تکذیب حذف ارز ۲۸۵۰۰تومانی گوشت تنظیم‌بازاری/ پیمان‌پاک: ارز ترجیحی گوشت صنعتی حذف شد
کد خبر: 26882

تکذیب حذف ارز ۲۸۵۰۰تومانی گوشت تنظیم‌بازاری/ پیمان‌پاک: ارز ترجیحی گوشت صنعتی حذف شد

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به اخباری که در فضای مجازی پیرامون حذف ارز ۲۸۵۰۰تومانی گوشت قرمز منتشر شده است، این خبر را تکذیب کرد.

به گزارش خودکارنیوز، علی‌رضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به اخباری که در فضای مجازی پیرامون حذف ارز 28500تومانی گوشت قرمز منتشر شده است، گفت: این اخبار به‌جد تکذیب می‌شود و هیچ گونه تغییر گروه کالایی برای گوشت قرمز گوسفندی و گوساله وارداتی اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: به‌عکس، دولت منابع بسیار خوبی از ارز 28500تومانی را برای واردات گسترده گوشت، جهت تنظیم بازار اختصاص داده است و به‌طور هفتگی برنامۀ واردات گوشت گرم گوسفندی و گوشت گرم گوساله برای تنظیم بازار در حال انجام است.

وی ادامه داد: ظرفیت مبادی واردات گسترش پیدا کرده است، همچنین محموله‌هایی که به کشور می‌رسند، بانک مرکزی تخصیص‌هایش را به‌موقع و منظم انجام می‌دهد، هم منظم شده و هم افزایش پیدا کرده است، بنابراین هیچ نگرانی برای واردات گوشت گوساله و گوسفندی وجود ندارد و پشتیبانی امور دام با همکاری میادین میوه و تره‌بار و قطعه‌بندها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای این گوشت‌ها را در سطح گسترده توزیع می‌کند که در هفته‌های آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.

* ارز 28500تومانی گوشت منجمد صنعتی حذف شد

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: این تغییر گروه کالایی که در مکاتبات وزارت صمت صورت گرفته، مربوط به گوشت منجمدی است که در حوزه صنعت و غیر از مصارف خانوار مصرف می‌شود. این گروه کالایی از طی چند ماه گذشته، ارزی به آن‌ها تخصیص داده نشده است چرا که در تنظیم بازار نقش مستقیمی نداشت، اما کمبود گوشت منجمد گوساله و صنعتی باعث شده بود که رستوران‌ها و صنایع به این سمت حرکت کنند که از گوشت گرم استفاده کنند.

پیمان‌پاک گفت: با برنامه‌ریزی‌ای که با بانک مرکزی صورت گرفت، این گروه کالاهایی به تالار دوم و ارز مبادله‌ای منتقل شد و طی یک ماه گذشته ارز خوبی هم به این گروه تخصیص داده شد، که به‌طور تقریبی 8 هزار تن گوشت منجمد به‌سمت ایران آمد و بخش قابل‌توجهی از آن‌ها ترخیص شد و در اختیار اصناف مصرف‌کننده قرار گرفت و همین مسئله باعث شد گوشت منجمد گوساله از کیلویی 350 هزار تومان طی یک ماه گذشته به 290 هزار تومان هم‌اکنون کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد: دلیل این موضوع هم این است که ارز از محل تالار دوم تخصیص داده شد و عرضه بسیار گسترش پیدا کرد و همین عرضه باعث کاهش قیمت گوشت منجمد شد. لازم به ذکر است با توجه به برنامه‌ریزی‌ای که بانک مرکزی با وزارت جهاد کشاورزی دارد، ارز خوبی برای گوشت منجمد تأمین خواهد شد و حجم ورود آن به کشور افزایش پیدا خواهد کرد و پیش‌بینی وزارت جهاد و اتحادیه واردکنندگان گوشت هم این است که قیمت گوشت منجمد در هفته‌های آتی کاهش پیدا کند و به کیلویی 250 هزار تومان برسد.

قائم‌مقام وزیر کشاورزی با اشاره به ادامۀ روند تخصیص ارز 28500تومانی برای واردات گوشت تنظیم‌بازاری گفت: بنابراین هیچ گونه تغییر گروه کالایی ارزی در واردات گوشت تنظیم‌بازاری نخواهیم داشت و کل ارز مربوط به گوشت گوسفند و گوسالۀ وارداتی با همان ارز 28500تومانی تأمین می‌شود و واردات تا زمانی که قیمت‌ها به قیمت متعادلی برسد افزایش خواهد داشت و وزارت جهاد برای نیمۀ دوم سال برنامۀ تولید قراردادی را فعال خواهد کرد تا بتواند همان کاری را که در خصوص قیمت مرغ انجام داد، در خصوص قیمت گوشت انجام دهد.

دیدگاه تان را بنویسید