معاون وزیر خارجه: برخی از این زندانیان پس از آزادی در آمریکا باقی مانده و به کار و زندگی شخصی خود ادامه خواهند داد
کد خبر: 28243

معاون وزیر خارجه: برخی از این زندانیان پس از آزادی در آمریکا باقی مانده و به کار و زندگی شخصی خود ادامه خواهند داد

معاون سیاسی وزارت امور خارجه درباره روند توافق انجام‌شده بین ایران و آمریکا تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم نسبت به سرنوشت همه ایرانیان اهتمام ویژه دارند.

به گزارش خودکارنیوز، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران که به همراه رئیس جمهور در نیویورک حضور دارد در گفت‌وگویی درباره روند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: طی مذاکرات فشرده‌ای که در طول چند سال گذشته و به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا انجام شد، یکی از موضوعات مهم تبادل زندانیان و آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی بود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خیرنگاران گفت که دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی امروز به صورت کامل در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت و افزود: تبادل زندانیان نیز امروز انجام خواهد شد.

باقری که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، اضافه کرد: در جریان این تبادل پنج زندانی ایرانی در آمریکا که به طور غیرقانونی توسط دستگاه‌های امنیتی آمریکا مورد تعقیب قرار گرفته‌ بودند در دستورکار ما قرار گرفت. تعدادی از آنها به کشور برمی‌گردند و برخی از آن‌ها به دلیل اینکه کار و زندگیشان در آمریکا بوده، در آمریکا باقی خواهند ماند.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم نسبت به سرنوشت همه ایرانیان اهتمام ویژه دارند، حتی ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و فعالیت آنها در خارج از کشور است. اینها در دستورکار فعالیت‌های دیپلماتیک ایران قرار دارد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: امیدواریم آزادی این زندانیان از دست آمریکا باعث شود که آمریکایی‌ها این مسأله را به خوبی درک کنند که بیش از این به اقدامات غیرقانونی خودشان در تحت تعقیب قرار دادن ایرانیان به خاطر انجام دادن فعالیت‌های قانونی آنها در آمریکا ادامه ندهند.

در همین راستا بعدازظهر دوشنبه محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: امروز ۵ میلیارد و ۵۷۶ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به حساب ۶ بانک ایرانی نزد دو بانک الاهلی و الدخان واریز شده است. 

فرزین توضیح داد: در تاریخ ۱۹ مرداد سال جاری کلیه منابع غیرقابل دسترس ایران در کره جنوبی که در حساب های دو بانک Woori و IBK و شعبه سئول بانک ملت نگهداری می‌شد، به حساب بانک مرکزی سوئیس برای تبدیل به یورو منتقل شد. در طی این مدت ۶ بانک ایرانی کشاورزی، سامان، پاسارگاد، گردشگری، کارآفرین و شهر در دو بانک قطری الدخان و الاهلی حساب باز کردند.

پس از آن هم خبرگزاری رویترز گزارش داد که، ۵ زندانی آمریکایی سوار هواپیمای قطری شدند تا عازم دوحه شوند. از سوی دیگر خبرهایی منتشر شد که دو شهروند ایرانی زندانی در زندان‌های آمریکا وارد دوحه شدند.

دیدگاه تان را بنویسید