توافق تل‌آویو و مصر برای ایجاد کریدور امن در غزه
کد خبر: 28713

توافق تل‌آویو و مصر برای ایجاد کریدور امن در غزه

وبگاه «آکسیوس» گزارش کرد که مقام‌های رژیم صهیونیستی و مصر عملاً برای ایجاد یک کریدور امن به منظور خروج اتباع خارجی از غزه به توافق رسیده‌اند.

به گزارش خودکارنیوز ، مقام‌های آمریکایی و رژیم صهیونیستی می‌گویند که واشنگتن در روزهای اخیر با رژیم صهیونیستی و مصر در تلاش برای ایجاد یک مسیر امن برای خروج شهروندان آمریکایی و دیگر اتباع خارجی از غزه، تعامل دارد.

وبگاه «آکسیوس» در این خصوص گزارش کرد، مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند که ۵۰۰ آمریکایی و صدها تبعه خارجی دیگر در غزه هستند که در بین این افراد، امدادگران سازمان ملل، اعضای سازمان‌های غیرانتفاعی و خبرنگاران نیز حضور دارند.

طبق این گزارش، مسدود شدن گذرگاههای مرزی فلسطین اشغالی و مصر و تداوم حملات هوایی رژیم صهیونیستی، عملاً خروج از غزه را غیرممکن کرده است و عملیات زمینی احتمالی رژیم صهیونیستی نیز خروج از این منطقه را دشوارتر خواهد کرد.

آمار و ارقام منتشر شده حاکی از آن است که از روز شنبه هفته جاری که عملیات «طوفان الاقصی» حماس علیه مواضع رژیم صهیونیستی آغاز شده است بیش از یکهزار و ۲۰۰ صهیونیست کشته شدند و یکهزار و ۱۰۰ فلسطینی نیز به شهادت رسیدند و هزاران نفر دیگر نیز مجروح شدند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند که تل‌آویو و قاهره در اصل برای ایجاد گذرگاه امن از غزه برای آمریکایی‌ها و سایر اتباع خارجی توافق کردند اما تأکید کرده‌اند که اجرای عملی این پروژه احتمالاً بسیار دشوار باشد زیرا تحقق چنین امری نیازمند نوعی آتش‌بس است.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) تصریح کرد که ایالات متحده با تل‌آویو و مصر درباره مسیر ایمن در گفت‌وگو است.

وی قبل از آن‌که آمریکا را به سوی فلسطین اشغالی و اردن ترک کند، گفت: «این یک گفت‌وگوی در حال انجام است. من نمی توانم وارد جزئیات شوم. برخی از این‌ها، نیازی به گفتن ندارد، به طور قابل درکی پیچیده است».

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که بلینکن امروز (پنجشنبه) با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مقام‌های این رژیم موقت دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و پس از آن به اردن سفر می‌کند و با ملک عبدالله پادشاه اردن و «محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران گفت: «ما از طرح مسیر ایمن برای غیرنظامیان حمایت می‌کنیم. غیرنظامیان مقصر آن‌چه که حماس انجام داده، نیستند. آن‌ها مرتکب اشتباه نشده‌اند و ما به حمایت از ایجاد مسیر ایمن ادامه می‌دهیم».

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته که بایدن روز سه شنبه با نتانیاهو در خصوص لزوم جلوگیری حتی الامکان از تلفات غیرنظامیان در غزه تماس تلفنی برقرار کرد.

بر اساس این گزارش، بایدن گفت که روز چهارشنبه درباره این موضوع به نتانیاهو گفته است:‌«من به او گفتم که علی‌رغم تمام خشم و ناامیدی، مهم است که اسرائیل طبق قوانین جنگ، در غزه عمل کند».

سازمان ملل و دیگر گروههای حقوق بشری هشدار داده‌اند که غزه با یک فاجعه انسانی شدید مواجه است به خصوص آن‌که تنها نیروگاه برق فعال این منطقه روز چهارشنبه پس از اتمام سوخت، تعطیل شد و نوار غزه در تاریکی فرو رفت.

رژیم صهیونیستی برق مردم فلسطین را قطع کرده است و ارسال غذا، سوخت و دیگر تدارکات از دیگر نقاط به غزه را متوقف کرده است و نوار غزه را در محاصره کامل برده است.

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد که از روز شنبه و با آغاز جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی، بیش از ۲۶۳ هزار و ۹۰۰ نفر در غزه آواره شده‌اند و بسیاری از آن‌ها در مدارس سازمان ملل پناه گرفته‌اند و چندین مدرسه در حملات هوایی متحمل خساراتی شده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید