سفر هیئت بلند پایه اقتصادی افغانستان به ایران
کد خبر: 28886

سفر هیئت بلند پایه اقتصادی افغانستان به ایران

هیئت بلندپایه اقتصادی ایران به ریاست ملاعبدالغنی برادر معاون اقتصادی کابینه سرپرست افغانستان امروز عازم تهران شد .

به گزارش خودکارنیوز ، از کابل، این هیئت سی و دو نفری به ریاست ملاعبدالغنی برادر معاون اول ریاست کابینه حکومت سرپرست افغانستان که در ترکیب آن وزرای مالیه، حمل و نقل و هوانوردی غیرنظامی، تجارت و نیز معاونان چند وزارتخانه حضور دارند قبل از ظهر امروز کابل را به مقصد تهران ترک کرد.

قرار است این هیئت در سفر حدود یک هفته ای خود درباره روابط و همکاری های دوجانبه میان افغانستان و جمهوری اسلامی ایران در حوزه های اقتصادی، تجارت و حمل و نقل با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کند .
قبل از این نیز مقامات ایرانی و مسئولان حکومت سرپرست افغانستان بر توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری و استفاده از ظرفیت های فراوان دو کشور در عرصه های مختلف تاکید کرده و هیئت های مختلفی از دو کشور به کابل و تهران سفر کردند.
استفاده از ظرفیت بندر آزاد چابهار و حمل و نقل کالاهای تجاری با استفاده از خط آهن خواف- هرات مهمترین زمینه های توسعه همکاری های دوجانبه در عرصه های اقتصادی و تجاری میان ایران و افغانستان است .
هم اکنون حجم روابط اقتصادی ایران و افغانستان سالانه حدود دو میلیارد دلار اعلام شده است و سرپرست وزارت تجارت افغانستان گفته است ظرفیت دو کشور به اندازه ای است که میزان روابط تجاری ایران و افغانستان سالانه به ده میلیارد دلار افزایش یابد .
مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و رئیس نمایندگی سیاسی ایران در این کشور نیز گفته است ایران آماده است در زمینه های مختلف از جمله در عرصه های صنعت ومعدن و کشاورزی با افغانستان همکاری و ظرفیت این کشور را در این زمینه ها ارتقا دهد.
سفر امروز هیات اقتصادی افغانستان، بلندپایه ترین هیئت افغانستان است که دستکم در دو سال اخیر به جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد.
هم اکنون ایران بزرگترین شریک تجاری افغانستان در میان کشورهای همسایه و منطقه است .

دیدگاه تان را بنویسید