کاخ سفید: اجسام پرنده با برنامه تجسسی چین مرتبط نیستند
کد خبر: 21171

کاخ سفید: اجسام پرنده با برنامه تجسسی چین مرتبط نیستند

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از جان کربی گزارش داد، سیستم‌های اطلاعاتی معتقدند، اجسام پرنده برعکس بالون غول‌پیکری که چهارم فوریه ساقط شده‌اند، تنها بالون‌هایی مرتبط با اهداف تجاری یا اهدافی غیرزیان‌بار باشند.

به گزارش خودکارنیوز،  دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا شک دارد که سه شیء پرنده را که نتوانسته ماهیت‌شان را مشخص کند و آنها را ساقط کرده، برای اهداف تجسسی بوده باشند و احتمالا برای اهداف تجاری استفاده شده باشند.

این نظریه احتمالا به کاهش تنش درباره بالون چینی که بر فراز آمریکا به پرواز درآمد، کمک کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه گفت، چیزی که دال بر این باشد این اجسام بخشی از برنامه جاسوسی ویژه جمهوری خلق چین یا جمع‌آوری اطلاعات علیه آمریکا از هر نوعی بوده باشند را نیافتیم.

کاخ سفید روز سه‌شنبه سعی کرد بحران دیپلماتیک رو به ازدیاد با پکن را مهار کند و اعلام کرد، شواهد اولیه دال بر آن است که سه جسم پرنده ناشناس که جنگنده‌های آمریکایی آنها سرنگون کرده‌اند هیچ ارتباطی به برنامه تجسسی چین به واسطه بالون‌ها ندارند.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا از زمان رصد بالون سفید بزرگ چینی که بر فراز تعدادی از مناطق سری هسته‌ای آن پرواز کرد، دچار نگرانی شده و جنگنده آمریکا این بالون را چهارم فوریه بر فراز سواحل شرقی کشور منهدم کرد.

به دنبال این رویداد، ارتش آمریکا تغییراتی در معیارهای کنترل سیستم‌های راداری برای رصد اجسام کوچکتر ایجاد کرد که باعث شد سه جسم پرنده دیگر با ماهیت ناشناخته را به دستور بایدن سرنگون کند.

جان کربی گفت، مقامات آمریکا تاکنون شواهد و اطلاعاتی در اختیار ندارند که نشان دهد این سه جسم پرنده جزئی از برنامه بالون‌های تجسسی چین بوده یا در تلاش‌های خارجی برای جمع‌آوری اطلاعاتی دخیل باشند.

نظریه‌های کنگره و رسانه‌ها و حتی عامه مردم آمریکا درباره ماهیت این بالون‌ها متفاوت بوده و از عملیات تجسسی چین تا فرضیه موجودات فضایی را شامل می‌شود.

مسؤولان در حال حاضر بیشتر معتقدند، این اجسام پرنده جدید به چین و جاسوسی مرتبط نیستند.

کربی اشاره کرد، اجسام پرنده بالون‌هایی مرتبط با سازمان‌های تجاری یا تحقیقاتی بوده و ضرری ندارند. این فرضیه اخیر است.

دیدگاه تان را بنویسید