بررسی ابعاد مختلف روابط ایران و عربستان در نشست مشترک وزرای خارجه در تهران/ بن فرحان: گفت‌وگوهای مثبت و سازنده‌ای با همتای ایرانی خود داشتم+ ویدئو
کد خبر: 24940

بررسی ابعاد مختلف روابط ایران و عربستان در نشست مشترک وزرای خارجه در تهران/ بن فرحان: گفت‌وگوهای مثبت و سازنده‌ای با همتای ایرانی خود داشتم+ ویدئو

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان پس از دیدار و رایزنی، در نشستی مشترک حضور یافتند.

به گزارش خودکارنیوز، وزیر امور خارجه کشورمان در آغاز این نشست مشترک با اشاره به این که طرفین توانستند ابعاد مختلف روابط ایران و عربستان را بررسی کنند، گفت: حدود صد روز از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط ۲ کشور طی شده است؛ در این مدت سفرای ۲ کشور ایران و عربستان معرفی شده و مراحل اداری در حال انجام است؛ اسامی ۲ سفیر را رد و بدل کردیم و برای تایید آن‌ها تلاش می‌کنیم.

وی اظهار کرد: از مساعدت‌های دولت عربستان برای افتتاح سفارتخانه و سرکنسولگری ایران در ریاض و جده تشکر می‌کنم؛ ما نیز متقابلا تسهیلات لازم را برای از سرگیری فعالیت نمایندگی‌های عربستان در تهران و مشهد فراهم کردیم؛ در این رابطه از حمایت‌های همکارم وزیر امور خارجه عربستان تشکر می‌کنم.

امیرعبداللهیان در بخشی دیگر بیان کرد: ما درباره تشکیل کمیته‌های سیاسی، مرزی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و دیگر زمینه‌ها از جمله همکاری در حوزه محیط زیست اتفاق نظر داریم و پس از توافقات ۲ وزیر اقدام‌ها از سوی مقام‌های عالی ۲ کشور انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: ما درباره حمل و نقل و گردشگری و دیگر زمینه‌های مورد علاقه طرفین، اتفاق نظر داریم؛ با همتای سعودی خود درباره اهمیت تشکیل کمیته اقتصادی برای بررسی پرونده‌های مختلف صحبت کردم؛ ما در مورد اهمیت همکاری‌های پایدار در زمینه تجارت بین ایران و عربستان گفت‌وگو کردیم و سرمایه گذاری ۲ کشور و تحرک در بخش خصوصی ایران و عربستان را مورد بحث قرار دادیم؛ ما درباره مسیر همکاری‌های متنوع چندجانبه گفت‌وگو کردیم.

وزیر امور خارجه، تاکید کرد: امنیت منطقه‌ای و تک تک کشورهای آن یک امر سیاسی و حیاتی برای همگان و ضرورتی انکارناپذیر برای دستیابی به آینده‌ای امن‌تر و توسعه‌یافته‌تر در منطقه مشترک ما است و ما با عربستان برای رسیدن به امنیت و صلح در منطقه همکاری خواهیم کرد؛ ما همکاری در زمینه امنیت منطقه را بررسی کردیم و تاکید می‌کنیم که امنیت منطقه برای آینده آن بسیار مهم است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، اظهار کرد: با همتای عربستانی خود درباره اوضاع در اراضی اشغالی رایزنی کردیم؛ ما اتفاق نظر داریم که موضوع فلسطین دارای اولویت است و نگاه ریاض و تهران به این موضوع مشترک است.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: نگرانی خود را از تداوم جنگ سودان ابراز می‌کنیم؛ ما اتفاق نظر داریم در مسائل منطقه‌ای و بین المللی همکاری موثر و نزدیک‌تری را داشته باشیم.

وزیر امور خارجه در پایان گفت که به وزیر خارجه عربستان و هیئت همراه خوشامد می‌گویم.

بن فرحان: مذاکرات ما مثبت بود

وزیر خارجه عربستان نیز در این نشست، اظهار کرد: مذاکرات امروز ما در تهران مثبت و واضح بود؛ گفت‌وگوهایی که با همتای ایرانی خود داشتم، مثبت و سازنده بودند.

بن فرحان، بیان کرد: در حال حاضر در حال کار بر روی ازسرگیری کار نمایندگی‌های دیپلماتیک در ۲ کشور هستیم؛ از وزارت امور خارجه و دولت ایران بابت تسهیلات ارائه شده برای بازگشت نمایندگی‌های عربستان تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی تاکید کرد: روابط ما با ایران مبتنی بر احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی است؛ ما مشتاقانه منتظر بازگشت روابط هستیم تا در منطقه، جهان اسلام و جهان بازتاب مثبت داشته باشیم؛ بازگشت روابط ۲ کشور مسئله اساسی است، زیرا ایران و عربستان، دو کشور مهم در منطقه هستند؛ این روابط بر اساس اصول واضحی همچون احترام متقابل و عدم دخالت در امور ۲ کشور و تعهد به منشور سازمان ملل استوار است.

وزیر خارجه عربستان در بخشی دیگر گفت: ما بر اهمیت همکاری در امنیت منطقه تاکید می‌کنیم؛ تعهد مشترک ۲ کشور به امنیت منطقه‌ای و همکاری باید به توسعه اقتصادی همراه باشد و جا دارد به روابط ۲ کشور درباره امنیت منطقه‌ای و دریانوردی و کریدورهای دریایی اشاره کنم.

بن فرحان، ادامه داد: همچنین دیداری با رئیس جمهور ایران خواهم داشت تا سلام‌های گرم پادشاه عربستان و محمد بن سلمان را خدمت وی ابلاغ کرده و دعوت به سفر به عربستان را تقدیم وی کنم.

وزیر خارجه عربستان در بخشی دیگر گفت: سفر امروز من به تهران همزمان شده با موسم حج که قلب‌های مومنین به سمت این مراسم است؛ این افتخار را داریم که به مهمانان خانه خدا خدمات رسانی کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید