امسال "توقف زوار" را در مرزهای سه گانه نخواهیم داشت/ افزایش ۲ برابری گیت های خروجی
کد خبر: 26430

امسال "توقف زوار" را در مرزهای سه گانه نخواهیم داشت/ افزایش ۲ برابری گیت های خروجی

رییس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به افزایش دو برابری گیت های خروجی و اجرای طرح "تبادل مشترک اطلاعات زوار" در مرز مهران، گفت: در همین راستا امسال، اولین سالی است که توقف زوار را در مرزهای سه گانه کشور با عراق نخواهیم داشت.

به گزارش خودکارنیوز، سید مجید میراحمدی دیروز (۹ مرداد) در حاشیه نشست مشترک وزرای کشور ایران و عراق در جمع خبرنگاران از پیش بینی تردد بیش از چهار میلیون زائر در اربعین امسال خبر داد و افزود: پیش بینی ها در این زمینه دشوار و بسته به ثبت نام صورت گرفته در سامانه "سماح" است اما تخمین چهار میلیون زائر را برای اربعین امسال داریم.

وی با تاکید بر تسریع تردد زوار از مرزهای سه گانه خسروی، مهران و شملچه گفت: در همین راستا گیت های خروجی هر سه مرز افزایش ۱۰۰درصدی پیدا کرده است.

وی افزود: علاوه براین طرح دیگری برای تسریع خروج زوار را داریم که با همکاری وزرای کشور ایران و عراق قرار است در مرز مهران عملیاتی شود.

میراحمدی گفت: در این طرح تبادل اطلاعات ما با کشور عراق برای خروج زوار مشترک می شود که این کار موجب افزایش چندبرابری سرعت خروج زوار خواهد شد.

رییس ستاد مرکزی اربعین گفت: در گذشته اطلاعات زوار یک بار در گیت ایرانی ثبت و بار دوم در گیت عراقی ثبت می شد اما در این طرح فقط یکبار اطلاعات بصورت مشترک ثبت می شود و با توجه به اینکه سرعت ثبت اطلاعات در گیت های عراقی یک دهم سرعت گیت های ایرانی بود، در نیتجه این اشتراک اطلاعات موجب افزایش چندبرابری سرعت خروج زوار می شود و حداقل آن را دوبرابر می کند.

میراحمدی گفت: بنابراین اربعین امسال اولین سالی خواهد بود که توقف زوار را در مرزهای سه گانه نخواهیم داشت.

 

افزایش پروازهای اربعین و سفرهای ریلی به عراق

وی در خصوص مشکلات حمل و نقل زوار هم از تشکیل کمیته مشترک حمل و نقل در هر یک از مرزهای سه گانه با همکاری دو کشور خبر داد و افزود: در این کمیته ها توانمندی های دو طرف در بحث حمل و نقل به اشتراک گذاشته می شود تا زوار با کمترین مشکل در بحث حمل و نقل مواجه شوند.

میراحمدی گفت: علاوه بر این با دستور رییس جمهور، ظرفیت راه آهن هم برای جابجایی زوار افزایش می یابد.

این مسئول به افزایش پروازهای اربعین هم اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه موافقت طرف عراقی برای افزایش پروازها را گرفته ایم.

رییس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به شروع عملیات اربعین از اول ماه صفر (۲۷ مرداد) گفت: تا قبل از این تاریخ باید تمام مقدمات میزبانی از زوار در مرزها فراهم شود.

صدور ۱۸ هزار گذرنامه ویژه اربعین/ مرز خسروی در سالهای آتی جایگاه واقعی خود را پیدا می کند

میراحمدی اشاره‌ای هم به گذرنامه ویژه اربعین داشت و گفت: تاکنون ۱۸ هزار گواهینامه ویژه اربعین صادر شده است.

رییس ستاد مرکزی اربعین در ادامه با بیان اینکه مرز خسروی در سالهای آتی جایگاه خود را در بحث اربعین پیدا می کند، گفت: این مرز سال‌ها بسته بود و قطعا زمان می برد که جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

میراحمدی به عدم شناخت این مرز در عراق اشاره و تصریح کرد: در همین راستا مسئولیت حمل و نقل زوار امسال از مرز خسروی تا اولین شهر عراق (شهر حسینیه) با همکاری طرف عراقی توسط خود ما انام می‌شود تا زوار با سهولت بیشتری از آنجا راهی عتبات عالیات شوند.

وی افزود: مرز خسروی امسال ۲۴ ساعته می شود و ایمان داریم در سال‌های آتی جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید