زنگ خطر آب‌وهوا به صدا در آمد
کد خبر: 23927

زنگ خطر آب‌وهوا به صدا در آمد

سازمان ملل هشدار داد که پنج سال آینده گرمترین دوره تاریخ خواهد بود.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل متحد هشدار داد که تا حدودی مطمئن است که ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ گرمترین دوره پنج ساله ثبت‌ شده تاکنون خواهد بود، زیرا گازهای گلخانه‌ای و ال‌نینو با هم ترکیب شده و باعث افزایش دما می‌شوند.

گرمترین هشت سالی که تاکنون ثبت شده است، بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ بوده که سال ۲۰۱۶ گرمترین آن‌ها بوده است اما پیش‌بینی می‌شود که با افزایش سرعت تغییرات آب‌وهوا، دما بیشتر شود و سازمان جهانی هواشناسی هشدار داد که احتمال ۹۸ درصدی وجود دارد که پنج سال آینده، گرمترین دوره ثبت شده باشد.

توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ باعث شد، کشورها موافقت کنند که گرمایش جهانی را به میزان کمتر از ۲درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح متوسط اندازه‌گیری شده بین ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ و در صورت امکان ۱.۵ درجه سانتی‌گراد محدود کنند. میانگین دمای جهانی در سال ۲۰۲۲، ۱.۱۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین ۱۸۵۰ تا۱۹۰۰ بود.

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که ۶۶ درصد احتمال دارد که سطح سالانه دمای جهانی از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی‌ شدن حداقل در یکی از سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ برسد.

پتری تالاس، رئیس آژانس گفت: سازمان جهانی هواشناسی زنگ خطر را به صدا در می‌آورد که سطح ۱.۵ درجه سانتی‌گراد را به‌طور موقت و با افزایش فرکانس نقض خواهیم کرد.

انتظار می‌رود ال‌نینو در ماه‌های آتی افزایش یابد و این امر با تغییرات اقلیمی ناشی از انسان ترکیب می‌شود و دمای جهانی را به قلمروی ناشناخته سوق می‌دهد. این امر پیامدهای گسترده‌ای برای سلامت، امنیت‌ غذایی، مدیریت آب و محیط‌زیست خواهد داشت و باید آماده باشیم.

ال‌نینو یک رخداد اقلیمی کلان است که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد و به‌طور معمول هر دو تا هفت سال یکبار اتفاق می‌افتد. به‌طور معمول، ال‌نینو دمای جهانی را در سال بعد از توسعه خود افزایش می‌دهد که در این چرخه سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

تالاس در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد ما تاکنون نتوانسته‌ایم گرمایش را محدود کنیم همچنان در مسیر اشتباهی حرکت می‌کنیم. وی گفت که ممکن است تا دهه ۲۰۶۰ طول بکشد تا روند منفی از بین برود و از بدتر شدن اوضاع جلوگیری شود.

گرما توسط گازهای به اصطلاح گلخانه‌ای در جو به دام می‌افتد که در بالاترین حد خود قرار دارند.

تالاس گفت: بازگشت به سطح طبیعی ممکن است هزاران سال طول بکشد. هیچ بازگشتی به آب‌وهوای موجود در قرن گذشته وجود ندارد و این یک واقعیت است. میانگین دمای زمین و دریا در سطح زمین از دهه ۱۹۶۰ افزایش یافته است.

از سال ۲۰۱۵، احتمال افزایش موقت دما از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین ۱۸۵۰ تا ۱۹۹۰ به‌طور پیوسته افزایش یافته است.

لئون هرمانسون از سرویس هواشناسی ملی اداره هواشناسی بریتانیا در مورد پیش‌بینی‌های سالانه گفت: روزی که از ۱.۵ درجه عبور کنیم غم‌انگیز خواهد بود اما دلیلی برای تسلیم شدن نیست. ما باید تا حد امکان کمتر گازهای گلخانه‌ای را منتشر کنیم و هر گونه انتشاری که موفق به کاهش آن شویم گرم شدن هوا و این تأثیرات شدید را کاهش می‌دهد.

هیچ کس از این تغییرات مصون نخواهد ماند و همین حالا منجر به سیل در سراسر جهان، خشکسالی و جابجایی بزرگ مردم شده است.

دیدگاه تان را بنویسید