آلمان بدنبال یافتن گزینه جدید بجای توافق غلات روسیه و اوکراین است
کد خبر: 26057

آلمان بدنبال یافتن گزینه جدید بجای توافق غلات روسیه و اوکراین است

به دنبال تعلیق مشارکت روسیه در توافق غلات دریای سیاه، آلمان در تلاش برای یافتن یک جایگزین برای صادرات غلات اوکراین است.

به گزارش خودکارنیوز، به نقل از خبرگزاری د.پ.آ، آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان از برنامه‌هایی برای افزایش تلاش‌های بین‌المللی با هدف صادرات غلات از اوکراین خبر داد.

بائربوک گزینه انجام صادرات بیشتر اوکراین از طریق راه آهن را مطرح کرد تا اینکه به ادعای وی «غلات در هفته‌های آینده در سیلوها فاسد نشود» بلکه به دست کشورهای به شدت نیازمند برسد.

وزیر خارجه آلمان با محکوم کردن حملات مسکو به بندر اودسا در جنوب اوکراین، گفت که تهدیدهای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه علیه کشتی‌های تجاری در دریای سیاه یک حمله به نظم بین‌المللی است.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که حمله‌های گسترده سه شب گذشته به اودسا، نیازمند یک واکنش از جمله دفاع پهپادی و هوایی است.

بورل همچنین روسیه را متهم به حمله عامدانه به تاسیسات ذخیره غلات در این بندر کرد و مدعی شد که این اقدام بحران غذایی را عمیق می‌کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه روسیه را مسئول بحران بزرگ تامین غذای جهانی دانست.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین دوشنبه گذشته اعلام کرد تا زمانی دولت‌های غربی محدودیت‌های صادرات محصولات کشاورزی و کود را رفع نکنند روسیه اجرای توافقنامه کریدور غلات را به حالت تعلیق در می‌آورد.

توافق کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای واردکننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

اوکراین گفته که قصد دارد از طریق دریای سیاه به صادرات غلات ادامه دهد. اما وزارت دفاع روسیه نسبت به حضور کشتی‌ها در بنادر اوکراین هشدار داده است.

کی‌یف چهارشنبه مسکو را متهم کرد که با حمله شبانه به ۲ بندر این کشور در دریای سیاه به زیرساخت‌های صادرات غلات زیان زده است.

دیدگاه تان را بنویسید