علی‌اف: باکو ظرف یک روز حاکمیت خود را بازیافت
کد خبر: 28325

علی‌اف: باکو ظرف یک روز حاکمیت خود را بازیافت

رئیس‌جمهور آذربایجان با تأکید بر این‌که کشورش حاکمیت خود را بازیافت، گفت که باکو ظرف یک روز مأموریت خود را در قره باغ کوهستانی انجام داد.

به گزارش خودکارنیوز، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در یک سخنرانی ملی که از تلویزیون این کشور پخش شد، تصریح کرد که باکو تنها ظرف یک روز مأموریت و وظایف خود را در قره‌باغ کوهستانی انجام داد و تمام تروریست‌ها را مجازات کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان با تأکید بر موفقیت عملیات نظامی این کشور علیه تروریست‌ها گفت: «باکو تمامی وظایف خود را تنها ظرف یک روز در قره باغ انجام داد و تمامی تروریست‌ها مجازات شدند و (جمهوری) آذربایجان حاکمیت خود را بازیافت».

وی در این خصوص گفت: «در نتیجه آغاز و پایان موفقیت‌آمیز اقدامات ضدتروریستی، (جمهوری) آذربایجان در حدود ساعت ۱۳:۰۰ دیروز (به وقت محلی) حاکمیت خود را بازیافت».

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان تأکید کردک «باید تصریح کنم که در نتیجه اقدامات ضدتروریستی، نیروهای نظامی ما، قهرمانی، شجاعت و حرفه‌گری زیادی از خود نشان دادند. در زمین‌های دشوار و علی‌رغم وجود سنگرهایی که طی سال‌ها کار مهندسی دشمن ایجاد شده بود و علی‌رغم این حقیقت که مواضع دشمن بر روی تپه‌ها و نقاط مساعد واقع شده بود، نیروهای نظامی ما همانطور که اشاره کردم از خود قهرمانی و حرفه‌ای گری نشان دادند و در مدت زمان کوتاهی درتمامی جهات به موفقیت نظامی چشمگیری دست یافتند».

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان ادامه داد: «تروریست‌ها نمی‌توانند وارد قلمرو (جمهوری) آذربایجان شوند و ارتش توانست که صدها سلاح را کنترل کند».

وی تأکید کرد: «بیش از ۳۰۰ شهروند (جمهوری) آذربایجان از پایان جنگ دوم قره‌باغ، قربانی تروریسم مین‌گذاری (ارمنستان) شدند. اقدام تروریستی دیروز (انفجار خودروی پلیس جمهوری‌ آذربایجان بر اثر انفجار مین) یکی از همین رخدادها بود».

وی ادامه داد که رهبران ارمنستان در خصوص اوضاع قره‌باغ، از خود صلاحیت سیاسی نشان دادند و باکو قدردان آن است.

علی‌اف در این خصوص گفت که موضع رهبران ارمنستان در خصوص اوضاع قره‌باغ، امیدها برای انعقاد یک توافق صلح را زنده کرد.

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در ارتباط با وضعیت ارامنه قره‌باغ گفت:‌« ساکنان ارامنه در قره باغ کوهستانی هم‌اکنون می‌توانند به راحتی نفس بکشند. آن‌‌ها شهروندان ما هستند».

علی‌اف تأکید کرد: «بخش بزرگی از ارتش دولتارمنستان که به طور غیرقانونی در قلمرو (جمهوری) آذربایجان مستقر شده بود و تا امروز علی‌رغم تعهد دولت ارمنستان از بین نرفته بود، به طورکامل از بین رفت. تجهیزات نظامی نیز از بین رفت و غیرفعال شد».

وی با اشاره به این موارد ادامه داد: «گروههای مسلح غیرقانونی ارمنی، فرایند ترک مواضع و تسلیم کردن سلاح‌هایشان را آغاز کرده‌اند».

رسانه‌ها امروز گزارش کردند که با موافقت نیروهای ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی با آتش‌بس پیشنهادی نیروهای حافظ صلح روسیه، جمهوری آذربایجان اقدام نظامی خود در این منطقه را از ظهر امروز تعلیق می‌کند.

خبرگزاری رویترز از اعلام آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی خبر داد. طبق این گزارش به نقل از خبرگزاری «اینترفاکس» روسیه، نیروهای ارمنی در منطقه قره‌باغ کوهستانی با شرایط آتش‌بس پیشنهادی نیروهای حافظ صلح روسیه بعد از متحمل شدن چند شکست در میدان نبرد موافقت کردند.

دیدگاه تان را بنویسید