طرح «یک کمربند- یک جاده» منجر به رشد اقتصادی ایران و چین می‌شود
کد خبر: 28900

طرح «یک کمربند- یک جاده» منجر به رشد اقتصادی ایران و چین می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرد: طرح «یک کمربند- یک جاده» چین فرصت‌های متعددی را برای توسعه زیرساخت‌های کشورمان مانند بنادر، راه‌آهن و… ارائه می‌دهد که می‌تواند توسعه و رشد اقتصادی دو کشور را تسهیل کند.

به گزارش خودکارنیوز ، از وزارت صمت، «عباس علی‌آبادی» در همایش تجاری ایران و چین، اظهار داشت: تفاهم‌نامه بین ایران و چین که در بالاترین سطح طرح و تصویب شد، زمینه را برای رشد سریع تعاملات فراهم کرده است.

وی افزود: طرح «یک کمربند- یک جاده» چین فرصت‌های متعددی را برای توسعه زیرساخت‌های ایران مانند بنادر، راه آهن و… ارائه می‌دهد که می‌تواند توسعه و رشد اقتصادی دو کشور را تسهیل کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه باید در جهت توسعه تجارت ایران- چین گام‌های اساسی برداشته شود، خاطرشان کرد: در سال ۲۰۲۲ واردات غیرنفتی چین از ایران ۶.۳۵ میلیارد دلار بوده که عمده آن فرآورده‌های پتروشیمی، معدنی و فلزات، دارو، کشاورزی و شیلات بوده است.

علی آبادی اضافه کرد: صادرات چین به ایران ۹.۴۴ میلیارد دلار بوده که عمده آن تجهیزات ماشین‌آلات الکترونیکی، برقی و نیروگاهی، حمل‌ونقل، انواع کالا و تجهیزات صنعتی و فلزی، محصولات شیمیایی، کالا و محصولات پلاستیکی و منسوجات بوده است.

وی تاکید کرد: ایران در زمینه محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی و برخی محصولات دانش‌بنیان تجربیات و دستاوردهای قابل توجهی دارد که می‌تواند برای بازرگانان چینی جذاب باشد.

وزیر صمت ضمن اشاره به اینکه روابط ایران و چین امروز بیش از هر زمان دیگری فرصت رشد دارد، گفت: روابط دیرینه ایران و چین به چند قرن می‌رسد که همیشه در فضای مثبت‌اندیشانه دنبال شده است.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به‌منظور شرکت و سخنرانی در ششمین نمایشگاه بین المللی واردات چین و توسعه روابط اقتصادی با پکن بامداد روز یکشنبه به وقت تهران، وارد شانگهای شد و در بدو ورود به فرودگاه بین المللی خونگ‌ چیائو از سوی مقامات دولت چین، سفیر ایران در چین و برخی مدیران و معاونین وزارت امور خارجه مورد استقبال قرار گرفت.

ششمین نمایشگاه واردات چین برای نمایش کالاهای صادراتی به چین با حضور نخست وزیر این کشور و مقامات بلندپایه کشورهای مختلف جهان روز گذشته (یکشنبه) بصورت رسمی افتتاح شد؛ همچنین با حضور معاون اول رئیس جمهور و سایر مقامات بلندپایه حاضر در افتتاحیه، پاویون جمهوری اسلامی ایران نیز در این نمایشگاه بزرگ بین المللی آغاز به کار کرد.

پاویون ملی جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته (یکشنبه) با حضور معاون اول رئیس جمهور در ششمین نمایشگاه بین المللی واردات چین افتتاح شد.

دیدگاه تان را بنویسید