تقویم تاریخ، از بنیانگذاری سلسله اشکانیان تا امضای توافقنامه اوسلو
کد خبر: 27390

تقویم تاریخ، از بنیانگذاری سلسله اشکانیان تا امضای توافقنامه اوسلو

امروز دوشنبه، ششم شهریور سال 1402 هجری شمسی، برابر با یازدهم صفر سال 1445هجری قمری و مطابق با بیست و هشتم اوت سال 2023 میلادی است.

بنیانگذاری سلسله اشکانیان

IMG_20230828_093210

2279 سال پیش (بنا بر اقوال تاریخی) در چنین روزی 28 اوت 256 قبل از میلادی:

 سلسله اشکانیان توسط "اَرَشْک" در پارْتْ  بنیانگذاری شد. با سقوط سلسله هخامنشی و تأسیس سلسله سلوکیان، یکی از سرکردگان قبایل پارتی در خراسان قدیم به نام اَرَشک، بر فرمان‌روای سلوکی شورید و پس از شکست دادن وی، در 28 اوت 256 ق.م، پادشاهی اشکانیان را تأسیس کرد. سلسله اشکانیان را به سه دوره تقسیم کرده ‌اند که می ‌توان آن را با عناوین دوره شکل ‌گیری و تثبیت، دوره اعتلا و رقابت با روم و دوره انحطاط و فروپاشی یاد کرد. پادشاهان اشکانی در حدود 30 نفر بودند که نزدیک به 470 سال بر ایران باستان حکومت کردند. برخی تاریخ ‌نویسان، سلسله اشکانیان را از بهترین دودمان‌های حکومت‌گر دانسته‌ اند که توانست در مقابل دشمنان مقاومت نماید و حتی در سال‌های آخر حکومت خود توانستند ضمن شکست سنگین رومی‌ها، در معاهده صلح، شرایط را به نفع ایران قرار دهند. همه پادشاهان اشکانی به عنوان احترام به اشک اول، مؤسس این سلسله، لقب اشک را به ترتیب در عنوان خود قرار می‌ دادند. دوران حکومت اشکانیان نیز سرانجام در سال 224 میلادی به سر رسید و با قیام اردشیر بابکان و سرنگونی فرمان‌روایی اشک‌ها، دوره پادشاهی سلسله ساسانیان بر ایران آغاز شد.

 

 

درگذشت سرج از فقها و محدثان مشهور لبنانی

944 سال پیش درچنین روزی، یازدهم صفر سال 501 هجری قمری:

«جعفر بن حسین بن احمد» مشهور به سراج، از فقها، محدثان و قاریان بزرگ قرن ششم هجری قمری در شهر صور - در جنوب لبنان - درگذشت. او در سال 419 هجری قمری متولد شد و در علوم فقه، حدیث، قرائت، نحو و لغت مهارت یافت و برای کسب این علوم به سرزمین های بسیاری چون مصر و شام سفر کرد. وی همچنین اشعاری چند از خود به یادگار گذاشته است. از جمله آثار سراج می توان به «نظام المناسک» اشاره کرد.

 

 

تولد گوته، شاعر و نویسنده برجسته آلمانی

IMG_20230828_093207

274 سال پیش در چنین روزی، بیست و هشتم اوت سال 1749 میلادی:

«یوهان ولفگانگ فن گوته» (Johann Wolfgang von Goethe)، شاعر و نویسنده برجسته آلمانی متولد شد. او در زادگاهش فرانکفورت با موسیقی، نقاشی و زبان های مختلف آشنا شد و تحصیل خود را در رشته حقوق ادامه داد. گوته که از ترویج کنندگان ادبیات آلمان به شمار می رود، به مکتب ادبی خاصی تعلق نداشت، اما از دوستداران و علاقمندان ادبیات ایران، بویژه اشعار حافظ، شاعر نامدار ایرانی بود. او همچنین علاقه زیادی به قرآن و اسلام داشت، چنانچه خود در جایی گفته است: «ما در ابتدا به علت برخی وسوسه ها از قرآن رویگردان بودیم، اما طولی نکشید که این کتاب توجه ما را به خود جلب کرد و چنان حیرت ما را برانگیخت که در برابر اصول و قوانین علمی آن سر تسلیم فرود آوردیم. من معتقدم که این کتاب به زودی اثر نجات بخش و عمیق خود را در سراسر گیتی به جا خواهد گذاشت و بالاخره جهان مدار خواهد شد.» از مشهورترین آثار گوته «دیوان شرقی» است. از آثار دیگر وی می توان از «فاوست» (Faust)، «غمه های رومی» و «ایفیژنی» (Iphigenie) نام برد. گوته در سال 1832 میلادی درگذشت.

 

 

درگذشت آیت الله حائری شیرازی، عارف مشهور ایرانی

103 سال پیش، در روز ششم شهریور سال 1299 هجری شمسی:

آیت‌ اللَّه میرزا «محمدتقی گلشن حائری شیرازی» عالم و عارف مسلمان ایرانی درگذشت. وی در سال 1232 شمسی در شیراز و در خاندانی صالح به دنیا آمد. محمدتقی شیرازی پس از طی دوران کودکی، به همراه پدر راهی کربلا شد و پس از اتمام دروس دینی، در شمار فاضل‌ ترین اساتید قرار گرفت و به تدریس پرداخت و شاگردان بسیاری را تربیت کرد. اواخر عمر میرزای شیرازی با اشغال عراق توسط استعمارگران انگلیسی مواجه گردید و وی به عنوان یکی از مشهورترین روحانیون ‌در علم، تقوی و شهامت دینی، پرچمدار و رهبر انقلاب مسلمانان علیه اشغالگران انگلیس بود. همزمان با تجاوز انگلیسی‌ ها به جنوب عراق، میرزای شیرازی با فتواهای خود، همگان را به قیام علیه نیروهای انگلیسی دعوت کرد و دولت انگلیس را به عقب‌ نشینی از مواضع خود وادار کرد. این عالم مجاهد و فقیه آگاه سرانجام در 68 سالگی به لقاءاللَّه پیوست. میرزای شیرازی دارای تألیفات و آثار قلمی متعددی است که از آن جمله می‌توان به شرح مکاسب شیخ مرتضی انصاری، شرح منظومه رضائیه تألیف سید صدر الدین عاملی، القصائد الفاخره فی مدح العتره الطاهره و رساله عملیه اشاره کرد.

 

 

پرتاب اولین موشک قاره پیما توسط شوروی

IMG_20230828_093203

66 سال پیش در چنین روزی 28 اوت سال 1957 میلادی:

اولین موشک قاره ‌پیما توسط دانشمندان شوروی پرتاب شد. چهل روز بعد (4 اکتبر 1957) دانشمندان شوروی با موشک قاره پیما، نخستین سفینه فضایی جهان به نام «اسپوتنیک ـ 1» را در مدار زمین قرار دادند و باعث تحسین جهانیان شدند و اعلام داشتند که ظرف کمتر از سه سال انسان در مدار زمین و تا 5 سال دیگر یک سفینه در مدار ماه قرار خواهند داد که به هر دو وعده عمل کردند. برخی مفسران روزنامه ها در همان روز نوشته بودند؛ با توجه به این که شوروی دارای بمب اتمی و هیدرژنی است، اگر استالین زنده بود، دیگر در بمباران اتمی انگلستان و آمریکا درنگ نمی کرد. استالین چهار سال پیش از این آزمایش درگذشته بود.

 

 

درگذشت آیت الله اردوبادی، از علما و مراجع تقلید شیرازی

IMG_20230828_093156

65 سال پیش در چنین روزی یازدهم صفر سال 1380 هجری قمری:

آیت‌ اللَّه شیخ "محمدعلی اردوبادی" از علما و مراجع تقلید شیعه درگذشت. شیخ محمدعلی اردوبادی فرزند میرزا ابوالقاسم، از علما و مراجع تقلید شیعه در تبریز به دنیا آمد و پس از تکمیل مقدمات و سطوحِ دروس حوزه، به کربلا هجرت نمود. فقه، اصول، حکمت و فلسفه را از محضر اساتید برجسته آن زمان حوزه علمیه کربلا فرا گرفت. آن‌گاه نجف اشرف را مسکن خویش قرار داد و مدارج عالی اجتهاد را پیمود. شیخ محمدعلی اردوبادی اطلاعات بسیاری در شرح حال رجال داشت و در روایات و اخبار و شعر و ادبیات استاد بود. پس از فوت حضرات آیات مامقانی و شربیانی، شیعیان آذربایجان و قفقاز و تمامی روسیه در امر تقلید به وی رجوع کردند. تألیفات آیت اللَّه اردوبادی را بالغ بر 52 کتاب نام برده ‌اند. از آن جمله: اَلْقَبَساتُ فی اصولِ الدّین، مَناهیجُ الیقین، الشهاب المبین، الشُّهُبِ الثَّاقِبَةُ، رجوم الشیاطین مهمترین تالیفات ایت عالم جلیل القدر است.

 

 

توافق اسلو و امضای قرارداد سازش میان عرفات و اسحاق رابین 

IMG_20230828_093151

30 سال پیش در چنین روزی 28 اوت سال 1993 میلادی:قرارداد صلح بین «یاسر عرفات» رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین و «اسحاق رابین» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی امضاء شد. بیل کلینتون پس از انتخاب شدن به ریاست جمهوری امریکا در سال 1992م، برقراری صلح در خاورمیانه و آشتی بین اعراب و اسرائیل را به عنوان نخستین اولویت سیاست خارجی خود اعلام نمود و اسحاق رابین، نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی و یاسرعرفات، رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین را برای انجام مذاکرات صلح به واشینگتن دعوت کرد. یاسر عرفات و اسحاق رابین به دنبال مذاکرات طولانی در واشینگتن که در حضور رئیس جمهور امریکا انجام شد، سرانجام در روز 28 اوت سال 1993م قراردادی را امضا کردند که به موجب آن، سازمان آزادی بخش فلسطین، موجودیت رژیم صهیونیستی را پس از گذشت 45 سال از تأسیس آن، به رسمیت شناخت و اسرائیل نیز متقابلاً متعهد شد که اداره امور بخشی از مناطق اشغالی فلسطین از جمله نوار غزه را به فلسطینی‌ ها واگذار نماید. قرارداد رابین و عرفات، هم در اسرائیل و هم در میان فلسطینی‌ ها با مخالفت ‌های شدیدی روبرو شد و اعتراضات بسیاری را برانگیخت. سازمان‌ های مبارز فلسطینی به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل را در ازاء امتیازات ناچیزی که به فلسطینی ‌ها داده شده بود خیانت به آرمان فلسطین خواندند و صهیونیست ‌های افراطی هم، رابین را به خاطر واگذاری بخشی از اراضی اشغالی به فلسطینی ‌ها به خیانت متهم کردند. علی‌رغم این توافق، اسرائیل به تعهدات خود عمل نکرد و در سال‌ های بعد، همچنان تجاوزگری خود را ادامه داد.

دیدگاه تان را بنویسید