هند صادرات برنج را ممنوع کرد؛ افزایش نگرانی‌‌ها بابت بحران غذایی
کد خبر: 27502

هند صادرات برنج را ممنوع کرد؛ افزایش نگرانی‌‌ها بابت بحران غذایی

به گفته رسانه‌های هندی، کشت برنج در این کشور متحمل خسارت زیادی شده است و کشاورزان تا ماه نوامبر هیچ کِشتی نداشته‌اند.

به گزارش خودکارنیوز، تغییرات آب و هوایی بر وضعیت کشاورزی در هند تاثیر گذاشته است به طوری که زمین‌های نشا شده در ماه ژوئیه پس از باران‌های شدید شمال این کشور تخریب شده و مناطق زیادی در معرض رانش زمین و سیل قرار گرفته است.

 سال‌هاست که چنین سیل بزرگی در این منطقه روی نداده است، در نتیجه خسارت‌های این سیل، کشاورزان مجبور به دریافت وام برای کشت مجدد مزارع خود شده‌اند، اما این تنها مشکلی نیست که با آن مواجه هستند.

ماه گذشته، هند به عنوان بزرگترین صادرکننده برنج جهان، ممنوعیت صادرات برنج سفید را به منظور آرام کردن روند افزایش قیمت‌ها در داخل و تضمین امنیت غذایی اعمال کرد سپس این امر را با محدودیت‌های بیشتر بر بقیه صادرات برنج خود، از جمله مالیات 20 درصدی برای برنج غیر باسماتی دنبال کرد.

این اقدام هند، نگرانی‌ها از تورم جهانی مواد غذایی را افزایش داده و به معیشت برخی کشاورزان آسیب رسانده و بسیاری از کشورهای وابسته به برنج را وادار کرده است که به دنبال معافیت‌های فوری از این ممنوعیت باشند.

بیش از 3 میلیارد نفر در سراسر جهان به برنج به عنوان منبع غذایی خود وابسته هستند و هند حدود 40 درصد از صادرات جهانی برنج را به خود اختصاص داده است.

اقتصاددانان می‌گویند این ممنوعیت گام نهایی برای ایجاد اختلال در عرضه جهانی غذا است که از حمله روسیه به اوکراین و همچنین رویدادهای آب و هوایی آسیب دیده است.

ناظران هشدار می‌دهند که تصمیم دولت هند می‌تواند پیامدهای عمده‌ای در بازار داشته باشد به‌ویژه مردم کشورهای فقیر که بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند.

اعلام ناگهانی ممنوعیت صادرات باعث ایجاد نگرانی امریکا شده است و به گفته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، این امر قیمت برنج را به بالاترین سطح خود در 12 سال اخیر رساند.

برپایه این گزارش، این وضعیت در مورد برنج باسماتی که محبوب‌ترین و با‌کیفیت‌ترین نوع در هند است صدق نمی‌کند. با این حال، برنج سفید غیر باسماتی حدود 25 درصد از صادرات را تشکیل می‌دهد.

هند اولین کشوری نبود که صادرات مواد غذایی را برای اطمینان از عرضه کافی برای مصرف داخلی ممنوع کرد بلکه یک هفته پیش از آن، روسیه از قرارداد غلات دریای سیاه (توافق مهمی که به صادرات غلات از اوکراین اجازه می‌داد) خارج شد؛ امری که به نگرانی‌های جهانی در مورد در دسترس بودن غلات اصلی و اینکه آیا میلیون‌ها نفر گرسنه خواهند ماند، دامن زد.

دیدگاه تان را بنویسید