اطمینان‌بخشی چین به روسیه بعد از حضور در نشست جده درباره اوکراین
کد خبر: 26706

اطمینان‌بخشی چین به روسیه بعد از حضور در نشست جده درباره اوکراین

پس از شرکت نماینده پکن در نشست بین‌المللی جده درباره اوکراین، وزیر خارجه چین با همتای روس تلفنی گفت‌و‌گو کرد و به او درباره بی طرفی کشورش در قبال اوکراین اطمینان داد.

به گزارش خودکارنیوز، وزارت خارجه چین از رایزنی تلفنی وزیر خارجه این کشور با وزیر خارجه روسیه درباره حضور پکن در نشست جده درباره اوکراین و موضع چین خبر داد.

منابع رسانه ای از پکن خبر دادند که «وانگ یی» وزیر خارجه چین با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کردند.

یک روز بعد از حضور هیات چینی در نشست بین‌المللی در جده با موضوع تلاش برای پایان جنگ اوکراین که با حضور نماینده کی‌یف و غیبت نماینده مسکو برگزار شد، دیپلمات ارشد چین به همتای روس خود اطمینان داد که پکن همچنان «بیطرفی» خود در قبال جنگ اوکراین را ادامه خواهد داد.

به گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، وزیر خارجه چین به لاوروف اعلام کرد که پکن و مسکو «دوستان و شرکای قابل اعتماد و خوب» یکدیگر هستند.

در بیانیه وزارت خارجه چین درباره این رایزنی تلفنی آمده است: «در مورد بحران اوکراین، چین موضع مستقل و بی‌طرفانه‌ای خواهد داشت، موضعی عینی و منطقی را بیان خواهد کرد، گفت‌و‌گوهای صلح را فعالانه ترویج خواهد کرد و در هر مناسبت چندجانبه بین‌المللی به دنبال راه حل سیاسی خواهد بود».

تماس تلفنی وانگ یی با سرگئی لاوروف روز دوشنبه(دیروز) یک روز بعد از پایان نشست بین المللی به میزبانی جده با موضوع اوکراین انجام شد؛ نشستی که با حضور نمایندگان حدود ۴۰ کشور شامل اوکراین، آمریکا، چین، هند و با غیبت روسیه برگزار شد.

نشست جده بدون انتشار بیانیه پایانی به اتمام رسید اما بنا بر اعلام عربستان سعودی به عنوان میزبان نشست، حاضران در این اجلاس بر اهمیت مذاکره بین‌المللی برای یافتن «زمینه مشترک به منظور هموار کردن مسیر صلح» تاکید کردند.

وزارت خارجه چین در توضیح رایزنی تلفنی وانگ یی با همتای روس خود توضیح کوتاهی درباره محور صحبت‌های سرگئی لاوروف منتشر کرد.

به روایت پکن، وزیر خارجه روسیه از «نقش سازنده چین در زمینه حل و فصل سیاسی بحران اوکراین استقبال و قدردانی می‌کند».

حضور چین در نشست جده با استقبال مقام‌های اوکراین مواجه شده بود. «دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین حضور نماینده چین در نشست جده را «یک پیروزی تاریخی» و «دستاورد بزرگ» خوانده بود.

سی‌ان‌ان در گزارش خود درباره حضور چین در نشست جده نوشت: «اوکراین و متحدان غربی آن مدت‌هاست که ابراز امیداری کردند چین و شی جین پینگ رهبرش که خود را دوست ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده، بتوانند در زمینه هل دادن مسکو به سمت صلح ایفای نقش بکنند».

این رسانه غربی ادامه داد: «هم شی و هم پوتین یکدیگر را شریکی حیاتی در زمینه باز ترسیم آنچه که آنها نظم جهانی به رهبری آمریکا می‌دانند، می‌بینند؛ نظمی که با اهداف آنها خصومت دارد».

سی‌ان‌ان افزود: «به رغم حمله پوتین به اوکراین که پکن هرگز آن را محکوم نکرده است، چین به تقویت روابط اقتصادی، دیپلماتیک و امنیتی خود با روسیه ادامه داده است».

رایزنی تلفنی وزیر خارجه چین به لاوروف درباره حضور پکن در نشست جده در شرایطی صورت گرفته که دعوت نشدن روسیه به این نشست با واکنش منفی مسکو مواجه شده بود.

یک منبع مطلع روس شامگاه دوشنبه به خبرگزاری دولتی «ریانووستی» گفت که اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در نشست جده، کشورهایی هستند که خودشان باعث بروز و شروع بحران اوکراین و روسیه شده‌اند. وی افزود که بیشتر کشورهای غربی حاضر در نشست، با پمپاژ سلاح به اوکراین، تنش‌ها با روسیه را تشدید کرده و از مسببان این بحران هستند.

دیدگاه تان را بنویسید