حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش صادر شد
کد خبر: 26735

حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش صادر شد

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با رای دیوان عدالت اداری حکم انفصال از خدمت به مدت یک سال گرفت.

به گزارش خودکارنیوز، با ادامه یافتن حواشی شکایت تعدادی از داوطلبان شبهه دار کنکور، حکم انفصال از خدمت برای دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با رأی دیوان عدالت اداری صادر شد.

یک مقام مسئول در سازمان سنجش آموزش کشور با تأیید این موضوع یادآور شد: این حکم به دلیل عدم اجازه ادامه تحصیل داوطلبان شبهه دار کنکورهای پیش از سال ۱۴۰۱ و قبل از آن بر اساس احکام هیأت‌های بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری بازمی گردد

این مقام مسئول تاکید کرد: سازمان سنجش مصر است که استفساریه شورای نگهبان بر قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌ها اجرا شود تا بر اساس آن افراد متقلبی که برای آنها حکم نهایی اخراج صادر شده نتوانند به دانشگاه بازگردند اما این افراد اصرار دارند که به دلیل استفساریه قانون آنها دانشجو محسوب شده و داوطلب نیستند و حکم قانون برای آنها صادق نیست.

به گزارش مهر، موضوع از زمانی آغاز شد که گزارش شد تعداد زیادی از افرادی که در سال‌های ۱۴۰۱ و ماقبل آن در کنکور تقلب کرده اند توانسته اند به دانشگاه راه یابند و اکنون در کلاس‌های درس حضور دارند. این موضوع از سوی سازمان سنجش تکذیب و اعلام شد که از شروع به تحصیل داوطلبان شبهه‌دار آزمون سراسری ۱۴۰۱ و سال‌های ۱۴۰۰ و قبل از آن که حکم قطعی محکومیت دریافت کرده‌اند، جلوگیری شده است.

نقطه مورد اختلاف کلمه «داوطلب» بود که افراد می‌گفتند در زمان رسیدگی به تخلفات آنها دانشجو شده بودند و سازمان سنجش تاکید می‌کرد که این افراد همچنان داوطلب بوده اند و به شرط اینکه اتهام تقلب از آنها رفع شود اجازه داشتند ادامه تحصیل دهند.

در این میان قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری مورد استفساریه قرار گرفت، در ماده ۱۱ این قانون آمده است: «چنانچه با بررسی‌های فنی و علمی، بین نمرات و رتبه اکتسابی داوطلبی و سوابق تحصیلی وی مغایرت‌های غیر متعارف مشهود و اساسی از قبیل عدم تطابق معدل دیپلم و دوره پیش‌دانشگاهی با نمره و رتبه اکتسابی در آزمون وجود داشته باشد، با تأیید هیأت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها از داوطلب از یک یا چند درس عمومی و اختصاصی امتحان مجدد به عمل می‌آید. تعیین وضعیت نهایی آزمون این داوطلب، بر اساس نتایج حاصل از امتحان مجدد بر عهده هیأت‌های بدوی می‌باشد.»

بر اساس این استفساریه: «آیا کلمه «داوطلب» در ماده (۱۱) قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری مصوب ۱۳۸۴/۷/۶ شامل افراد پذیرفته شده نهایی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌شود؟ خیر، کلمه «داوطلب» در ماده (۱۱) قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری مصوب ۱۳۸۴/۷/۶ شامل افراد پذیرفته شده نهایی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نمی‌شود.»

از همین رو سازمان سنجش تاکید کرده است که افرادی که دارای موارد اتهامی بودند و پس از رسیدگی با رأی قطعی محکوم شده اند، مشمول این استفساریه نمی‌شوند اما در مقابل افراد دارای شبهه در کنکور می‌گویند خیر ما دانشجو بوده ایم و سازمان سنجش تخلف کرده است.

در این میان شکایت این افراد در دیوان عدالت اداری رسیدگی شده است و بعضاً رأی به بازگشت به دانشگاه و در عین حال حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش را گرفته اند.

دیدگاه تان را بنویسید