رویترز: اروپایی‌ها تحریم‌های مربوط به موشک بالستیک ایران را حفظ می‌کنند
کد خبر: 25355

رویترز: اروپایی‌ها تحریم‌های مربوط به موشک بالستیک ایران را حفظ می‌کنند

مقامات اروپایی به همتایان خود در تهران خبر داده اند که بروکسل تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی ایران را حفظ خواهد کرد.

به گزارش خودکارنیوز،کشور‌های اروپایی گرچه از زمان خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از برجام مدعی باقی ماندن در این توافق شده اند، اما در عمل به هیچ یک از تعهدات خود ذیل آن عمل نکرده و گاهی پا را فراتر گذاشته و اقدام به اعمال تحریم‌های تازه علیه تهران کرده اند. به تازگی خبر‌های جدیدی از تحریم‌های بروکسل علیه جمهوری اسلامی در رسانه‌ها درز کرده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، چهار مقام آگاه اروپایی که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند دیپلمات‌های اروپایی به طرف ایرانی خبر داده اند اتحادیه اروپا تحریم‌های مربوط به موشک‌های بالستیک که براساس مفاد توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ قرار است در ماه اکتبر منقضی شود قرار است حفظ کند، اقدامی که می‌تواند با واکنش تلافی جویانه تهران همراه شود. 

مقامات اروپایی با مطرح کردن ۳ ادعا از حفظ تحریم‌های بالستیک ایران خبر دادند: نخست استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین، دوم احتمال انتقال موشک‌های بالستیک ساخت ایران به روسیه برای استفاده در جنگ، و سوم محروم ساختن ایران از منافع برجام به دلیل عدم پایبندی کامل تهران به این توافق. گرچه اروپا اینکار را پس از اقدامات آمریکا در این زمینه انجام می‌دهد. 

اروپایی‌ها مدعی هستند حفظ این تحریم‌ها یکی از مواردی است که می‌تواند مانع از دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای شود. 

تاکنون مقامات جمهوری اسلامی ایران به ادعا‌های مطرح شده در این زمینه پاسخی نداده اند. با این حال، تهران که پیش‌تر بار‌ها از مخالفت با تولید تسلیحات هسته‌ای خبر داده بود تاکید دارد اگر منافع ایران از برجام تامین نشود، دلیلی وجود ندارد که تهران بخواهد خود را مقید به اجرای مفاد این توافق کند.

دیدگاه تان را بنویسید