میزبانی ایران در رویداد روز جهانی دریانوردی لغو شد
کد خبر: 26085

میزبانی ایران در رویداد روز جهانی دریانوردی لغو شد

به دنبال پیشنهاد آمریکا، میزبانی نشست سالانه سازمان بین‌المللی دریانوردی از ایران پس گرفتە شد.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از دویچه وله، سخنگوی سازمان بین‌المللی دریانوردی (ایمو) سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه ٢٠ ژوئیه اعلام کرد کە با پیشنهاد ایالات متحده در مورد لغو میزبانی جمهوری اسلامی ایران، برای نشست تخصصی دریانوردی کە قرار است در ماه اکتبر برگزار شود موافقت کردە است. به این ترتیب تهران میزبان این رویداد بین‌المللی نخواهد بود.

خبرگزاری رویترز به متن نامه ایالات متحده آمریکا، که بە سازمان ملل ارسال کرده، دست یافته است. در بخشی از این نامە آمده است: «ایران در دو سال گذشته بدون علت، توجیه یا اخطار قبلی بیش از ۲۰ کشتی را در خلیج فارس مورد حمله، آزار و مزاحمت قرار داده یا توقیف کرده است.»ایالات متحده چنین اقداماتی را "تهدیدی آشکار برای امنیت دریایی منطقه و اقتصاد جهانی" می‌داند.

در نامەای کە آمریکا برای ایمو ارسال کردە، بە "شلیک" نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به کشتی آمریکایی ریچموند وویجر اشارە شدە و گفتە شدە کە ایران با این عمل جان دریانوردان را به خطر انداخته است.

به این ترتیب در حالی که تنها سه ماه به برگزاری این رویداد در هفته اول آبان‌ماه مانده بود، میزبانی ایران با تلاش های مذبوحانه دولت های آمریکا و انگلیس و جلب نظر معدود دولت های غربی بی اختیار و وابسته آمریکا، در خلال نشست یکصد و بیست و نهم شورای آیمو، در روز پنج شنبه ۲۹ تیرماه سال ۱۴۰۲، لغو شد.

سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام خصمانه آمریکا اعلام کرد، مبنای مخالفت این دو کشور، در حالی اتهام واهی اقدامات برهم زننده ثبات ایمنی و امنیت دریایی توسط ایران اعلام شده است که بر همگان آشکار است، ایران به عنوان قدرت بلامنازع منطقه ای، همواره عامل ثبات و حافظ ایمنی و امنیت دریانوردی و حتی محیط زیست دریایی بوده است تا جایی که در سال ۲۰۱۱ توسط آیمو مورد تایید و تشویق قرار گرفت و این دولت های آمریکا و انگلیس هستند که در مواضع متعدد، چه در آبهای سرزمینی و منطقه و چه در آبهای دور، با تهدید، ارعاب و حتی عملیات های ایذایی، به کشتی ها و محموله های ایران، خلاف حقوق بین الملل، دست درازی نموده و موجب اختلال در تجارت صلح آمیز و تهدید ایمنی و امنیت دریانوردی شدند.

دیدگاه تان را بنویسید