آسوشیتدپرس از آغاز تخلیه نفت توقیف شده ایران در تگزاس خبر داد
کد خبر: 27137

آسوشیتدپرس از آغاز تخلیه نفت توقیف شده ایران در تگزاس خبر داد

خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز گزارش داد: پس از ماه ها وقفه، عملیات انتقال محموله نفتکش مظنون به حمل نفت خام ایران به یک نفتکش دیگر در نزدیکی ایالت تگزاس آغاز شده است.

به گزارش خودکارنیوز،  این خبرگزاری آمریکایی نوشت که نفتکش "سوئز راجان" که زیر پرچم جزایر مارشال فعالیت می کند، مشغول انتقال محموله خود به نفتکش "آقای فرات / MR EUPHRATES" است.

در فوریه ۲۰۲۲ گروه "اتحاد علیه ایران هسته‌ای" مدعی شد که این نفتکش مظنون به حمل نفت بارگیری شده از جزیره ایرانی خارگ است. سوئز راجان ماهها در سواحل دریای چین جنوبی و در نزدیکی سنگاپور لنگر انداخته بود تا آنکه ناگهان و بدون توضیحی راهی خلیج مکزیک شد.

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش به نقل از تحلیلگران نوشت: احتمالاً مقام های آمریکایی محموله این نفتکش را توقیف کرده اند هر چند که هنوز هیچ دادگاهی چنین رای صادر نکرده است.

به تازگی برخی از قانونگذاران آمریکایی از دولت جو بایدن خواسته بودند تا به موضوع نفت توقیف شده ایران رسیدگی و موضوع تخلیه این محموله را حل و فصل کند.

جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه، و ریچارد بلومنتال، دموکرات، و دیگر قانونگذاران در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به بایدن و مقامات ارشد دولت آمریکا اعلام کرده اند که اگر شهروندان آمریکایی و شرکت‌های دائماً از اقدامات تلافی جویانه ایران هراس داشته باشند، اجرای تحریم‌های نفتی بی اثر خواهد شد.

این قانونگذاران ادعا کردند: دولت آمریکا باید روشن کند که ایران و سازمان های تروریستی خارجی نمی توانند دولت ما را از اجرای عملیات قانونی و مشروع باز دارند.

آنها از دولت آمریکا خواستند تا در مورد پیشرفت انتقال نفت توقیف شده از نفتکش سوئز راجان به ذخایر آمریکا توضیحاتی ارائه دهد.

بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، کشتی سوئز راجان در نزدیکی گالوستون در ۷۰ کیلومتری هیوستون متوقف شده زیرا شرکت‌های کشتیرانی نگرانند که در صورت تخلیه محموله این کشتی، سایر خریداران از کشتی‌های این شرکت ها استفاده نخواهند کرد.

آمریکا در راستای سیاست های دوگانه دیپلماسی و فشار خود علیه تهران، این نفتکش را در یک عملیات به بهانه اجرای تحریم ها توقیف کرده بود.

آسوشیتدپرس پیشتر گزارش داده بود: یکی از فرماندهان ارشد نیروی دریایی سپاه پاسداران ماه گذشته گفته بود که ایران اقدام هر شرکتی که نفت ایران را از نفتکش توقیف شده تخلیه کند، تلافی خواهد کرد.

کاخ سفید تاکنون در این خصوص اظهار نظر نکرده است. قانونگذاران ارزش محموله نفت این نفتکش را که حدود ۸۰۰ هزار بشکه می شود، ۵۶ میلیون دلار برآورد کردند.

دادستان‌های آمریکایی چند ماه پیش با متهم کردن مالک یونانی این نفت‌کش به نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران آن را مصادره و به سمت ساحل شهر «گالوستون» در ایالت تگزاس هدایت کردند. گارد ساحلی آمریکا مجوز تخلیه بار این نفت‌کش به نام «سوئز راجان» را صادر کرده اما شرکت‌هایی که چنین انتقال‌هایی را انجام می‌دهند از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به انجام این کار ندارند.

در پی خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته ای برجام در سال ۱۳۹۷، واشنگتن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق را علیه ایران اجرا و کشورها و شرکت‌های ثالث را ملزم به اجرای تحریم‌های خود علیه ایران کرده است اما جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر غیرقانونی بودن تحریمهای واشنگتن می گوید از تمام توان خود و ابزارها برای مقابله با این تحریم های یکجانبه و ظالمانه استفاده می کند.

دیدگاه تان را بنویسید