واکنش اتحادیه اروپا به‌تصمیم ایران در لغو اعتبار بازرسان آژانس
کد خبر: 28196

واکنش اتحادیه اروپا به‌تصمیم ایران در لغو اعتبار بازرسان آژانس

اتحادیه اروپا روز یکشنبه در واکنشی یک‌جانبه، تصمیم ایران در لغو اعتبار چند بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «نگران‌کننده» توصیف کرد!

به گزارش خودکارنیوز، «پیتر استانو» سخنگوی کمیسیون اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی بعدازظهر روز یکشنبه با ارسال پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) اعلام کرد: اتحادیه اروپا از ایران می خواهد تا بدون تاخیر در لغو اعتبار چند بازرس آژانس انرژی اتمی تجدید نظر کند!

سخنگوی کمیسیون اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی بی آنکه به سیاست های مخرب بروکسل در قبال تعهداتش پیرامون قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اشاره ای داشته باشد، در این خصوص نوشت: بروکسل از تصمیم تهران برای لغو فعالیت رسمی چند بازرس باتجربه آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت و راستی آزمایی برنامه هسته ای خود بسیار نگران است!

این در حالیست که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در بیانیه‌ای که در تارنمای این نهاد منتشر شد، ادعا کرد که تهران او را از تصمیم خود برای لغو اعتبار چندین تَن از بازرسان مجرب و منصوب آژانس جهت فعالیت‌های راستی‌آزمایی مطلع کرده است.

گروسی مدعی شد: این بازرسان جزو مجرب‌ترین بازرسان آژانس با دانش کافی در حوزه فناوری غنی‌سازی هستند. آنها اقدامات راستی‌آزمایی ضروری را در تاسیسات غنی‌سازی ایران تحت پادمان‌های آژانس انجام داده‌اند. با تصمیم امروز، ایران عملا حدود یک سوم گروه اصلی بازرسان مجرب آژانس که برای تهران منصوب شده بودند را حذف کرد. این اقدام ایران توانایی آژانس در انجام موثر بازرسی‌هایش در این کشور را به طور مستقیم و جدی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

این ادعا در حالی مطرح شده است که سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه به‌تازگی اعلام کردند که قصد دارند تا مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران که قرار بود مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ماه آینده منقضی شود را همچنان حفظ کنند. در همین ارتباط، دولت انگلیس پنجشنبه هفته گذشته مدعی شد که تصمیم سه کشور اروپایی امضاکننده برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) برای حفظ تحریم‌ها علیه ایران، پاسخی «مشروع و متناسب» به اقدامات ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود «فراتر از همه توجیهات غیرنظامی» است!

در زمان امضای توافق برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵، مقرر شده بود که طیفی از تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و انگلیس در مدت زمان ۸ سال پس از امضای توافق برداشته شوند. این ضرب‌الاجل تا ماه اکتبر یعنی کمتر از یک ماه دیگر پایان می‌یابد. این تحریم‌ها شامل تحریم علیه افراد و نهادهای مرتبط با برنامه‌های موشکی، هسته‌ای و سایر تحریم‌های تسلیحاتی ضدایران می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید