تقویم تاریخ؛ از اختراع اتوبوس بخار تا ترور برهان الدین ربانی
کد خبر: 28261

تقویم تاریخ؛ از اختراع اتوبوس بخار تا ترور برهان الدین ربانی

امروز چهارشنبه، بیست و نهم شهریور سال 1402 هجری شمسی، برابر با چهارم ربیع الاول سال 1445 هجری قمری و مطابق با بیستم سپتامبر سال 2023 میلادی است.

درگذشت شیخ یوسف بحرانی، فقیه و محدث مشهور 

 259 سال پیش در چنین روزی، چهارم ربیع الاول سال 1186 هجری قمری:

شیخ «یوسف بحرانی» (Bahrani)، فقیه، محدث، محقق و نویسنده معروف قرن دوازدهم هجری قمری در کربلا - از شهرهای عراق ـ درگذشت . او شرح حال خود را در مقدمه کتابش به نام « لوء لوء البحرین » آورده است . براساس نوشته های این کتاب ، بحرانی نزد پدرش خواندن و نوشتن و مقدمات علوم دینی را آموخت . سپس برای تکمیل تحصیلات ، رهسپار بحرین و مکه شد . وی پس از انجام فریضه حج به ایران آمد و از آنجا که ایران را محیطی مساعد برای سکونت خویش یافت ، در شهر فسا ـ در جنوب ایران ـ اقامت نمود و به کار تدریس ، تحقیق و تألیف مشغول شد . در همین زمان او نگارش مشهورترین کتاب فقهی خود ، به نام « الحدائق الناضره » را آغاز کرد . بعدها وی به دلیل نوشتن این کتاب ، به صاحب حدائق شهرت یافت . بحرانی در مجموع 32 اثر تألیفی دارد که از بین آنها می توان به کتاب های « انیس المسافر » و « جلیس الخواطر » اشاره کرد

 

 

اختراع اولین اتوبوس بخار

IMG_20230920_103429

192 سال پیش در چنین روزی، بیستم سپتامبر سال 1831 میلادی:

اولین اتوبوس بخار ساخته شد. این اتوبوس جدید که از نیروی بخار برای حرکت آن استفاده می شد، ظرفیت سی نفر را داشت و سرعت آن بسیار کم بود و مبتکر آن یک انگلیسی بنام «گوردون برانز» بود. امروزه اتوبوس ها با استفاده از سوخت بنزین و تجهیزات پیشرفته، به مهمترین وسیله نقلیه عمومی تبدیل شده اند.

 

 

الحاق مجارستان به خاک اتریش

IMG_20230920_103158

156 سال پیش در چنین روزی، بیستم سپتامبر سال 1867 میلادی:

با الحاق مجارستان به خاک اتریش، فرانسوا ژوزف(Ferenc József‎) به طور رسمی امپراتور اتریش ـ مجارستان شد. مجارستان که در طول تاریخ بارها به اشغال کشورهای قدرتمند اروپایی همانند اتریش و عثمانی درآمده بود، سرانجام در پایان جنگ جهانی اول و شکست اتریش در سال 1918 میلادی، به استقلال دست یافت.مجارستان در شرق اروپا، میان رومانی، اتریش، چک، اسلواکی و یوگسلاوی واقع شده و رژیم جمهوری بر آن حاکم است.

 

 

سرنگونی ژان بدل بوکاسا، دیکتاتور آفریقای مرکزی

IMG_20230920_103156

44 سال پیش، در روز بیستم سپتامبر سال 1979 میلادی:

«ژان بدل بوکاسا» (Jean-Bédel Bokassa) دیکتاتور مخوف آفریقای مرکزی درپی یک کودتا، سرنگون شد. وی در سال 1922 متولد شد و در مدارس فرانسوی تحصیل کرد. بوکاسا شیفته ناپلئون بناپارت و مارشال دوگل، دو تن از رهبران اسبق فرانسه بود. وی در سال 1966، زمانی که فرماندهی کل نیروهای مسلح آفریقای مرکزی را بر عهده داشت، علیه "دیوید داکو" پسر عموی خود کودتا کرد و به قدرت رسید. بوکاسا 13 سال با استبداد مطلق حکومت کرد، به طوری که کنترل 14 وزارتخانه، از 16 وزارتخانه کشور را در اختیار داشت. وی نام کشور را از جمهوری آفریقای مرکزی به امپراتوری افریقای مرکزی تبدیل کرد، خود را امپراتور بوکاسای اول نامید و مراسم تاجگذاری بسیار پرهزینه ای برگزار نمود. بوکاسا سرانجام در سپتامبر ۱۹۷۹ زمانی که در لیبی به سر می برد، با یک کودتای نظامی به رهبری دیوید داکو پسر عموی خود از قدرت برکنار شد. بوکاسا هنگامی که در نوامبر ۱۹۸۶ به کشورش بازگشت، در فرودگاه دستگیر و راهی زندان شد، اما ۸ سال بعد، در سپتامبر ۱۹۹۴ در جریان یک عفو عمومی از زندان آزاد گردید. بوکاسا معتقد بود که دون شأن یک امپراتور است که از گوشت حیوانات تناول کند و به همین دلیل گفته می شود که غذای وی از گوشت انسان ها بود . وی این اتهام را هیچگاه رد نکرد. این دیکتاتور آفریقای مرکزی سرانجام در ۵ نوامبر۱۹۹۶ در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

 

 

درگذشت آیت الله ابطحی، از فقهای بزرگ مسلمان

IMG_20230920_103154

21 سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و نهم شهریور 1381 شمسی:

آیت اللَّه "سید محمد علی موحد ابطحی" از فقهای بزرگ جهان اسلام درگذشت. حاج سید محمد علی موحد ابطحی در سال 1309 ش (1349 ق) در اصفهان، به دنیا آمد. وی در هشت سالگی به تحصیل علوم دینی روی آورد و پس از فراگیری علوم مقدماتی، در پانزده سالگی به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد و در درس‌ های خارج آیات عظام: سید حسین بروجردی، سید محمد حجت کوه کمره ‌ای، سید محمد محقق داماد، سید احمد خوانساری، سید محمدرضا گلپایگانی و علامه طباطبایی شرکت جست و در علوم عقلی و نقلی به مدارج بالایی دست یافت. آن فقیه بزرگوار سپس در سال 1333 ش به نجف اشرف کوچ کرد و در محضر اساتیدی همچون: سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی، سید ابوالقاسم خویی و سید عبدالهادی شیرازی به شاگردی پرداخت تا این که به درجه والای اجتهاد دست یافت. وی در سال 1353ش پس از بیست سال تحصیل و تدریس در نجف، به قم بازگشت و بساط تحقیق، تألیف و تدریس را در حوزه عملیه قم گسترانید. از او بیش از یکصد و ده عنوان کتاب در علوم تفسیر و فقه، اصول و رجال، حدیث، تاریخ، کلام و فلسفه و سایر مسائل اسلامی بر جای مانده است که تهذیب المقال فی شرح الرّجال در 5 جلد، اصول الفقه در 4 جلد، اخبار الرُّواة در 10 جلد، المعراج در 2 جلد و حیاةُ الرَّسول از آن جمله‌ اند.

 

 

ترور برهان الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان

IMG_20230920_103152

12 سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و نهم شهریور 1390 شمسی:

برهان الدین ربانی"رئیس شورای عالی صلح افغانستان" ترور شد. برهان الدین ربانی در 29 شهریور 1319 شمسی(20 سپتامبر 1940 میلادی) متولد شد. وی رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان و نخستین رئیس‌جمهور رسمی حکومت مجاهدین در افغانستان بود. ربانی از سال ۱۳۸۹ ه.ش. تا پایان زندگی‌اش، ریاست شورای عالی صلح افغانستان که با حکم حامد کرزی تشکیل شده بود را بر عهده داشت. این شورا وظیفهٔ مذاکره با گروه طالبان با هدف دستیابی به صلح پایدار و یافتن راهی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به درگیری‌ها در افغانستان را بر عهده داشت. ربانی در بیست و نهم شهریور ۱۳۹۰ در اثر یک انفجار انتحاری در منزل خود در محله وزیر اکبرخان کابل کشته شد. در زمان انفجار بمب، تعدادی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان در منزل وی با دو نفر از اعضای طالبان در حال گفت و گو بودند که یکی از نمایندگان طالبان، مواد منفجره‌ ای که در عمامه‌ اش پنهان کرده بود را منفجر می ‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید