مذاکرات مالی و فنی ساخت راه‌آهن رشت- آستارا با روسیه همزمان پیش می‌رود
کد خبر: 23071

مذاکرات مالی و فنی ساخت راه‌آهن رشت- آستارا با روسیه همزمان پیش می‌رود

معاون وزیر راه و شهرسازی از انجام همزمان مذاکرات فنی و مالی با روسیه برای ساخت راه آهن رشت- آستارا خبر داد و گفت: تمایل روسیه برای مشارکت در این پروژه قطعی است و دولت نیز جلسات متعددی با مقامات روسیه داشته و از مذاکرات در خصوص ضرورت احداث عبور کرده‌ایم.

به گزارش خودکارنیوز، «خیراله خادمی» روز جمعه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره آخرین وضعیت ساخت راه‌آهن رشت- آستارا افزود: مذاکرات برای ساخت راه آهن رشت- آستارا در دو مسیر همزمان جلو می‌رود که به ابتکار و پیشنهاد وزیر راه وشهرسازی است.

وی توضیح داد: هم اکنون مذاکرات مالی همزمان با مذاکرات فنی در جریان است. پیش تر اینگونه بود که ماه‌ها مذاکره می‌شد و بعد از توافق مالی و انجام سرمایه گذاری جلسات فنی برگزار می‌شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل ادامه داد: مذاکرات فنی با طرف روس به صورت هفتگی با مدیریت شرکت ساخت در حال انجام است اما مذاکرات برای انعقاد توافقنامه کلی برای نوع و میزان سرمایه گذاری در وزارت راه و شهرسازی جلو می‌رود.

خادمی گفت: علاوه بر بازدید هیات روس در سال گذشته از پروژه، هیات دیگری هفته گذشته با حضور در محل پروژه اطلاعات فنی را دریافت و موضوع مطالعات طرح و طراحی پروژه را پیش می‌برند. با پیشرفت همزمان مذاکرات مالی و فنی و با توجه به زمانبدی نهایی که پایان اردیبهشت است، امیدواریم که تا پایان همین ماه با انعقاد توافقنامه کلی اجرای پروژه را شروع کنیم.

وضعیت کنونی اجرای راه‌آهن رشت- آستارا

وی درباره وضعیت کنونی پروژه گفت: البته با وجود تمایل روسیه برای مشارکت در ساخت این مسیر ریلی ایران منتظر نتیجه این مذاکره نمانده است و همزمان با کمک منابع داخلی قرارداد اولیه برای پیشرفت پروژه منعقد شده تا حتی اگر سرمایه گذاری با طرف روسیه به تاخیر افتاد، عملیات اجرایی شروع شود. بخشی از این پروژه از سمت آستارا شروع شده و از سمت رشت نیز پیاده کردن نقشه و ارزیابی مسیر با سرمایه‌گذار داخلی در حال پیشرفت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی،گفت: تمایل روسیه برای مشارکت در این پروژه قطعی است و دولت نیز جلسات متعددی با مقامات روسیه داشتند و از مذاکرات در خصوص ضرورت احداث عبور کرده‌ایم، منتظریم که مذاکرات و مطالعات فنی طرح تمام شود ؛ از آنجایی که طرح بسیار بزرگ است مذاکرات مالی و طراحی آن زمانبر است.

به گزارش ایرنا یکی از مهمترین پروژه‌های موثر شبکه ریلی که تکمیل کننده کریدور شمال- جنوب و ادامه دهنده راه‌آهن قزوین- رشت است، مسیر ۱۶۲ کیلومتری راه آهن رشت- آستارا است که عملیات اجرایی آن از چند سال پیش آغاز شده است اما ساخت آن فقط محدود به ۲۴ کیلومتر از ۱۶۲ کیلومتر است.اگر موافقتنامه نهایی نیز که در وزارت راه و شهرسازی درحال پیگیری است قطعی شود، ساخت راه‌آهن رشت- آستارا در مدت ۴۸ ماه در سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود

دیدگاه تان را بنویسید