گروسی: از هر بحثی که منجربه تنش زدایی درباره برنامه هسته‌ای ایران شود، استقبال می‌شود
کد خبر: 25389

گروسی: از هر بحثی که منجربه تنش زدایی درباره برنامه هسته‌ای ایران شود، استقبال می‌شود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای از هر بحثی برای تنش زدایی برنامه هسته‌ای ایران استقبال کرد.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه «فرانس ۲۴» اعلام کرد از هر بحثی که منجربه تنش زدایی درباره برنامه هسته‌ای ایران شود، استقبال می‌شود.

به گزارش خودکارنیوز، گروسی گفت: «از هر بحثی که منجربه تنش زدایی درباره برنامه هسته‌ای ایران شود، استقبال می‌شود. اگر توافق‌های جایگزینی وجود داشته باشد، امیدوارم از ما دعوت شود تا بررسی کنیم که هر تعهدی که انجام می‌شود واقعی است و فقط یک تکه کاغذ نیست.»

او گفت: «ما موافقت کردیم که ایران با آژانس همکاری کند، برخی از فعالیت‌ها را محدود کرده و به ما اجازه می‌دهد ظرفیت‌های نظارتی بیشتری اضافه کنیم».

بر اساس آخرین گزارش وی، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است.

مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، در سپتامبر ۲۰۲۲ شکست خورد و به نظر می‌رسد دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، طرفدار توافق غیررسمی و نانوشته با تهران است.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که طی هفته گذشته با علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در دوحه، پایتخت قطر مذاکرات فشرده‌ای داشت، از برجام به عنوان تنها گزینه ممکن برای حل و فصل موضوع برنامه هسته‌ای ایران خبر داد. 

مورا در صفحه شخصی خود در توییتر در این باره نوشت: برای اتحادیه اروپا اگر نگوییم تنها گزینه، اما برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بهترین گزینه ممکن است. برجام چارچوبی قانونی به منظور حل و فصل و رسیدگی به نگرانی‌های بین المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران است. 

پیش‌تر نیز مورا در پیام دو روز قبل خود در توییتر از مذاکرات فشرده با مقامات ایرانی در دوحه پیرامون برنامه هسته‌ای خبر داده و آن را سازنده خوانده بود. 

با این حال، مقامات تهران بار‌ها تاکید کرده اند تا زمانی که حقوق مردم ایران ذیل برجام تامین نشود جمهوری اسلامی ایران حاضر به اجرایی ساختن تعهداتش ذیل این توافق نخواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید