امتناع کانون وکلا در پیوستن به درگاه ملی مجوز‌ها غیرقانونی است
کد خبر: 29014

امتناع کانون وکلا در پیوستن به درگاه ملی مجوز‌ها غیرقانونی است

کارشناس حقوق قضایی در خصوص بارگذاری مجوز‌های وکالت در سامانه ملی مجوز‌های کشور گفت: علی رغم رای دیوان عدالت اداری باز هم کانون وکلا مقاومت کرده و از بارگذاری در این سامانه امتناع کرده است.

به گزارش خودکارنیوز ، حامد دهقان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما  افزود: اخیرا هم در مجلس شورای اسلامی در ماده ۱۳ طرح تامین مالی مصوب شد کانون وکلا باید در درگاه ملی مجوز‌ها بارگذاری کنند و به طور مشخص اشاره مستقیم به کانون وکلا شده است و کانون وکلا خیلی اعتراض کردند، حتی به شورای نگهبان و هیات عالی نظارت هم اعتراض کردند و در نهایت شورای نگهبان آن را مطابق قانون اساسی دانست. هیات عالی نظارت هم آن را مطابق با سیاست‌های نظام دانست و تایید شده است.

این حقوقدان ادامه داد: با توجه به اینکه بررسی برخی مواد دیگر طرح تامین مالی غیر از این موضوع در مجلس در حال بررسی است، ما منتظر هستیم کمیسیون ویژه جهش تولید در مجلس این طرح را بررسی و نهایی کنند.

رفع انحصار با پیوستن کانون وکلا به درگاه ملی مجوز‌ها

این کارشناس قضایی افزود: اتصال کانون وکلا به درگاه ملی مجوز‌ها برای کسانی که به دنبال گرفتن پروانه وکالت هستند مزایای زیادی دارد. یکی از این مزیت‌ها اینکه کانون‌های وکلا در زمان صدور پروانه یا تمدید بالاخره یک سری اقداماتی انجام می‌دادند که باعث انحصار می‌شد مثلا در صدور پروانه وکالت ما تعداد زیادی از قبول شدگان آزمون وکالت داریم که به دلیل کوتاهی کانون وکلا و حفظ انحصار با بعضا رفتار‌های غیر قانونی طرف مقابل را منصرف می‌کنند.

دهقان خاطرنشان کرد: امسال ده هزار نفر در آزمون کانون وکلا پذیرفته شدند، اما کانون وکلا بعضا با تفاسیر اشتباه و قوانینی که ایجاد کرده اند خیلی از افراد را نمی‌پذیرند.

وی ادامه داد: هم اکنون صدور پروانه وکلا در اختیار کانون‌های وکلا است. فرد مدارکش را به کانون ارائه می‌دهد و کانون باید فرد را به سامانه قوه قضاییه برای مراجعه به دادگستری و.. متصل کند و تا این سامانه برای افراد فعال نشود عملا امکان مراجعه به دادگستری و ادامه فعالیت را ندارند.

دهقان تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه این سامانه وصل نشده است، تعداد زیادی هم که قبول شدند، بلاتکلیف هستند در حالیکه فرد وقتی قبول می‌شود به محض اینکه نتیجه استعلامات فرد بیاید می‌تواند شروع به کار کند.

این کارشناس قضایی در توضیح این موضوع افزود: فرد چند ماه قبول شده و استعلاماتش از سازمان‌های مربوطه نیامده است در صورتیکه اگر به درگاه ملی مجوز‌ها وصل باشند، نتیجه استعلامات در مدت کوتاهی اعلام می‌شود و نکته مهم دیگر هم اگر صدور پروانه هم از درگاه باشد به سرعت متقاضیان جواب می‌گیرند.

دهقان خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز کانون وکلا در اتصال به درگاه ملی مجوز‌ها مقاومت می‌کند. یکی از دلایل آن این است که اخباری وجود دارد کانون وکلا در بعضی از شهر‌ها بابت صدور یا تمدید پروانه تا ده میلیون تومان دریافت می‌کنند در صورتیکه اگر متصل به سامانه شوند همه وجوه باید مطابق تعرفه باشد.

این حقوقدان در پایان یادآور شد: ما منتظر نهایی شدن و ابلاغ طرح تامین مالی و ماده مربوطه در مورد کانون وکلا هستیم و در نهایت کانون وکلا هم موظف به اجرا است تا در نهایت بسیاری از متقاضیان از بلاتکلیفی در بیایند.

دیدگاه تان را بنویسید