طرح ترافیک جدید تهران گران‌تر از نرخ فعلی طرح نخواهد بود
کد خبر: 27972

طرح ترافیک جدید تهران گران‌تر از نرخ فعلی طرح نخواهد بود

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در شیوه جدید مدیریت محدوده طرح ترافیک نه‌تنها هزینه ورود به طرح ترافیک افزایش نمی‌یابد، بلکه برای عده‌‌ای از شهروندان با کاهش هزینه نیز همراه خواهد بود.

به گزارش خودکارنیوز، در حال حاضر شهروندان برای ورود به محدوده طرح ترافیک شهر تهران باید نسبت به رزرو طرح اقدام کنند و هزینه آن را بر اساس ساعات ورود و خروج از طرح و نوع معاینه فنی (عادی یا برتر) بپردازند اما قرار است در شیوه مدیریت محدوده طرح ترافیک تغییراتی اعمال شود که بر اساس آن با میزان آلایندگی خودروها و ساعات پیمایش خودروها نیز در تعیین نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک در نظر گرفته شود. 

مجتبی شفیعی؛ مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: کلیات این طرح در شورای ترافیک تهران تصویب شده تا سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران روی این ایده کار کند و اگر شد آن را در سال آینده یا نهایتاً سال 1404 اجرایی کند.

وی ادامه داد: این طرح در راستای عادلانه‌تر شدن تعیین نرخ ورود به طرح ترافیک و متناسب با عوارضی که هر خودرو ایجاد می‌کند، مد نظر قرار گرفته است تا شهروندان با ورود به این محدوده نرخ ثابتی نپردازند. 

شفیعی خاطرنشان کرد: برخی خودرو‌ها با ورود به محدوده طرح، ساعت‌ها پیمایش دارند اما برخی دیگر از خودروها ممکن است در مرز محدوده طرح ترافیک متوقف شوند، بنابراین هزینه‌ای که این دو دسته از خودروها می‌پردازند نباید یکسان باشد.

وی افزود: اگرچه در حال حاضر ساعات پیک (ساعات شلوغ تردد) و نوع معاینه فنی خودروها در پرداخت نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک مد نظر قرار می‌گیرد اما در راستای عادلانه‌تر شدن هزینه پرداختی شهروندان، شیوه مذکور به عنوان یک ابزار در دست بررسی است تا مدت زمان سفر یا میزان پیمایش، آلودگی هوا و سنگینی ترافیک هم در تعیین نرخ ملاک قرار گیرد. 

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: جای نگرانی برای شهروندان وجود ندارد زیرا با اجرای این طرح، نه‌تنها هزینه ورود به طرح ترافیک افزایش نمی‌یابد، بلکه برای عده‌‌ای از شهروندان با کاهش هزینه نیز همراه خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه بنابراین نرخ ورود به محدوده طرح گران نمی‌شود، گفت: تحقق این امر یک راهکار علمی در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر «حل مشکل ترافیک با استفاده از راهکارهای علمی» محسوب می‌شود. 

 مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور که آبان ماه سال 1400 برگزار شد، فرمودند: مسئله‌ِی ترافیک، یک مشکلی در زندگی است؛ خب این راه ‌حل دارد؛ باید از طریق علم راه‌ حلّ این را پیدا کرد.

دیدگاه تان را بنویسید