«استاد-شاگردی»، طرحی برای اخراج کارگران و جذب کارگر با کمترین حقوق
کد خبر: 28253

«استاد-شاگردی»، طرحی برای اخراج کارگران و جذب کارگر با کمترین حقوق

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور درباره طرح "استاد-شاگردی" گفت: اجرای این طرح کارفرما را ترغیب می کند تا کارگر را اخراج و با کمترین حقوق کارگر جدید را جذب کند.

به گزارش خودکارنیوز، سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور با اشاره به طرح "استاد-شاگردی"در برنامه هفتم توسعه گفت:اجرای این طرح کارفرما را ترغیب می کند تا با اجرای این طرح کارگر را اخراج و با کمترین حقوق او را جذب کند. نیروی کار فعلی دارای پوشش دستمزد و بیمه دارند وبا این طرح کارفرما می تواند نیروی کار را اخراج کند و نیروی جدید تحت عنوان کارآموز را جذب کند.

وی ادامه داد: طرح "استاد-شاگردی"با اصول کار شایسته و مقاوله نامه بین المللی کار مغایرت دارد. بر خلاف سیاست های کلی برنامه هفتم و سیاست های کلی تأمین اجتماعی که رهبری به آن اشاره کردند که کارگر باید از فناوری, مدیریت , بیمه و... منتفع شود, بی بهره می ماند. یعنی این بند در تعارض با اصل سیاست ها است.

 رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور با تأکید بر اینکه جذب کارگر ارزان دست کارفرما را برای اخراج نیروی باتجربه بازمی‌گذارد گفت: در شرایط فشار اقتصادی امروز، تعداد بسیاری از کارگران، به خصوص نیروی کار ارزان مثل زنان، حاضر به کار در قالب چنین طرحی می‌شوند. آن‌ها ناچار هستند برای گذران زندگی به کار با حقوق بسیار پایین تن بدهند، این در حالی است که حتی حداقل حقوق وزارت کار نمی‌تواند کفاف حداقلی‌ترین هزینه‌های زندگی را بدهد، چه برسد به حقوقی پایین‌تر از مصوب وزارت کار باشد. 

براساس بند الحاقی 2برنامه هفتم توسعه به منظور ترویج نظام استاد-شاگردی و ارتقای مهارت آموزی، بنگاه‌ها و اصناف دارای حداکثر چهار نفر شاغل بیمه شده در پایان شهریور 1402، می‌توانند تا حداکثر چهار نفر را با پرداخت دستمزد توافقی و بدون الزام به پرداخت حق بیمه بیکاری و بازنشستگی و صرفاً با پرداخت حق بیمه درمان و از کار افتادگی به‌کارگیری نمایند. به‌کارگیری اشخاص موضوع این بند برای هر فرد حداکثر دو سال و مشروط به حفظ تعداد شاغلین بیمه شده در تاریخ صدر این بند توسط بنگاه یا صنف در مدت استفاده از مزایای این بند است.

دیدگاه تان را بنویسید