بلینکن:نمی‌توانم گزارش‌ها درباره کند شدن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کنم
کد خبر: 26978

بلینکن:نمی‌توانم گزارش‌ها درباره کند شدن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کنم

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت نمی‌تواند گزارش رسانه‌ها درباره کند شدن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کند.

به گزارش خودکارنیوز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال که مدعی کند شدن برنامه هسته‌ای ایران شده بود گفت نمی‌تواند این گزارش را تأیید کند.

جمعه گذشته روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع ناشناس مدعی شده بود که ایران سرعت انباشت اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد را به میزان قابل توجهی کاهش داده و مقداری از ذخایر خود را رقیق کرده است.

 جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز ساعاتی بعد از انتشار این گزارش گفته بود که نمی‌تواند آن را تأیید کند. 

این مقام کاخ سفید بار دیگر یادآوری کرد هیچ مذاکرات فعالی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در جریان نیست. او در ادامه تصریح کرد: «مطمئناً از برداشتن چنین گام‌هایی -اگر گزارش‌ها صحت داشته باشند- استقبال می‌شود.»

وزیر خارجه آمریکا هم امروز سه‌شنبه همانند جان کربی گفت در صورتی که ایران چنین گامی بردارد از آن استقبال خواهد کرد. 

روز شنبه نیز یک منبع آگاه در همین خصوص به خبرنگار فارس گفته بود: فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بدون وقفه و براساس برنامه‌های قبلی سازمان انرژی اتمی و منطبق بر قانون اقدام راهبردی در همه حوزه‌ها در جریان است.

بلینکن همچنین تغییر راهبرد آمریکا در قبال ایران بعد از توافق مبادله زندانیان میان تهران و واشنگتن را رد کرد. او تصریح کرد که راهبرد واشنگتن تغییر نکرده و این کشور کماکان راهبردی متشکل از بازدارندگی، فشار و دیپلماسی را در قبال ایران دنبال می‌کند. 

منابع خبری روز ۱۹ مردادماه از توافق مبادله زندانی میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا خبر دادند. روزنامه نیویورک‌تایمز، به عنوان اولین رسانه‌ای که این خبر را منتشر کرد گزارش داده بود پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند از زندان آزاد خواهند شد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابعی که اشاره‌ای به نام آنها نشده بود مدعی شده حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد. 

مطابق ادعاهایی که تا کنون مطرح شده‌اند سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی سه نفر از زندانی‌های تبعه آمریکا هستند که قرار است از ایران آزاد شوند. به نام دو زندانی دیگر اشاره‌ای نشده است.

سیامک نمازی که ۵۱ سال سن دارد سال ۱۳۹۵ در ایران به دلیل همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد.

خبرگزاری فارس چند ماه پیش در گزارشی درباره «مراد موشه طاهباز» او را یک یهودی با تابعیت سه‌گانه ایرانی-آمریکایی-انگلیسی معرفی کرده و نوشته بود: «او از جاسوسان اصلی و مهم مراکز حساس نظامی ایران در پوشش پروژه زیست‌محیطی بوده است که در سال ۹۶ دستگیر شد. طاهباز، رفت‌وآمد متعددی به سرزمین‌های اشغالی داشت و از مدیران شرکت «اَمریکا پارتنرز» بود.»

طبق این گزارش، طاهباز با شرکای اسرائیلی-آمریکایی خود به نام جوزف و رالف برنشتاین در سرزمین‌های اشغالی، به ساخت مجموعه‌های تفریحی و قمارخانه برای نیروی هوایی ارتش این رژیم، تحت نظارت یک ژنرال اسرائیلی به نام «ژنرال ران رونن پکر»، مشغول بوده است.

طاهباز یک شکارچی قدیمی حیات وحش است و بنیانگذار موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» در ایران بود و پدر او، قاسم طاهباز در دوران رژیم پهلوی، نماینده مجلس و از نزدیکان دربار پهلوی بود که سابقه غصب اراضی، با حمایت شاه پهلوی را داشت.

عماد شرقی، سومین فرد زندانی است که طبق ادعای نیویورک‌تایمز از زندان آزاد خواهد شد. عماد شرقی در ژانویه سال ۲۰۲۱ به اتهام «جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی» به ۱۰ سال زندان محکوم شد. 

شرقی نخستین بار اردیبهشت سال ۹۷ بازداشت شده و تا دی‌ماه همان سال در زندان مانده و با قید وثیقه آزاد می‌شود، ولی قبل از برگزاری دادگاه تجدیدنظر، قصد فرار از ایران را داشته است.

دیدگاه تان را بنویسید