رهبر انقلاب تاکید کردند، نیازمند یک روحیه جدید و یک نگاه تحولی هستیم، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ نیازمند یک تحول درونی هستیم تا نگاه ما بر اساس آن به کارها نگاه مردم‌داری، انقلابی و جهادی باشد.

 

به گزارش خودکارنیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز (هفتم فروردین)‌ در همایش مدیران سراسر کشور که در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد گفت: خداوند زمینه را برای رشد و تعالی و رسیدن انسان به مقام ربانی با صیام و قیام فراهم کرده است. همه باید از این امکان و از این فرصت بهره ببرند به ویژه مسئولان امر دولت و امور مردم برای همه لازم است برای ما الزام است که به این زمان توجه کنیم.

 

رئیس جمهور با اشاره به ایام ماه رمضان افزود: در روزگارانی که من و شما زندگی می‌کنیم نسیم‌های رحمت خداوند می‌وزد. همچنان که باید در باغ و بستان رفت و بهار را درک کرد باید دل را در معرض نسیم الهی در سحرگاهان قرار داد تا این نسیم رحمت بوزد و دل نورانی شود وگرنه اگر بگوییم بهار آمد در خانه بنشینیم در و پنجره را ببندیم بهار را درک نمی‌کنیم و باید به باغ و بستان رفت و شکوفه که بر درختان روییده را دید تا بتوان بهار را درک کرد.

 

رئیس‌جمهور عنوان کرد: در بهار قرآن و بهار رمضان، انسان باید خود را در معرض قرار دهد و تا نسیم رحمت به دل بوزد و دل الهی و ربانی شود. یکی از زمینه‌ها و مسیرهای مهم برای قرب الی الله خدمت است. خدمت هم نگاه مادی دارد و هم نگاه انسان مدارانه و هم نگاه الهی دارد. سه نگاه به خدمت وجود دارد. نگاه اول نگاه مادی گرایانه است و در این کره خاکی با هشت میلیارد انسانی که به نام انسان نفس می‌کشند همه مدعی خدمت به انسان هستند. هیچکسی نیست که بگوید ما نمی‌خواهیم به انسان خدمت کنیم اما خدمت از چه دری و از چه انگیزه‌ای. خدمت با نگاه مادی خدمت منفعت‌گرا یا منفعت محور است. اساس نفع است و ببینیم در کجا نفع است آنجا خدمت اتفاق بیفتد. این یک نگاه است، نگاهی منفعت‌محور و منفعت‌گرا.

 

رئیسی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز قدرت‌های بزرگ نمی‌گویند ما در آفریقا می‌خواهیم غارت کنیم بلکه می‌گویند می‌خواهیم خدمت کنیم اما نگاهشان نگاه مادی است و رسما اعلام می‌کنند هر جا که نفعمان باشد آنجا حضور پیدا می‌کنیم. دوم نگاه اومانیستی یا نگاه انسان‌مدارانه است. همین چیزی که در اصطلاح ما هم هست که می‌گوییم دلم سوخت یا نوع‌دوستی. دل انسان می‌سوزد وقتی کسی نان ندارد. دل انسان می‌سوزد وقتی کسی سرپناه ندارد یا کسی باید گره از کارش گشوده شود. این نگاه هم نگاه بدی نیست نگاه نوع‌دوستی است اما این هم یک مرحله از خدمت به دیگران از باب بنگاه نوع‌دوستی است.

 

رئیس‌جمهور بیان کرد: اما یک مرحله و مرتبه‌ای از خدمت است که خدمت برای خدا است. خداوند رحمت کند آقای مطهری را تعبیر زیبایی دارد که می‌گوید نه به نام خدا و خلق قهرمان بلکه به نام خدا اما راه خدا از میان خلق می‌گذرد. اگر می‌خواهید جلب رضای خداوند را بکنیم باید خلق را راضی کنیم. رضای جامعه رضای مردم رضایت خداوند را به دنبال دارد.

 

آیت‌الله رئیسی افزود: امام رضا (ع) فرمود یکی از وسیله‌های قرب به پروردگار متعال بعد از انجام واجبات و ترک محرمات و انجام فرایض، گره‌گشایی از کار مردم است. این زمینه خدمت و قرب الی الله و ربانی شدن برای خدمتگزاران به مردم در سراسر کشور فراهم است. خدا این زمینه را فراهم کرده است که می‌توان با گره‌گشایی از کار مردم به او نزدیک شد. می‌توان جلب رضای خداوند را کرد با باز شدن یک گره. از امیرالمؤمنین می‌خوانیم که شبانگاهان در خانه ایتام و فقرا می‌رفتند و امروز این زمینه فراهم است که شما یک گره باز کنید و سفره‌هایی رنگین و دل‌هایی شاد شود. امروز با اقدامات و امکانات زمینه فراهم است که اقشاری از مردم از نگرانی نجات پیدا کنند و شغل متناسبی برای فرزندان آنها فراهم شود. امروز مادری رنج می‌برد که بچه‌های تحصیل‌کرده‌اش کنار سفره نشسته‌اند.

 

وی افزود: در حرم امام رضا خادم بودم مادری به من می‌گفت ما چند نفر هستیم شما برای یک نفر از فرزندان من شغل ایجاد کنید ما سعی می‌کنیم با درآمدی که همان یک نفر دارد زندگی کنند. چرا این کار برای چند ماه و روزها به تأخیر افتاد. می‌توانست در زمان خودش انجام شود و خانواده‌های زیادی را از نگرانی بیرون بیاورد، تولید را رونق بدهد، در تولید از مانعی پیشگیری کند، یک کارآفرین یا سرمایه‌گذار را امیدوار به سرمایه‌گذاری کند.

 

رئیس‌جمهور یادآور شد: با یک حرکت و اقدام مانند ایجاد شغل یک خانواده شادکام می‌شود. متصدیان و کارکنان، کار مردم را به تاخیر نیندازند.

وی با تاکید بر اینکه باید در سال نو روحیه جدید و نگاه تحولی داشته باشیم افزود: برخی دیگر از باب دلسوزی و نوع دوستی خدمت می‌کنند. یکی از زمینه‌های قرب الی‌الله خدمت به مردم است. نوع دیگری از خدمت،‌خدمت برای خداست. راه جلب رضایت خدا، خدمت به مردم و گره‌گشایی از کار مردم است.

 

رئیس‌جمهور تاکید کرد:‌ نگاهمان باید نگاه مردمداری و انقلابی باشد و نگاه ما به انجام کارها باید نگاه «ما می‌توانیم» باشد. ما با همه کشورها در دنیا تعامل داریم. با همه کشورهای دنیا به صورت متوازن تعامل داریم و کار را به لبخند چند کشور گره نزدیم و کسانی که می‌خواهند با جمهوری اسلامی ایران کار کنند زمینه آن کاملا فراهم است. ارتباطات از ابتدا بر همین روال دنبال شده است. دولت در سال جاری مهم‌ترین وظایف را بر عهده دارد. دولت وظایف سنگینی دارد که باید با مسئولیت پذیری آنان را انجام دهد. فرافکنی با اینکه یک بخش بگوید من کار خود را انجام داده ام و بخش دیگر کار را پیش نبرده است قابل قبول نیست. گاهی در دولت به دوستان مطرح می کنم چه کاری است که مسئولیت حل آن از میزی که دور آن نشسته ایم بیرون است. وزارتخانه ها باید بنشینند و با هماهنگی کار را پیش ببرند. باید با همکاری مجموعه کشور را اداره کنیم. اداره کشور نیازمند ارتباط وسیعی بین بخش اجرایی، قضایی و نیروهای مسلح و همه نهادهای انقلاب است.

 

وی افزود:‌ موضوع اقتصاد و شعار امسال که رهبر انقلاب تبیین فرمودند باید مورد توجه تمام مدیران کشور باشد. قبل از این هم موضوع تورم در دستور کار بود اما وقتی این موضوع برجسته می‌شود باید تمام مدیران کشور به بحث تورم توجه کنند. باید به طور مداوم به مردم گزارش داد و کاستی‌ها برای مردم تبیین شود. ما باید در عمل به مردم نشان دهیم که نسبت به تعهداتمان پایبندیم.

 

رئیسی گفت: ما برای مسائل مختلف در کشور باید تلاش کنیم. مسئله فرهنگی بسیار مهم است. حفظ هویت اسلامی و هویت ملی ما بسیار اهمیت دارد. همه دانشمندان و چهره‌های فرهنگی باید برای حفظ جایگاه علمی، فرهنگی و تمدنی ایرانی اسلامی باید توجه کنند. این یک بخشی از کار است که وظیفه همگان است هیچگاه کوتاهی نکند. اما امروز مسئله مهم در کنار همه توجهاتی که باید در مسائل فرهنگی شود موضوع اقتصاد و دغدغه های اقتصادی است.

 

رئیس جمهور گفت: وقتی شعار سال برجسته می‌شود باید توجه همه مدیران، دانش‌پژوهان و دانشمندان نسبت به این نقطه معطوف شود. در اولین ساعتی که من در جلسه تنفیذ حکم ریاست جمهوری نیز عرض کردم در دولت مشکلات جدی وجود دارد که اول کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی ایت و دوم مسئله کرونا و مشکلاتی بود که مردم داشتند و همچنین مسئله تورم سایر مسائل مختلفی در حوزه اجتماعی و اقتصادی کشور بود که درگیر با آن بود.

 

رئیسی تصریح کرد: اگر نقدینگی کنترل نشود و نقدینگی ایجاد شده به سمت تولید و کار مولد هدایت نشود، کاری خطرناک است که به هر جا بخورد مانند سیل بنیان‌کن خواهد بود. باید برای هدایت نقدینگی به طرف تولید و کار مولد برنامه‌ریزی کرد و کارهای غیرمولد را پرهزینه کرد. تامین مالی را به سمت مردم و بازار ببریم. اگر مردم و بازار تبدیل به منبع تولید شوند بسیار مهم است.

رئیس جمهور ادامه داد: در گزینش افراد و انتخاب همکاران به صلاحیت‌های واقعی توجه شود و در استان ها بومی گزینی را رواج دهید. نیاز نیست در برخی استان‌ها مدیرانی از تهران انتخاب شوند و باید از همان مدیران استانی استفاده شود. برخی شرکت‌ها در تهران دفتر و کارمند دارند در صورتی که نیاز به این کار نیست و این موضوع هزینه‌های زیادی را برای آن شرکت‌ها رقم می‌زند. خواهش می‌کنم وزرا توجهی به دفاتر شرکت‌هایی که در تهران فعال هستند بکنند و میزان هزینه و بازدهی این شرکت‌ها را محاسبه کنند. ما باید کار جهادی انجام دهیم و این مهم با اراده تصمیم و هدف میسر می‌شود. در حرکت جهادی باید دشمن را پیش روی خود ببینیم زیرا دشمن نمی خواهد پیشرفت کنیم. ما امروز به گستردگی همه داشته‌هایمان از سوی دشمن تهدید می‌شویم و انتظار از دولت انقلابی این است که با حرکت های جهادی سریع مشکلات را حل کند و انتظار مردم از دولت ایجاب می‌کند که یک کار متفاوتی انجام شود.

IMG_20230328_004143

وی گفت: چند موسسه خصوصی و غیر خصوصی افزایش برداشت از بانک مرکزی دارند و این موجب افزایش پایه پولی می‌شود. این شرایط نباید ادامه پیدا کند و این مشکل باید حل شود و به مردم گزارش داده شود. هیچ شرکتی حق ندارد که خلاف مصوبه تعهدات ارزی بانک مرکزی حرکت کند و اگر شرکتی این اقدام را کرد اولین برخورد عزل مدیر آن شرکت است. اگر ضابطه‌ای در کشور بر قرار می شود همه موظف به اجرای آن هستند و هیچکسی نباید از آن تخلف کند.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: نقد و نقدپذیری از ویژگی‌های دولت است و نقد حتماً به اصلاح امور کمک می‌کند. نقد منصفانه و مصلحانه حتماً به دستگاه‌ها کمک می‌کند و گوش دولت و دولتی‌ها باید نسبت به نقدها کامل شنوا باشد، باید قدردانی کنند از کسانی که اشکالی می‌گیرند و راهکاری هم ارائه می‌دهند. لذا ارتباط نخبگانی ارتباط بسیار درستی است که باید همواره همکاران ما از این قضیه استقبال کنند.

 

رئیس‌جمهور ادامه داد: باید تلاش کرد که دولت کم‌هزینه باشد. دولت اگر پرخرج باشد موجب تورم می‌شود. دولت کم‌هزینه پسندیده است. من از دوستان مجلس خواسته‌ام که تلاش کنند هزینه‌ای بر دولت بار نکنند. بگذارند دولت کم‌هزینه اداره شود. اگر دولت پرخرج و پرهزینه شد حتماً موجب ایجاد تورم خواهد شد. انضباط مالی در دولت بسیار مهم است. رهبری در سخنرانشان در مشهد در مورد جلوگیری از اسراف صحبت‌هایی فرمودند. مخاطب اول ما دولتی‌ها هستیم. البته مردم هم مخاطب هستند اما اول ما مخاطب هستیم. آقایان و بانوان در سازمان‌های خودشان نگاه کنند و جلوی اسراف‌ها گرفته شود.

 

وی افزود: در آب، برق و گاز و اینگونه مسائل حتماً لازم است الگوی مصرف تعریف شود. در رسانه ملی و آنهایی که تریبون‌دار هستند بر الگوی مصرف صحیح تبلیغ کنند. اینکه ۱۰۶ میلیون، ۱۱۴ میلیون یا ۱۴۴ میلیون لیتر بنزین در یک روز مصرف شود تا کجا می‌خواهیم پیش برویم حتی با وجودی که کارخانه، پالایشگاه‌ها یا پتروپالایشگاه‌های دیگری هم ایجاد می‌کنیم.

رئیسی بیان کرد: دولت باید انضباط مالی را با جلوگیری از اسراف را از خود شروع کند لذا همه دستگاه‌ها و بخش‌ها در ارتباط با خودمان را موظف بدانیم برای اینکه کم‌هزینه و پربهره حرکت داشته باشیم. رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ براساس برخی آمارها بیش از ۵ درصد و براساس برخی آمار ۴/۴ درصد بوده است.

دیدگاه تان را بنویسید