وزیر نیرو: یک گام از حقابه ایران در هیرمند عقب‌نشینی نمی‌کنیم
کد خبر: 26251

وزیر نیرو: یک گام از حقابه ایران در هیرمند عقب‌نشینی نمی‌کنیم

وزیر نیرو با بیان اینکه یک گام از حقابه ایران در هیرمند عقب نشینی نمی‌کنیم، گفت: به موجب معاهده میان ایران و افغانستان حقابه هیرمند حق قانونی، طبیعی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

به گزارش خودکارنیوز، علی اکبر محرابیان ظهر چهارشنبه درباره ناترازی برق در کشور و طرح‌های وزارت نیرو برای پایداری شبکه برق کشور گفت: در شرایط آب وهوایی گرمی به سر می‌بریم، گرمایی که در منطقه غرب آسیا اتفاق می‌افتد به گزارش بسیاری از کارشناسان بی سابقه است و بسیاری از نقاط کشور ما در این منطقه قرار گرفته و به گنبد حرارتی معروف هستند، طبیعتا این شرایط باعث مصرف زیاد برق و آب می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به مدیریت مصرف در بخش خانگی تصریح کرد: مدیریت مصرف را به خود مردم سپرده ایم، افرادی که در طرح پاداش صرفه جویی شرکت کنند می‌توانند از این پاداش بهره مند شوند، راهکار هم این است که مصرف خود را نسبت به سال گذشته کمتر کنند. براساس آخرین گزارش‌هایی که توانیر منتشر کرده بیش از ۳۵ درصد مردم عزیز در این طرح حائز شرایط شده اند.

به گفته محرابیان در مناطق گرمسیری متوسط پاداش حدود ۲۷۰ هزار تومان به ازای هر قبض بوده و در مناطق عادی پاداش حدود ۷۵ هزار تومان به ازای هر قبض در ماه به ثبت رسیده است. بالاترین پاداش هم یک میلیون و دویست هزار تومان است که این نشان دهنده همکاری مردم است.  

وی در مورد مصرف آب در سطح کشور گفت: مصرف آب در سطح کشور به صورت چشمگیری افزایش و این امر در مناطق گرمسیر افزایش بیشتری داشته است، در مناطق عادی نیز مثل کلان شهرها هر روز رکورد جدیدی به ثبت می‌رسد که این نگران کننده است. مردم باید مصارف خود را مدیریت کنند تا آب را در شبکه به صورت پایدار تامین کنیم.  

 

یک گام از حقابه ایران در هیرمند پا پس نمی‌کشیم

محرابیان، درباره آخرین پیگیری‌ها در حقابه هیرمند تصریح کرد: به موجب قرارداد بین المللی بین ایران و افغانستان حقابه هیرمند حق قانون، طبیعی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه یک گام از این حق خود پا پس نمی‌کشیم، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو این موضوع را به جد پیگیری خواهد کرد، خوشبختانه وزارت خارجه هم این موضوع را مورد پیگیری قرار داده است تا این حقابه هر چه سریعتر آزاد و ایران بتواند آن را دریافت کند.

 محرابیان با اشاره به طرح‌های وزارت نیرو برای تامین آب شرب خاطر نشان کرد: وزارت نیرو برای تامین آب شرب و آب بهداشتی معطل نمانده است و طرح‌هایی را در چند سطح در دست اجرا دارد. در سطح اضطراری در منطقه سیستان و منطقه عمومی اطراف آن چاه‌های متعددی را حفاری کرده ایم و این طرحها یکی پس از دیگری به بهره برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو در خصوص برنامه وزارت نیرو برای رفع شوری آب در منطقه سیستان تاکید کرد: پیش‌بینی کرده ایم یک آب شیرین‌کن با ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب ویژه این منطقه اجرا شود، نصب چنین آب شیرینی کنی در مناطق سرزمینی بی سابقه است. در کنار این طرح چند پروژه دیگر هم پیگیری می شود.

وی با تاکید بر این جمله که دغدغه مردم در جهت تامین آب شرب و بهداشتی را تامین خواهیم کرد، عنوان کرد: از جمله این پروژه‌ها خط انتقال آب از دریای عمان به مناطق شرقی کشور در استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و جنوبی است. در استان سیستان و بلوچستان بخش قابل توجهی از این تخصیص مربوط به آب شرب است و بخشی هم مربوط به صنعت است. این طرح‌ها با برنامه و زمان بندی در دست اجرا است. حقابه ایران از هیرمند حق طبیعی ایران است و این آب باید برای مصارف کشاورزی و معیشت مردم مورد استفاده قرار بگیرد و به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد.

محرابیان گفت: اینکه طرف افغانستانی فقط به زبان بگوید این حق را به رسمیت می‌شناسد کافی نیست زمانی قانع می‌شویم که این حقآبه طبق قرارداد رهاسازی و به کشور برسد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در شروع دولت ۱۵ هزار مگابات ناترازی داشتیم، گفت: اگر شرایط عادی باشد سالانه حدودا ۳۵۰۰ مگابات به مصرف کشور افزوده می شود. تا امروز اوج مصرف به نسبت سال گذشته ۳۲۰۰مگابات بیشتر شده است و تا امروز عدد ۷۲ هزار ۷۰۰ مگابات را ثبت کرده ایم در حالیکه سال گذشته این عدد ۶۹ هزار و ۵۰۰ مگابات بوده است. محتمل است در روز های اینده رکورد مصرف شکسته شود و عدد جدیدی تری ثبت شود.

وی با اشاره به برنامه ۳۵ هزار مگاباتی دولت در حوزه انرژی تاکید کرد: با این برنامه در انرژی های نو تجدید پذیر و نیروگاه های حرارتی این میزان توسعه می یابد. سال گذشته گام بلندی برداشته شد و بالغ بر ۷ هزار مگابات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شد. تداوم این شرایط نشان میدهد این طرح های حمایت می شود.  

 

افزایش ۳۰درصدی شرکت های دانش بنیان در حوزه انرژی

وی گفت: سال گذشته از محل حمایت های وزارت نیرو تعداد شرکت های دانش بنیان سی درصد در حوزه آب و برق افزایش پیدا کرد و در سال پیش رو انشالله همین سیاست را دنبال خواهیم کرد. در حوره اب و برق این افتخار را داریم تا با استفاده از توان داخلی به خود کفایی برسیم و بالاترین صادرات خدمات فنی مهندسی در حوزه اب و برق رقم می خورد.

دیدگاه تان را بنویسید