خروجی سد زاینده رود به منظور بازگشایی رودخانه افزایش یافت
کد خبر: 22950

خروجی سد زاینده رود به منظور بازگشایی رودخانه افزایش یافت

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: خروجی سد زاینده رود به منظور تخصیص آب برای آبیاری مرحله سوم کشت کشاورزان در مزارع شرق اصفهان و جاری سازی آب در رودخانه در محدوده شهر و شرق این خطه از عصر دوشنبه به صورت پلکانی افزایش یافت.

 به گزارش خودکارنیوز، محمود چیتیان عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افزایش خروجی از سد زاینده رود به مدت ۱۲ روز خواهد بود.

وی ادامه داد: این افزایش بر اساس مصوبات کارگروه سازگاری با کم آبی استان اصفهان است.

در همین ارتباط رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان تصریح کرد: اکنون بالغ بر ۶۰ درصد زمین های کشاورزی شهرستان اصفهان معادل حدود ۱۵ هزار هکتار زیر کشت گندم، جو، گلرنگ و یونجه رفته است.

حسین وحیدا ادامه داد: بر اساس گفته فعالان کشاورزی شهرستان‌های شرق اصفهان کمتر از ۶۰ درصد از مزارع آن نواحی زیر کشت رفته است.

استان اصفهان ۵۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد اما به‌دلیل کمبود منابع آبی، تنها حدود ۲۰۰ هزار هکتار از آنها زیر کشت محصولات زراعی و باغی می‌رود.

اراضی کشاورزی حوضه زاینده‌رود نیز حدود ۲۰۰ هزار هکتار است.

رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر که نقشی اصلی و مؤثری در پایداری محیط‌ زیست، تأمین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم به‌ویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

دیدگاه تان را بنویسید