تابستان گرمتر اما پاییز پربارش؛ ره‌آورد امسال «ال‌نینو» برای ایران
کد خبر: 23758

تابستان گرمتر اما پاییز پربارش؛ ره‌آورد امسال «ال‌نینو» برای ایران

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به حرکت جریان «لانینا» به سوی «ال‌نینو» و وارد فاز خنثی شدن این جریان گفت: از جمله تاثیرات این جریان دور‍پیوند بر آب و هوای ایران می تواند آغاز پاییز به‌هنگام و بارش‌های مناسب و البته تابستانی گرم‌تر از سال گذشته باشد.

 به گزارش خودکارنیوز، ال‌نینو یک چرخه مشهور جوی در جهان است که هر هفت سال یک بار کره زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به گفته کارشناسان ناشی از تغییرات دمایی ایجاد شده در سطح اقیانوس آرام است که می‌تواند در ایران منجر به بارش‌های بیشتری در نیمه دوم زمستان و اوایل بهار شود. سال آبی جاری سومین سال کم‌بارش و خشکسالی است که بسیاری از مناطق ایران را با بحران کم‌آبی شدیدی مواجه کرده است. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا نیز با تغییرنوسانات جوی از «لانینا» (فاز سرد جریانات آب و هوایی در اقیانوس آرام) به «ال‌نینو» (فاز گرم جریانات آب و هوایی در اقیانوس آرام) کشور از نظر وضعیت جوی وارد وضعیت خنثی می‌شود.

به‌طور کلی نوسانات جنوبی یا اِنسو (enso) می‌توانند دو شرایط جوی متفاوت با عنوان «ال‌نینو» و «لانینا» ایجاد کنند که تاثیرات متفاوتی نیز بر میزان بارندگی در کشور دارد. این تاثیرات به‌صورت قطعی و صد درصدی نیست اما زمانی که فاز این نوسانات جنوبی به‌سوی ال‌نینو باشد، بارندگی‌های مناسب و اگر لانینا باشد بارندگی‌های کمتری در فصل پاییز و زمستان رخ می‌دهد که رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی می گوید با توجه به اینکه جریان «لانینا» به «ال‌نینو» تغییر کرده و وارد فاز خنثی شده است و وارد ال‌نینو خواهد شد، احتمال اینکه بارندگی‌های پاییزی به‌هنگام شروع شود و بارش‌های مناسب و در حد نرمالی داشته باشیم وجود دارد اما به‌طور قطعی نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

دیدگاه تان را بنویسید