رئیسی: ارتقای ۱۰ برابری روابط اقتصادی با کنیا را هدف‌گذاری کردیم+ ویدئو
کد خبر: 25767

رئیسی: ارتقای ۱۰ برابری روابط اقتصادی با کنیا را هدف‌گذاری کردیم+ ویدئو

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و کنیا ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری دارند که توجه به آنها می‌تواند به ارتقای روابط دو کشور کمک کند، گفت: دو کشور در گام اول ارتقای اقتصادی دو کشور به ۱۰ برابر میزان فعلی هدف گذاری کردند.

به گزارش خودکارنیوز،  آیت‌الله رئیسی در نشست خبری مشترک با همتای کنیای خود طی سخنانی اظهار داشت: دست همه دولت‌های آفریقایی را به گرمی می‌فشاریم. همکاری جمهوری اسلامی ایران با قاره آفریقا و کشور کنیا ریشه تاریخی دارد و ما معتقدیم که این روابط می تواند بین دولت و ملت ایران و کنیا روز به روز توسعه پیدا کند.

وی افزود:‌ قاره آفریقا قاره ظرفیت‌ها است. آفریقا دارای ظرفیت، نیروهای انسانی با استعداد، ذخایر مادی و معنوی، منابع طبیعی و معدنی است و ما معتقدیم که کشور دوست ما کنیا ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری مشترک دارد که تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند به ارتقای سطح روابط کمک کند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدای عالی قدر  و راهنمایی‌های رهبر فرزانه ما، ایران علی رغم هم تهدیدات توانسته پیشرفت‌های چشم‌گیری در حوزه‌های مختلف داشته باشد و با این پیشرفت‌ها، تحریم ها و تهدیدات دشمنان را پشت سر گذاشته و در عرصه‌های مختلف علم و فناوری پیشگام باشد. 

رئیسی ادامه داد:‌ بر همین اساس آمادگی داریم که تجربیات خود را با کشور دوست‌مان کنیا به اشتراک بگذاریم. امروز در حوزه مواد پتروشیمی، کشاورزی و علم و فناوری دارای تجربیاتی هستیم. همچنین می‌توانیم در حوزه‌های سلامت و تجهیزات پزشکی و دارو همکاری داشته باشیم. در حوزه کشاورزی و شیلات و همچنین در حوزه های مختلف کاری با کنیا می توانیم آنطور که رئیس حمهور کنیا گفتند همکاری داشته باشیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه سطح مناسبات امروز میان دو کشور اصلا قابل قبول نیست، گفت:  هدف گذاری این است که سطح ارتباطات در گام اول به 10 برابر میزان فعلی ارتقا پیدا کند. 

وی افزود:‌ ما از توسعه روابط میان ایران و کنیا استقبال می کنیم و در گفت‌وگوهایی که با رئیس جمهور کنیا داشتیم دو کشور بر عزم خود بر گسترش روابط در حوزه فرهنگ و تجارت تاکید کردند. 

رئیسی با بیان اینکه معتقدیم همکاری‌های ما خاص دو کشور نخواهد بود، تصریح کرد: همچنان که ایران اسلامی با کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه همکاری دارد، کنیا هم با کشورهای شرق آفریقا ارتباط دارد و ارتباط دو کشور زمینه این همکاری‌ها را نیز فراهم خواهد کرد. 

رئیس جمهور ادامه داد: این سفر که نقطه عطفی در روابط ما است، می‌تواند بازار خوبی برای محصولات ایران در کنیا و شرق آفریقا ایجاد کند. در تبادلات و گفتوگوهایی که با رئیس جمهور کنیا داشتیم، روسای جمهور دو کشور باید زمینه را برای گسترش روابط دوکشور فراهم کند. 

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: موضع‌ مشترک ما در زمینه مبارزه با مواد مخدر، حوزه‌ای است که ما می‌توانیم در همکاری داشته باشیم. هیچ مانعی بر سر توسعه روابط نمی‌بینیم. این امر می‌تواند به گسترش و توسعه روابط کمک کند

رئیسی ضمن قدردانی از استقبال دولت و مردم کنیا، اظهار کرد: به زودی می توانیم رئیس جمهور کنیا را در تهران میزبانی کنیم و امیدوارم شاهد توسعه روزافزون روابط با کنیا باشیم و امیدواریم رابط به سطح قابل قبولی توسعه یابد.

وی در سخنانی با قدردانی از میزبانی دولت و مردم کنیا، ابراز امیدواری کرد که شاهد توسعه بیش از پیش روابط تهران و نایروبی باشیم.

رئیس جمهور کنیا نیز طی سخنانی اظهار داشت:‌ دولت کنیا تعهد کاملی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در ایران  از طریق کاربرد منصفانه قانون دارد. همچنین آغوش کنیا برای سرمایه گذاری تجار ایرانی باز است تا جو سازنده‌ای را برای آنها فراهم کند.

وی افزود:  توافق شده است که ایران کارخانه مونتاژ خودرو در کنیا راه اندازی کند و خودروهای ایرانی را که اسامی سواحیلی نیز بر آنها گذاشته شده را در کنیا تولید کند.

رئیس‌جمهور کنیا خاطرنشان کرد: امروز پنج یادداشت همکاری در زمینه ارتباطات و اطلاعات، شیلات، بهداشت، دام‌پروری و سرمایه گذاری بین ایران و کنیا امضا شد.

وی سفر  رئیسی به نایروبی را بسیار مثمرثمر و فرصت فوق‌العاده‌ای برای کشورش دانست که سبب تقویت پیوندهای دوستی و همبستگی میان دو کشور و دو ملت ایران و کنیا می‌شود.

حجم ویدیو: 23.80M | مدت زمان ویدیو: 00:01:59 دانلود ویدیو

دیدگاه تان را بنویسید