رئیسی پیش از عزیمت به آنکارا: روابط تجاری اقتصادی ایران و ترکیه به ٣٠ میلیارد دلار می‌رسد
کد خبر: 29445

رئیسی پیش از عزیمت به آنکارا: روابط تجاری اقتصادی ایران و ترکیه به ٣٠ میلیارد دلار می‌رسد

رئیس جمهور گفت: کشور ترکیه به عنوان کشور همسایه و مسلمان، شریک اقتصادی و تجاری مهم جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود، ما هدف گذاری کرده‌ایم که سطح روابط تجاری و اقتصادی خودمان را با کشور ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار برسانیم و لذا این هم برای کشور ترکیه و هم جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت‌های موجود، قابل دستیابی است.

به گزارش خودکارنیوز ، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز (چهارشنبه 4 بهمن ماه) پیش از عزیمت به ترکیه در خصوص اهداف این سفر و مهمترین برنامه‌ها، گفت: این سفر با دعوت رئیس جمهور ترکیه جهت تشکیل هیأت عالی مشترک ایران و ترکیه جهت مذاکرات دوجانبه به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری صورت می‌گیرد. 

وی افزود: کشور ترکیه به عنوان کشور همسایه و مسلمان، شریک اقتصادی و تجاری مهم جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود، ما هدف گذاری کرده‌ایم که سطح روابط تجاری و اقتصادی خودمان را با کشور ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار برسانیم و لذا این هم برای کشور ترکیه و هم جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت‌های موجود، قابل دستیابی است.

رئیس جمهور تأکید کرد: اسناد مهمی در این سفر به امضا خواهد رسید که نشان از اراده دو کشور برای توسعه تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه است، از موضوعات مهمی که در منطقه ما امروز همه مسلمانان و انسان های بیدار در جهان را نگران کرده است، موضوع فلسطین است. ایران و ترکیه در حمایت از فلسطین و مقاومت مردم مظلوم و مقتدر فلسطین موضع مشترکی دارند.

رئیسی اظهار کرد: فعالیت ها و تلاش هایی در رابطه با توقف بمباران ها انجام شده اما متاسفانه به دلیل حمایت آمریکایی ها و غربی ها از رژیم صهیونیستی همچنان شاهد کشتار زنان و کودکان و مردم بیگناه فلسطین هستیم.

وی با بیان اینکه به یقین در این عرصه پیروزی از آن فلسطین و نابودی از آن رژیم صهیونیستی خواهد بود، گفت: از مسائل مهمی که در این سفر باید مورد توجه قرار بگیرد و مورد مذاکره ماست، مسئله قطع شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی است که می‌تواند در جهت توقف این جنایات در غزه مؤثر باشد لذا موضوع فلسطین از مسائل مورد بحث بین ما و رئیس جمهور ترکیه خواهد بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: زمینه روابط بین دو کشور بسیار زمینه خوبی است، در راستای سیاست همسایگی و سیاست ارتباط با کشورهای اسلامی، ترکیه را برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران بسیار مناسب می بینیم. 

رئیسی ادامه داد: امیدواریم هم همکاری‌های دوجانبه و هم همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ما و ترکیه با این سفر توسعه پیدا کند، ما هر دو عضو سازمان‌های منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری های اقتصادی اکو، سازمان شانگهای و دیگر سازمان ها  هستیم.

رئیس جمهور در پایان گفت: امیدواریم موارد مورد گفت‌وگو در سفر قبلی آقای اردوغان به تهران در این سفر مورد پیگیری قرار بگیرد و گام های بلندی در جهت توسعه روابط بین دو کشور برداشته شود.

دیدگاه تان را بنویسید