گروسی: ایران به سرعت در حال غنی‌سازی است اما نمی‌گویم سلاح دارند
کد خبر: 29400

گروسی: ایران به سرعت در حال غنی‌سازی است اما نمی‌گویم سلاح دارند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که تسریع برنامه غنی‌سازی ایران در بحبوحه حساس تحولات غرب آسیا صورت می‌گیرد.

به گزارش خودکارنیوز ، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رافائل گروسی در مصاحبه با وبگاه «نشنال‌نیوز» گفته است که ایران به سرعت در حال غنی‌سازی اورانیوم است اما «ما نمی‌گوییم که سلاح دارد».

گروسی با متهم کردن ایران به ایجاد مانع در مسیر بازرسی‌های آژانس گفت: «ایران تنها کشور غیرتسلیحات هسته‌ای است که درسطح بسیار بسیار بالا در حال غنی‌سازی اورانیوم است که بسیار به سطح تسلیحات (هسته‌ای) نزدیک است».

وی سپس تأکید کرد: «می‌گویم این کار حساسی است...باید از قوانین پیروی کنید».

اوایل ماه جاری میلادی، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه خود به اعضای این سازمان گفته بود که ایران تولید اورانیوم با غنای بالای خود را افزایش داده؛ و تصمیم خود برای کاهش غنی سازی که از اواسط سال ۲۰۲۳ آغاز شده بود را معکوس کرده است.

گروسی به نشنال نیوز گفت: «ایران بخشی از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای است آن‌ها باید به این تعهد خود پایبند باشند و ایران باید اقدامات بیشتری در مقایسه با آن‌چه انجام می‌دهد، انجام دهد».

پیش از این، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ناصر کنعانی در واکنش اظهارات رافائل گروسی گفته بود که از مدیرکل انتظار می‌رود با رعایت بی‌طرفی و حفظ حرفه‌ای‌گری، در مصاحبه‌های خود به نحوی صحبت کند که بی‌طرفی او و جایگاه مستقل مدیرکل آژانس زیر سؤال نرود.             

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه تأکید کرد که مسیر گفت‌وگوها با ایران همچنان باز است اما در ادامه در خصوص ادعای مانع‌تراشی ایران در مسیر بازرسی‌ها گفت: «این قطعاً در تضاد با روح کار ما است. بسیار بسیار غیرسازنده است».

علی‌رغم آن‌که گروسی می‌گوید ایران در مسیر بازرسی‌ها مانع‌تراشی می‌کند که وی در ماه گذشته در خصوص بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران گفته بود که نظارت بر تأسیسات هسته‌ای ایران علی‌رغم لغو مجوز بازرس‌های این نهاد بین‌المللی ادامه دارد. (جزئیات بیشتر)

دیدگاه تان را بنویسید