*راهکارهای بانک انگلیس برای مهار تورم*
کد خبر: 23145

*راهکارهای بانک انگلیس برای مهار تورم*

ما همگی با مفهوم ترخ تورم اشنا هستیم، زیرا هر ماه، دفتر آمار ملی، نرخ اقلامی را که در سبد کالا و خدمات شهروندان انگلیسی است را اعلام می‌کند.

تحریریه خودکارنیوز

مقدمه 

ما همگی با مفهوم ترخ تورم اشنا هستیم، زیرا هر ماه، دفتر آمار ملی، نرخ اقلامی را که در سبد کالا و خدمات شهروندان انگلیسی است را اعلام می‌کند. آنها، نرخ حدود 700 کالا که مردم عموما می‌خرند را ثبت می‌کنند؛ سبد مصرف کننده، شامل هر چیزی از جمله یک قرص نان تا بلیط اتوبوس را در بر می‌گیرد. البته مسائل دیگری نظیری هزینه‌های بهداشتی، خودرو، مسکن و سفرهای تعطیلات را نیز دربر می‌گیرد. قیمت این سبد به ما یک دیدگاه کلی درباره افزایش قیمت‌ها می‌دهد که در اقتصاد به آن شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI گفته می‌شود. بر این اساس، اگر یک کالا در انگلیس ده پوند باشد و تا دو درصد افزایش یابد، یعنی قیمت آن کالا، 10.20 پوند شده است. هر چه قیمت یک کالا بیشتر باشد، هزینه مربوط به نرخ تورم هم بیشتر می‌شود. به عنوان مثال، اگر کالایی که 1000 پوند است، 2 درصد افزایش داشته باشد. یعنی مصرف کننده باید حدود 20 پوند بیشتر هزینه پرداخت کند. 

آیا نرخ تورم تغییر می‌کند؟ 

نرخ تورم می‌تواند در سال چندین بار بالا یا پایین برود. همچنین می‌تواند طی چندین سال، نوسان‌های شدیدی را تجربه کند.

 

آیا نرخ تورم بالا، یک مسئله و مشکل است؟ 

یک نرخ تورم بالا یا ثابت، می‌تواند به ایجاد اقتصاد سالم کمک کند. دولت‌ها، همواره اهدافی تعیین می‌کنند که چطور می‌توانند در سال نرخ تورم را کاهش دهند. در انگلیس، این وظیفه بانک آو انگلند است تا نرخ تورم را مهار کند. 

یک میزان کمی تورم برای هر اقتصادی لازم است؛ ولی نرخ‌های بالا یا بی ثبات تورم می‌تواند لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد وارد کند. 

اگر قیمت‌ها غیرقابل پیش بینی باشد، برای مردم سخت می‌شود تا درباره اینکه چقدر می‌توانند هزینه کنند و چقدر می‌توانند پس انداز داشته یا سرمایه گذاری کنند، برنامه ریزی داشته باشند. 

در مواردی، تورم بالا وافسار گسیخته، می‌تواند منجر به فروپاشی اقتصادی شود. زیمبابوه یک نمونه از آن است. این کشور در سال‌های 2007 تا 2009، فقط در یک ماه، سطح قیمت کالاها تا 80 میلیارد درصد افزایش یافت. در نتیجه این تورم افسارگسیخته، مردم، استفاده از اسکناس‌های بانکی را کنار گذاشتند و اقتصاد این کشور زمین خورد. 

بانک آو انگلند برای مهار تورم چه می‌کند؟ 

وظیفه بانک آو انگلند این است که قیمت‌ها را پایین با ثابت نگاه دارند. تورم پایین و ثابت، برای یک اقتصاد سالم ضروری است، چرا که در پرتو آن مردم می‌توانند برای آینده خود برنامه ریزی کنند و پول کسب شده هم ارزش خود را حفظ می‌کند. 

مهمترین روشی که ما برای مهار تورم انجام می‌دهیم، از طریق نرخ سود است. نرخ سود، باعث می‌شود تا ارزش پس انداز مردم حفظ شود و مردم بتوانند وام‌ها و قرض‌های خود را هم بپردازند. 

اما رابطه بین نرخ سود و تورم چیست؟ 

نرخ سود بالاتر، باعث می‌شود مردم کمتر وام بگیرند و به پس انداز برای دریافت سود، تشویق شوند. این به معنای آن است که مردم در نهایت، کمتر هزینه خواهند کرد. 

اگر مردم به طور کلی، کمتر برای کالا و خدمات هزینه کنند، قیمت‌ها نیز کندتر افزایش خواهد یافت که پایین‌تر از نرخ تورم خواهد بود. 

عکس این مسئله هم صادق است. 

سود پایین‌تر، وام گرفتن را ارزان‌تر می‌کند و مشوق کمتری برای پس انداز وجود دارد. مردم تشویق می‌شوند، بیشتر هزینه کنند و همین مسئله نرخ تورم را افزایش می‌دهد.

IMG_20230424_194444

بانک انگلیس تا چه حد می‌تواند روی نرخ تورم اثر بگذارد؟ 

بانک انگلیس می‌تواند به دو روش اصلی بر نرخ تورم اثر بگذارد: 

ما نرخ بانکی را که غالبا به عنوان نرخ اساسی در نظر می‌گیرد، تعیین می‌کنیم. این قضیه بسیار مهم است، زیرا نرخ تعیین شده توسط ما، به عنوان پایه برای همه بانک‌ها در بریتانیا در نظر گرفته می‌شود. 

دوم اینکه ما می‌توانیم اوراق قرضه را از بازارهای مالی خرید و فروش کنیم تا از هزینه‌ها در اقتصاد حمایت کنیم. ما می‌توانیم از بازارهای مالی اوراق قرضه بخریم و بفروشیم تا از طریق آن بتوانیم هزینه‌های دولت را تامین کنیم. ما عمدتا اوراق قرضه دولتی یا (گلت) می‌خریم. خرید دارایی از این طریق را تسهیل کمی یا (QE) می‌نامند. QE ما را قادر می‌سازد تا بر نرخ بهره پس انداز و وام تاثیر بگذاریم. زمانی که نرخ بهره بسیار پایین و معادل صفر است ما از QE استفاده می‌کنیم.

منبع: بانک آو انگلند(https://www.bankofengland.co.uk/)

زمان انتشار: 4 نوامبر 2022

https://www.bankofengland.co.uk/explainers/what-is-inflation#:~:text=Inflation%20is%20the%20term%20we,called%20the%20rate%20of%20inflation.

دیدگاه تان را بنویسید