تکرار ادعاها علیه ایران در پی حمله به پایگاه نظامی آمریکا در اردن
کد خبر: 29479

تکرار ادعاها علیه ایران در پی حمله به پایگاه نظامی آمریکا در اردن

با وجود تاکید مقامات ایران بر نقش نداشتن در اقدامات نیروهای مقاومت علیه مواضع آمریکا در منطقه در پی جنگ غزه، ادعاها درباره تحت حمایت ایران بودن نیروهای مقاومت با حمله شب گذشته علیه یک پایگاه نظامی در اردن تکرار شد.

به گزارش خودکارنیوز ، در پی حمله پهپادی شب گذشته به پایگاه نیروهای آمریکایی در شمال شرق اردن در نزدیکی مرز سوریه که به کشته و مجروح شدن شماری از سربازان این کشور منجر شد، ادعاهایی علیه نقش ایران در اقدام نیروهای مقاومت منطقه به این حمله مطرح شد.

«جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در پی این حمله مدعی شد: در حالی که هنوز در حال گردآوری مستندات درباره این حمله هستیم، می‌دانیم که توسط گروه‌های شبه‌نظامی تندرو و تحت حمایت ایران انجام شده است که در سوریه و عراق مستقر هستند.

بایدن همچنین گفت: شکی نیست که ما در هر زمانی که بخواهیم و به روش دل‌خواه مسئولان آن را پاسخگو خواهیم کرد.

این در حالی است که مقاومت اسلامی عراق شامگاه یکشنبه مسئولیت حمله به پایگاه آمریکایی التنف را که بر اثر آن ۳ نظامی آمریکایی کشته و ۷۰ نفر هم زخمی شدند، برعهده گرفت.

در پی این حمله کاخ سفید از برگزاری  جلسه اضطراری با حضور مقامات ارشد  آمریکا از جمله رئیس‌جمهور و وزیر دفاع این کشور و مقام‌های نظامی خبر داد.

یک مقام آمریکایی در این باره گفته است: پایگاه مورد هدف شامل نیروهای مهندسی، هوانوردی، تدارکات و امنیتی آمریکایی است. این پایگاه توسط نیروهایی استفاده می شود که در ارائه مشاوره و کمک به نیروهای اردنی مشارکت دارند.

به گفته مرکز فرماندهی نیروهای تروریستی آمریکا (سنتکام)، حداقل ۳۴ نیروی نظامی آمریکایی در این حمله مجروح شده‌اند، اما ممکن است افزایش بیابد. هشت نفر را نیز برای مراقبت‌های جدی‌تر از اردن خارج کرده‌اند اما وضعیتشان پایدار است.

در پی در گرفتن جنگ غزه و حمایت‌های تمام‌عیار آمریکا از رژیم صهیونیستی، نیروهای مقاومت منطقه در پاسخ به حمایت‌های واشنگتن از جنایت‌های رژیم صهیونیستی، پیش از حمله شامگاه یکشنبه، بیش از ۱۵۰ بار مواضع آمریکا در منطقه را هدف قرار داده‌اند. در پی این حملات حداقل ۷۰ مورد آسیب‌دیدگی نظامیان آمریکایی گزارش شده است که بیشترشان جراحات مغزی هستند.

همچنین در پی حمله شب گذشته، «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با ادعایی علیه نقش ایران در این حمله نوشت: ما، قویا، حملات گروه‌های شبه‌نظامی متحد ایران را علیه نیروهای آمریکایی محکوم می‌کنیم. ما همچنان از ایران می‌خواهیم در منطقه تنش‌زدایی کند.

غرب مدعی حمایت نظامی و مالی ایران از نیروهای مقاومت منطقه و کنترل اقدامات آن‌ها از سوی ایران است. این در حالی است که مقامات ایران در پی اقدامات نیروهای مقاومت منطقه علیه مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی و مطرح شدن ادعاهایی درباره نقش ایران در این حملات، گفته‌اند نیروهای مقاومت به طور مستقل و بر اساس صلاحدید خود عمل می‌کنند و از ایران دستور نمی‌گیرند.

با این وجود، ایران هشدار داده است که کاهش تنش‌ها در منطقه، مستلزم متوقف شدن حمایت‌های واشنگتن از اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه است.

جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا در پی حمله شب گذشته، با تکرار ادعاها علیه نقش ایران در منطقه، بایدن را به دلیل «پاسخ‌های بزدلانه به اقدامات نیروهای نیابتی ایران» مقصر دانسته و خواستار اقدامی قاطعانه‌تر علیه  «نیروهای نیابتی ایران» شدند.

«راجر ویکر» سناتور ارشد جمهوری‌خواه در کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: پاسخ‌های دولت بایدن تاکنون، فقط  منجر به حملات بیشتر شده است. زمان آن فرا رسیده که سریع و قاطعانه اقدامی صورت بگیرد تا جهانیان شاهد آن باشند.

«تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه نیز در بیانیه‌ای گفت که تنها پاسخ به این حملات باید تلافی علیه ایران باشد. هر چیز دیگری جو بایدن را یک بزدل نشان خواهد داد.

«میچ مک‌کانل» رهبر جمهورخواهان سنای آمریکا نیز گفت که انفعال بایدن دشمنان  آمریکا در غرب آسیا را جسورتر می‌کند.

او گفت که زمان جدی گرفتن این «تجاوزات» باید مدت‌ها پیش از جان باختن آمریکایی‌ها می‌بود.

«لیندزی گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه نیز در واکنش به حمله شب گذشته به پایگاه نظامی آمریکا در اردن، با تکرار ادعای نقش ایران در این حملات گفت: سیاست دولت بایدن در قبال ایران شکست خورده و بیش از ۱۰۰ حمله علیه نیروهای ما در منطقه رخ داده است.

وی از از دولت بایدن خواست که این اقدام را تلافی کند و گفت: تنها چیزی که رژیم ایران درک می‌کند، قدرت است.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز مدعی شد که «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» مسئول حملات ادامه‌دار علیه نظامیان آمریکایی هستند.

آستین گفت: من و رییس جمهور بایدن حملات علیه نظامیان آمریکایی را تحمل نمی‌کنیم و در زمان و مکان مناسب به حملات علیه نظامیان‌مان پاسخ خواهیم داد. ما تمامی اقدامات لازم را برای محافظت از آمریکا، نیروها و منافعمان انجام خواهیم داد.

«کامالا هریس» معاون اول رییس جمهور آمریکا نیز در پیامی در صفحه توییترش با ادعای انجام شدن این حمله از سوی «گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران» گفت: رییس‌جمهور بایدن به وضوح گفته است که ما به مبارزه با تروریسم ادامه داده و مسئولان آن را پاسخگو خواهیم کرد.

دیدگاه تان را بنویسید