بغداد: گروه‌های مسلح سلاح‌های سنگینشان را تحویل دادند
کد خبر: 28265

بغداد: گروه‌های مسلح سلاح‌های سنگینشان را تحویل دادند

وزیر خارجه عراق در سخنانی ضمن تاکید بر پایبندی کشورش به توافقنامه امنیتی بین تهران - بغداد اعلام کرد که شبه نظامیان تروریستی سلاح‌های سنگینشان را تحویل دولت عراق داده‌اند.

به گزارش خودکارنیوز، فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در گفت‌ وگو با شبکه «العربیه» در این باره اعلام کرد: دولت اقلیم کردستان عراق تدابیر لازم را بر اساس توافق با ایران اتخاذ کرد و بر اساس آن پنج اردوگاه برای اسکان مسلحان کُرد و خانواده‌های آنها در اقلیم کُردستان تاسیس شد.

وی افزود: به توافق با ایران پایبند شدیم و مسلحان سلاح‌های سنگین خود را تحویل دادند.

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه رویکردهای ما ‌صلح‌آمیز و مبتنی بر گفت‌ وگو و احترام به کشورهای همسایه است و خواهان آن هستیم که خشونت علیه حاکمیت عراق به‌کار گرفته نشود، ادامه داد: احتمال نمی‌دهیم حملاتی از طرف ایران علیه کشور ما صورت بگیرد.

بر اساس توافق نامه امنیتی بین ایران و عراق، تمامی گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب مورد حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا مستقر در اقلیم کردستان عراق باید از مناطق مرزی دو کشور دور و پایگاه‌های آنها تحویل نیروهای دولت مرکزی عراق شود.

جمعه گذشته (۲۴ شهریور) نیروهای مرزبانی عراق پیرو توافق تهران - بغداد، نقاط مرزی مشترک با ایران از گروه‌های تروریستی کومله و دموکرات را پاکسازی کردند.

گروه‌های تروریستی دموکرات و کومله در سال‌های اخیر با استقرار در این منطقه علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران اقدامات تروریستی خود را هدایت می‌کردند.

فرماندهی نیروهای مرزبانی وزارت کشور عراق روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از درگیری با گروه‌های غیرقانونی (عناصر دو گروه تروریستی کومله و دموکرات)، نقاط مرزی این کشور با ایران در استان اربیل که در سیطره این گروه‌ها بود، بازپس گرفته شد.

در این بیانیه‌ آمده است: در چارچوب تلاش‌های فرماندهی نیروی مرزبانی عراق برای کنترل کل مرزهای این کشور با کشورهای همسایه (ایران)، نیروهای تیپ دوم مرزی و هنگ تکاوران مرزی منطقه یکم عراق با پشتیبانی نیروهای پیشمرگه توانستند نقاط مرزی بین ایران و عراق را پس از درگیری با گروه‌های غیرقانونی (تروریست‌های کومله و دموکرات) که بر نقاطی از استان اربیل سیطره یافته بودند، باز پس بگیرند.

وزیر خارجه عراق در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با شبکه سعودی العربیه درباره حملات مکرر ترکیه به خاک کشورش و نقض حاکمیت آن نیز تاکید کرد: ترکیه حق ندارد دخالت نظامی کرده و حاکمیت عراق را نقض کند.

فواد حسین همچنین درباره پرونده ترسیم مرزها میان کشورش و کویت نیز با بیان اینکه مسائل عراق با کویت از طریق گفت‌ وگو و مذاکره قابل حل است، تصریح کرد: رویکردهای ما صلح‌آمیز است و قصد نداریم به سیاست‌های گذشته بازگردیم.

دیدگاه تان را بنویسید