افسردگی بر خلاف تفکر عموم بیشتر به سراغ آقایان می رود!
کد خبر: 18780

افسردگی بر خلاف تفکر عموم بیشتر به سراغ آقایان می رود!

در زمانی نه چندان دور، بیماری افسردگی به عنوان یک بیماری زنانه شناخته می شد بدین نحو که تصور نادرستی بود که “فقط زنها بیماری افسردگی می گیرند” .این در حالی است که ثابت شده است که بیماری افسردگی با اینکه در زنان شایعتر از مردان است، مردان را نیز درگیر می کند.

به گزارش خودکارنیوز، متاسفانه این تفکر که بیماری افسردگی یک بیماری زنانه است باعث می شود مردان به علائم این بیماری توجهی نکنند و به دنبال درمان آن نباشند.

 

تفاوت علائم بیماری افسردگی در مردان با زنان چیست؟

رایج ترین علائم “بیماری افسردگی ماژور” عبارتند از: عدم علاقه یا از دست دادن علاقه به فعالیت های لذت بخش معمولی، خستگی زیاد، تغییر در اشتها، اختلال در خواب و بی تفاوتی و مسائل اطراف. علائم رفتاری بیماری افسردگی در مردان تقریبا مشابه علائم افسردگی در زنان است، اما مردان این علائم را به شکل متفاوتی نشان می دهند. بر اساس برخی از مطالعاتی که در مورد تفاوت علائم بیماری افسردگی در زنان با بیماری افسردگی در مردان انجام شده است، مشخص شده است که بیماری افسردگی در زنان بیشتر از مردان باعث بروز احساس ناراحتی و کم ارزشی می شود. 

 

چرا افسردگی در مردان معمولا تشخیص داده نمی شود؟

عدم تشخیص به موقع بیماری افسردگی در مردان دلایل زیادی دارد. به عنوان مثال، متاسفانه اکثر مردان معمولا انکار می کنند که دارای مشکل هستند چرا که از سنین پایین به آنها تلقین می شود که مرد نباید احساساتش را به زبان بیاورد. به علاوه تفکر سنتی بر این باور است که بروز دادن احساسات یکی از ویژگی های زنانه است، در نتیجه مردان مبتلا به بیماری افسردگی بیشتر تمایل دارند در مورد علائم جسمی این بیماری از جمله احساس خستگی صحبت کنند تا اینکه احساسات و عواطف خود را بیان کنند.

 

آیا افسردگی در مردان بر روی عملکرد جنسی مردان تاثیر منفی می گذارد؟

بله، بیماری افسردگی در مردان می تواند بر روی میل و عملکرد جنسی فرد تاثیر بگذارد. متاسفانه برخی داروهای ضد افسردگی هم تاثیر منفی بر روی میل جنسی زن و مرد می گذارد. بالخصوص در مورد مردان این مسئله بارز است که اغلب توانایی هماهنگ سازی مشکلات خود با تمایلات جنسی شان را ندارند و بسیاری از آنها تصور می کنند مشکل به وجود آمده مربوط به قوای مردانگی و جنسی آنهاست، در حالیکه مشکل به وجود آمده ناشی از بیماری افسردگی است.

 

علائم قابل مشاهده افسردگی در مردان چیست؟

مردها معمولا به ندرت علائمی مانند ناراحتی خودشان را به بقیه نشان می دهند.در اغلب موارد بیماری افسردگی در مردان باعث می شود احساسات خود را پنهان کنند و امکان دارد که به جای اینکه ابراز ناراحتی کنند، بیشتر ستیزه جو و تحریک پذیر بشوند. بنا به دلایل بیان شده، در بسیاری از موارد بیماری افسردگی در مردان به خوبی تشخیص داده نمی شوند. بنابراین، بیماری افسردگی در مردان پیامدهای ناخوشایندی خواهد داشت.

بررسی ها نشان داده اند میزان خودکشی در بین مردان افسرده ۳ تا ۴ برابر زنان مبتلا به افسردگی است. گرچه اقدام به خودکشی در زنان بیش از مردان است، اما مرگ ناشی از خودکشی در مردان بیشتر است. یکی از مهمترین علل این است که مردان معمولا با روش های خشن تری اقدام به خودکشی می کنند، به عنوان مثال استفاده از تفنگ یا مصرف عامدانه بیش از حد مواد مخدر.

 

چرا پذیرش بیماری افسردگی در مردان سخت تر از زنان است؟

درک چگونگی رشد و تربیت مردان در جامعه در تشخیص و درمان بیماری افسردگی مردان بسیار کمک می کند. بسیاری از مشکلات رفتاری “بیماری افسردگی در مردان ” معمولا مربوط به مشکلات فرهنگی نیز می شود به طوریکه به طور نابجا از مردان انتظار می رود که همیشه موفق باشند، بر احساسات خود غلبه کنند و آنها را تحت کنترل بگیرند. این انتظارات فرهنگی می تواند منجر به این مسئله شود که مردان مبتلا به بیماری افسردگی در بعضی از موارد افسردگی خود را با عصبانیت و خشونت نشان دهند که به گمان خود با ویژگی های مردانه بیشتر جور در می آیند.

 

آیا مردان بیشتر از زنان از بیان بیماری افسردگی خود خجالت می کشند؟

بله، متاسفانه تعصبهایی که در جامعه در مورد مردان وجود دارد، این مشکل را چندین برابر می کند. به علاوه بسیاری از مردان از صحبت کردن در مورد احساسات خود با دوستان و اقوام اجتناب می کنند که این خطر هست که در این شریط مردان مبتلا به بیماری افسردگی به سمت نوشیدن بیش از حد الکل یا مصرف مواد مخدر رو آورند و یا رفتارهای پرخطر دیگری انجام دهند.

 

آیا مردان سالمند هم دچار افسردگی می شوند؟

اینکه در فردی که سنش افزایش می یابد،افسرده شدن به صورت نرمال تلقی شود، اصلا درست نیست. افراد مسن نیز می توانند مانند سایر گروه های سنی در صورتی که شرایط زمینه ساز ژنتیکی، بیولوژیک و موارد دیگر باشد نیز مبتلا به بیماری افسردگی شوند.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید