تقویم تاریخ؛ از تولد امام حسن مجتبی(ع) تا اعلام جنگ آمریکا علیه آلمان
کد خبر: 22565

تقویم تاریخ؛ از تولد امام حسن مجتبی(ع) تا اعلام جنگ آمریکا علیه آلمان

امروز پنجشنبه، هفدهم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با پانزدهم رمضان سال 1444 هجری قمری و مطابق با ششم آوریل سال 2023 میلادی است.

میلاد امام حسن مجتبی(ع)، امام دوم شیعیان

IMG_20230406_083211

1441 سال پیش در چنین روزی ، پانزدهم رمضان سال سوم هجری قمری :

امام حسن مجتبی (ع)، از اهل بیت رسول گرامی اسلام (ص)، چشم به جهان گشود. آن حضرت تحت نظارت پیامبر اکرم (ص) و در دامان پاک حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) ، دختر و داماد پیامبر اسلام (ص)، تربیت و پرورش یافت و پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت علی (ع) درسال 40 هجری قمری، رسالت عظیم هدایت و رهبری مسلمانان را به عهده گرفت . در آغاز، جمع زیادی از مسلمانان با آن حضرت بیعت کردند، اما دستگاه حکومتی اموی به ریاست معاویه که در آن زمان صاحب قدرت بسیار بود با امام حسن (ع) به دشمنی و ستیزه جویی پرداخت . سرانجام امام حسن (ع) برای مقابله با امویان ، همراه با مردان جنگی خود ، آماده نبرد با آنها شد. اما بسیاری از سران سپاه او فریب وعده های دروغین دشمنان را خوردند و امام را تنها گذاشتند. به ناچار، امام حسن (ع) با تدبیر و دوراندیشی و با هدف حفظ و بقای اسلام ، صلح را پذیرفت . این اقدام امام مقدمه ای برای مبارزه ریشه ای با انحرافاتی بود که در جامعه وجود داشت و در ادامه این حرکت ، زمینه قیام برادرش امام حسین (ع) در محرم سال 61 هجری قمری فراهم شد .ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت امام حسن مجتبی (ع)، سخنی کوتاه از ایشان را برای شما نقل می کنیم آن حضرت فرمود: «در شگفتم از کسی که در غذای جسم خود می اندیشد ولی در غذای روح نمی اندیشد.»

 

 

درگذشت محمد بن عباس خوارزمی، دانشمند مسلمان

1061 سال پیش در چنین روزی ، پانزدهم رمضان سال 383 هجری قمری:

«ابوبکر محمدبن عباس خوارزمی»، دانشمند و ادیب معروف مسلمان، در نیشابور در شمال شرقی ایران درگذشت. وی حافظه ای قوی داشت و در حفظ اشعار و تاریخ اعراب، استعداد زیادی داشت. از ابوبکر خوارزمی اثری به نام «رسائل» باقی مانده که در ادبیات عرب ارزشی والا دارد و به رسائل خوارزمی معروف است .

 

 

شهادت شهید ثانی از علما و فقهای بزرگ اسلام 

478 سال پیش به نقل از برخی از منابع، درچنین روزی ، پانزدهم رمضان سال 966 هجری قمری:

«شیخ زین‌الدین بن علی بن احمد عاملی جبعی» معروف به شهید ثانی از علما و فقهای بزرگ اسلام به شهادت رسید . وی در سیزدهم شوال سال 911 هجری قمری چشم به جهان گشود و علم آموزی را نزد پدر فاضل خود آغاز کرد . شهید ثانی سپس با سفر به شهرهای مختلف، از اساتید و علمای بزرگ زمان خویش بهره برد، تاجایی که درفقه، حدیث، منطق و فلسفه، مهارت بسیار یافت . وی همچنین حدود 70 جلد کتاب نوشت. مقام علمی شهید ثانی ، باعث حسادت و کینه دشمنانش شد، تا اینکه او را به شهادت رساندند. مشهورترین کتاب وی « ألروضةُ البهیة فی شرح اللُّمعة الدّمشقیة» معروف یه شرح لمعه است که شرحی بر کتاب لُمعه شهید اول و در زمینه فقه اسلامی است. این کتاب هم اکنون درحوزه های علمیه تدریس می شود.

 

 

ضمیمه شدن پرتغال به اسپانیا

IMG_20230406_083218

443 سال پیش در چنین روزی، ششم آوریل سال 1580 میلادی:

سرزمین پرتغال، یکی از کشورهای مقتدر اروپایی در قرن های پانزدهم و شانزدهم میلادی، ضمیمه اسپانیا شد. پرتغال رقیب سرسخت سیاسی و استعماری اسپانیا در آسیا، آفریقا و آمریکا بود، اما به دلیل مهاجرت فراوان اتباع پرتغال به مستعمرات این کشور و نابسامانی اوضاع اقتصادی، به تدریج نفوذ و قدرت سیاسی خود را از دست داد. اسپانیا با استفاده از ضعف و ناتوانی پرتغال، این کشور را اشغال کرد. پس از این واقعه، بسیاری از مستعمرات پرتغال، توسط هلند که در آن زمان قدرتی استعماری بود، تصرف شد و برخی نیز به اشغال اسپانیا درآمد. اما در سال 1640 میلادی بر اثر قیام مردم پرتغال، این کشور بار دیگر مستقل شد.

 

 

اعلام جنگ آمریکا به آلمان 

IMG_20230406_083219

106 سال پیش، در روز ششم آوریل سال 1917 میلادی:

 دولت آمریکا به آلمان اعلان جنگ داد و به نفع متفقین وارد جنگ جهانی اول شد . البته قبل از آن هم ، آمریکا روابط سیاسی خود را با آلمان قطع کرده بود و به متحدین کمک می کرد . درپی حمله ناوها و زیردریاییهای آلمان به کشتیهای آمریکایی که حامل کمک به فرانسه و انگلیس بودند ، آمریکا رسماً جنگ علیه آلمان را آغاز کرد. این اقدام واشنگتن که با کمک نظامی و اقتصادی فراوان به متحدین همراه بود ، شرایط را برای آلمان و متحدینش در جنگ جهانی اول دشوارتر کرد. از طرف دیگر ، ورود آمریکا به این جنگ به معنای خروج از حالت بی طرفی و انزوا و وارد شدن به معادلات قدرتهای بزرگ جهانی ، با پرداخت هزینه ای نه چندان گزاف بود . آمریکا همین کار را در جنگ جهانی دوم نیز تکرار کرد و تبدیل به ابرقدرتی جهانی شد.

 

 

حمله هواپیماهای ژاپنی به ناوهای آمریکایی

IMG_20230406_083221

78 سال پیش، در روز ششم آوریل سال 1945 میلادی:

حمله هواپیماهای کامیکازه (انتحاری) ژاپنی به ناوهای آمریکایی درجریان جنگ جهانی دوم، شروع شد. براساس طرح ژنرال تویو، فرمانده ژاپنی، خلبانان داوطلب ژاپنی با هواپیماهای حامل بمب، خود را به کشتی های آمریکایی می زدند. در اواخر جنگ جهانی دوم، به دنبال از دست رفتن متصرفات ژاپن در شرق آسیا ، ارتش ژاپن به مرزهای این کشور عقب نشینی کرد و متفقین به ویژه آمریکا ، ژاپن را هدف حملات هوایی سنگین قرار دادند و اشغال این سرزمین را آغاز کردند. باوجود آنکه هواپیماهای ژاپنی، خسارات زیادی به ناوهای آمریکا وارد کردند، اما آمریکا در اوت سال 1945 با بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی و کشتن دهها هزار غیرنظامی، ژاپن را وادار به تسلیم کرد.

 

 

برکناری جعفر نمیری از قدرت در سودان

IMG_20230406_083224

38 سال پیش در چنین روزی، ششم آوریل سال 1985 میلادی:

«جعفر نُمِیری» (Gaafar Nimeiry)، رئیس جمهوری اسبق سودان درجریان یک کودتای نظامی از حکومت برکنار شد و ژنرال سوارالذهب به قدرت رسید . شایان ذکراست که نمیری نیز در سال 1969 میلادی درجریان یک کودتای نظامی بر سر کار آمده بود و طی شانزده سال حکومت مستبدانه ، روابط گسترده ای با آمریکا برقرار کرد. او در ایام حکومتش با بیش از پانزده کودتا روبرو شد که هیچکدام از آنها به جز آخرین کودتا، به نتیجه نرسید .

 

 

آغاز جنگ خونین هوتو و توتسی در رواندا

IMG_20230406_083226

29 سال پیش، در روز ششم آوریل سال 1994 میلادی:

جنگ خونین میان دو قبیله بزرگ «هوتو» و «توتسی» در کشور رواندا آغاز شد. در این جنگ خونین ، افراطیون هوتو در مدت سه ماه ، بیش از 800 هزار تن از افراد قبیله توتسی و میانه روهای هوتو را قتل عام کردند و بیش از دو میلیون نفر نیز آواره شدند . اختلاف میان دو قبیله هوتو و توتسی از دهها سال پیش در رواندا وجود داشته و بارها باعث قتل عام مردم بی گناه این دو قبیله شده است . هوتوها اکثریت 84 درصدی جمعیت رواندا را تشکیل می دهند و تا سال 1994 بر این کشور حکومت می کردند . یک سال قبل از آن، هوتوها برای ایجاد یک دولت موقت ائتلافی با توتسی ها و برگزاری انتخابات آزاد ریاست جمهوری به توافق رسیده بودند . اما در پی سرنگونی هواپیمای حامل رئیس جمهور هوتوی رواندا و کشته شدن وی در آوریل سال 1994 ، با حمله هوتوهای افراطی، آتش جنگ میان آنها و توتسی ها بار دیگر شعله ور شد. در پایان این نبرد فاجعه آمیز، توتسی ها که با آمریکا روابط نزدیک دارند بر هوتوها که از مناسبات خوبی با فرانسه برخوردارند، پیروز شدند و حکومت را در رواندا در دست گرفتند.

دیدگاه تان را بنویسید