ارتباطات کاری همسر نخست وزیر استونی با روسیه برای وی دردسر ساز شد
کد خبر: 27382

ارتباطات کاری همسر نخست وزیر استونی با روسیه برای وی دردسر ساز شد

به دلیل مشخص شدن برخی ارتباطات کاری همسر "کاجا کالاس"، نخست وزیر استونی با روسیه با وجود تحریم‌های غرب، اپوزیسیون و برخی رسانه‌های مهم در این کشور خواستار استعفای وی شدند.

به گزارش خودکارنیوز، به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، جایگاه نخست وزیر استونی به دلیل ارتباطات کاری همسرش با روسیه در معرض خطر قرار گرفته است.

اپوزیسیون و چندین رسانه در استونی به دلیل ارتباطات حرفه ای همسر "کاجا کالاس"، نخست وزیر استونی با روسیه، خواستار استعفای وی شده‌اند. حزب اپوزیسیون مرکز این کشور روز جمعه از مذاکرات درباره درخواست عدم اعتماد به نخست‌وزیر خبر داد، در حالی که حزب مخالف اسامه گفت که کالاس باید فوراً استعفا دهد زیرا "به منافع و شهرت استونی آسیب زیادی وارد شده است. آلار کاریس، رئیس جمهور استونی از کالاس خواست تا در این باره شفاف سازی کند.

روز چهارشنبه، رادیو و تلویزیون عمومی گزارش داد که یک شرکت لجستیک که بخشی از آن متعلق به "آروو هالیک"، همسر کالاس است، علیرغم جنگ روسیه علیه اوکراین و تحریم‌های اتحادیه اروپا که از آن زمان اعمال شده بود، به فعالیت در روسیه ادامه می دهد.

نخست وزیر استونی در کنفرانس بین دولتی گفت که چیزی برای پنهان کردن در مورد فعالیت‌های تجاری همسرش و شریک تجاری او در روسیه، که او تنها روز دوشنبه از آن مطلع شد، ندارد. وی اطمینان داد که هرگونه تجارت با روسیه باید "تا زمانی که جنگ روسیه علیه اوکراین ادامه دارد متوقف شود. وی در عین حال گفت که با این حال، شرکت شوهرش تنها از یک مشتری استونیایی در روسیه بر اساس قوانین و تحریم های اعمال شده پشتیبانی می کند.

به گفته کالالس، نه همسرش و نه شرکت وی به هیچ مشتری در روسیه کمک نکردند، بلکه به یک مشتری استونیایی کمک کردند تا به فعالیت‌های خود در کشور همسایه طبق قانون و تحریم های اعمال شده علیه روسیه پایان دهد. اما گزارش های رسانه های استونی نشان می دهد که این شرکت حمل و نقل از آن سود برده است.

روز جمعه، شوهر نخست وزیر استونی به دلیل "وضعیت پیش آمده و زیان وارده به همسرش" عذرخواهی کرد. او اعلام کرد که بلافاصله سهام خود را در شرکت لجستیک Stark Logistics می فروشد و از این شرکت خارج می شود. وی اعلام کرد که همسرش درباره فعالیت های حرفه ای او به روز نبوده است.

کالاس در اروپا به عنوان یکی از مصمم ترین حامیان اوکراین در جنگ علیه روسیه شناخته می شود. از آغاز جنگ، او خود را به عنوان حامی سرسخت تحریم ها علیه مسکو و فروش تسلیحات به اوکراین به عنوان عنصری متمایز نشان داده است. او از شرکت‌های استونیایی خواست تا یک «قطب‌نمای اخلاقی» برای تجارت خود در روسیه پیدا کنند.

با این همه چندین روزنامه بزرگ در کشور استونی اظهارات کالاس در روز جمعه را ناکافی ارزیابی کردند و به او پیشنهاد کردند که استعفا دهد. کالاس از سال 2021 نخست وزیر استونی است. او آخرین بار در ماه مارس دوباره انتخاب شد.

دیدگاه تان را بنویسید