انتظار مردم از دولت، تحول در همه حوزه‌ها است
کد خبر: 29159

انتظار مردم از دولت، تحول در همه حوزه‌ها است

آقای رئیسی با اشاره به انتظار مردم از دولت و تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تحول، اظهار داشت: تحول برای دولت، اتاق‌های فکر و همه محافل، یک ضرورت است و همواره باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خودکارنیوز ،  حجت الاسلام رئیسی، امروز دوشنبه در همایش اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختارها، رفع ناترازی‌ها و نقش‌آفرینی نوین در عرصه بین‌الملل، گفت: انتظار مردم از دولت، صاحب‌نظران و اندیشمندان، انجام تحول در همه حوزه‌ها بوده و تحول، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. 
 
رئیس جمهور با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تحول، اظهار داشت: تحول برای دولت، اتاق‌های فکر و همه محافل، یک ضرورت است و همواره باید در دستور کار قرار گیرد. 
 
آقای رئیسی، تصریح کرد: اقتصاد باید علم‌پایه باشد و تحول، مبنای علمی و مبانی قابل دفاع داشته باشد و اگر مبتنی بر نگاه سلیقه‌ای باشد، مقطعی و موسمی خواهد بود.
 
تلاش شده است که علل تورم، مهار و مدیریت شود
 
رئیس جمهور با بیان اینکه اضافه‌برداشت‌ها از بانک مرکزی باید متوقف شود، گفت: تلاش شده است در بودجه سال آینده، علل تورم، مانند کسری بودجه و رشد نقدینگی، مهار و مدیریت شود.
 
آقای رئیسی، اظهار داشت: تلاش بانک‌ مرکزی در سال ۱۴۰۲ این است که اضافه‌برداشت‌ مؤسسات را مهار کند تا انضباط مالی داشته باشند. 
 
رئیس جمهور تصریح کرد: اگر‌ مؤسسه‌ای اضافه‌برداشت داشته باشد، فکری دیگر برای آن خواهد شد که خبر آن‌ها را شنیده‌اید.
 
آقای رئیسی با بیان اینکه ۱۴ راهکار برای رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی از ابتدای دولت بررسی شده است، گفت: حل این مشکل از ضرورت‌ها بوده که دولت نیز آن‌ها را شناسایی کرده و در حال پیگیری است.
 
رئیس جمهور، اظهار داشت: در بحث هوشمندسازی توزیع یارانه نان، ۳۰ هزار میلیارد صرفه‌جویی و جلوی بخش بزرگی از قاچاق نان و گندم گرفته شده است.
 
در کنار مدیریت تولید، مدیریت مصرف برق نیز باید انجام شود
 
آقای رئیسی، تصریح کرد: روزی که دولت آغاز به‌ کار کرد، ۲۲هزار مگاوات کسری انرژی وجود داشت که تاکنون ۸هزار مگاوات در مدت این دولت، جبران و در کنار مدیریت تولید، مدیریت مصرف برق نیز انجام شده است.
 
رئیس‌ جمهور با بیان اینکه بهینه‌سازی مصرف در برنامه هفتم دیده شده است، گفت: در مدیریت تولید، موفق هستیم، اما در مدیریت مصرف باید پیشرفت کنیم. در برق، این کار انجام شد و امسال شاهد خاموشی نبودیم که باید در سایر حوزه‌ها نیز عملیاتی شود.
 
آقای رئیسی، اظهار داشت: شاخص‌ها نشان می‌دهد که دولت مصمم به فعال کردن تولید است. ۶۴۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل، احیا شده است.
 
کاهش رشد نقدینگی به ۲۵ درصد تا پایان سال، هدف‌گذاری شده است
 
رئیس جمهور گفت: در اصلاح نظام بانکی، بنگاه‌داری و منجمد کردن به موقع و نفروختن دارایی‌ها، موضوعی است که دولت دنبال می‌کند. بنگاه‌داری بانک‌ها به تولید صدمه می‌زند.
 
آقای رئیسی، اظهار داشت: سیاست خارجی دولت سیزدهم و ارتباط با کشور‌های مسلمان، همسایه و همسو به برطرف کردن برخی ناترازی‌های مالی کمک کرده است.
 
رئیس جمهور، تصریح کرد: توصیه مهم من به همکارانم در دولت و شورا‌های اداری، این است که نشست‌های نخبگانی داشته باشید؛ کسانی ممکن است نقد داشته باشند یا حتی قبول نداشته باشند، عیبی ندارد، اما ممکن است دیدگاه‌هایی داشته باشند که راهگشا باشد.
 
آقای رئیسی گفت: در این دولت، شاهد مهار رشد نقدینگی بوده‌ایم؛ قبلا به سمت نقدینگی ۴۰ درصد حرکت می‌کردیم که حالا به ۳۴ درصد و اکنون ۲۶ درصد رسیده است. کاهش رشد نقدینگی به ۲۵ درصد تا پایان سال، هدف‌گذاری شده است.
 
رئیس‌ جمهور، اظهار داشت: در کشور، ۱۰۱ هزار عضو هیئت علمی داریم که این سرمایه عظیمی است و دستگاه‌ و سازمان‌های کشور باید از نظر این اعضا بهره ببرند.
 
آقای رئیسی، تصریح کرد: تلاش دولت این است که اصلاح ساختار‌ها و رفتار‌ها هر دو با هم انجام شود.
 
رئیس جمهور گفت: آمایش سرزمینی، یکی از معیار‌های مهم برای اجرای عدالت اقتصادی است. هر کجا پای مردم به میان آمد، موفق شدیم و هر کجا دولت به تنهایی وارد اقدام شد، کار به مشکل خورد.
 
بخش خصوصی نباید رها شود
 
آقای رئیسی با بیان اینکه مردم‌پایه بودن اقتصاد، دارای اهمیت بسیاری است و اقتصاد باید علم‌پایه نیز باشد، گفت: در برنامه‌های توسعه آمده است که دولت باید در تصدی‌گری، تجدید نظر کند و نظارت‌گر باشد، نه متصدی و این بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی است.
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت باید در ۳ نقش هدایت‌گری، حمایت‌گری و نظارت، فعال باشد، اظهار داشت: بخش خصوصی، نباید رها شود؛ باید به او تسهیلات داد و مشکلات حقوقی و قانونی آن باید رفع شود.
 
اختلاف دیدگاه‌ها موجب رشد کشور می‌شود
 
آقای رئیسی، تصریح کرد: اجرا، میدان آزمون و خطا نیست. استادان، صاحب‌نظران و صاحب‌بصران، نکاتی دارند. نظرات مختلف، سبب رشد و پیشرفت کشور خواهد شد. اختلاف دیدگاه‌ها موجب رشد می‌شود، اما در اجرا باید متقن عمل شود.
 
رئیس جمهور در پایان، ضمن گرامیداشت یاد شهدای جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در غزه با بیان اینکه امروز نقاب از چهره نفاق افتاده است و همه ملت‌های دنیا دریافته‌اند که آمریکا عامل اصلی جنایت در غزه و مرکز شرارت در دنیاست، گفت: ما یقین داریم خداوند متعال به برکت خون شهدای مظلوم غزه، هم پایان رژیم را رقم خواهد زد و هم چهره واقعی مستکبران عالم، به‌ویژه آمریکا را بیش از پیش در دنیا رسوا خواهد کرد.

دیدگاه تان را بنویسید