پس از نیجر، سنگال هم شلوغ شد/ پایه های استعماری فرانسه در قاره سیاه به لرزه افتاد
کد خبر: 26465

پس از نیجر، سنگال هم شلوغ شد/ پایه های استعماری فرانسه در قاره سیاه به لرزه افتاد

در درگیری معترضان با نیروهای پلیس در سنگال تاکنون چند نفر کشته و شماری نیز زخمی شدند.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از الجزیره، پس از ناآرامی‌ها و کودتای نظامی اخیر در نیجر، معترضان در سنگال نیز در خیابان‌های این کشور با نیروهای پلیس درگیر شدند و تاکنون ۲ نفر از معترضان کشته شده است.

برخی از تصاویر منتشرشده از این اعتراضات نشان می‌دهد معترضان در اعتراض به دخالت فرانسه در امور این کشور، پرچم فرانسه را به آتش کشیدند.

اعتراضات دیروز دوشنبه پس از آن آغاز شده که وزارت کشور سنگال اعلام کرد که «عثمان سونکو»، چهره سرشناس مخالف دولت را بازداشت و حزب او را نیز منحل کرده است.

هواداران عثمان سونکو، رئیس‌جمهور سنگال را متهم کرده‌اند که با بازداشت سونکو تلاش دارد رقیب اصلی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را کنار بزند؛ سونکو در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۹ مقام سوم را کسب کرد.

چهارشنبه گذشته اعضای گارد ریاست‌جمهوری نیجر با انتشار بیانیه‌ای در تلویزیون ملی این کشور اعلام کردند که دولت «محمد بازوم»، رئیس‌جمهور نیجر را سرنگون و او را بازداشت کرده‌اند، مرزها را بسته‌اند و تا اطلاع ثانوی در این کشور حکومت نظامی برقرار است.

طبق گزارش‌های محلی نیجر، رئیس‌جمهور این کشور صبح روز چهارشنبه هفته گذشته توسط نیروهای وابسته به گارد ریاست جمهوری در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت شد.

فرماندهی نیروهای مسلح نیجر پیش از این با شورشیان نظامی از گارد ریاست جمهوری این کشور اعلام همبستگی کرده بود. در بیانیه صادره از سوی فرماندهی ارتش نیجر در این خصوص آمده بود: هرگونه مداخله نظامی خارجی در نیجر عواقب فاجعه باری را برای مردم و کشور به همراه دارد.

گفته می‌شد که پشت این اقدام به کودتا ژنرال عمر چیانی قرار دارد. چیانی حدود ۱۰ سال است به عنوان فرمانده گارد ریاست جمهوری نیجر خدمت می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بازوم قصد داشت چیانی را از سمت خود برکنار کند.

IMG_20230802_111444

دیدگاه تان را بنویسید