افتتاح چهار طرح آبرسانی استان یزد با حضور رییس جمهور
کد خبر: 20202

افتتاح چهار طرح آبرسانی استان یزد با حضور رییس جمهور

چهار طرح آبرسانی استان یزد روز پنجشنبه در آیینی با حضور رییس جمهور، وزیر نیرو و جمعی از مسئولان استان یزد در شهرستان ‌های یزد و میبد همزمان با آغاز عملیات ابرپروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد و فلات مرکزی ایران افتتاح شد.

به گزارش خودکارنیوز، در جریان سفر دو روزه آیت الله رییسی و هیات دولت به استان یزد، چندین طرح عمرانی و زیربنایی امروز و فردا(جمعه) در این استان بهره برداری می شود که در بدو ورود رییس جمهور به استان چند طرح آبرسانی افتتاح و عملیات اجرایی ابرپروژه انتقال آب از خلیج فارس به یزد و فلات مرکزی نیز آغاز شد.

 

طرح خط سبز آبرسان به صنایع استان یزد

عملیات اجرایی شامل احداث یک باب مخزن بتنی به حجم ۲ هزار مترمکعب و اجرای خط لوله به طول ۲۲ کیلومتر با قطر ۵۰۰ میلیمتر از نوع GRP است.

در فاز نخست این طرح که به منظور باز تخصیص آب کیفی و جایگزینی پساب در بخش صنعت انجام می شود ۱۰۰ لیتر بر ثانیه پساب تحویل صنایع هدف می شود و معادل آن آب شرب کیفی باز پس و در مدار استفاده شرب قرار می گیرد.

این طرح در حدود ۷۰۰ میلیارد ریال برآورد هزینه شده است و با مشارکت شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد و شرکت تولید نیروی برق منطقه شرق در دست اقدام است.

 

افتتاح ۲ باب مخزن ۲۰هزار متر مکعبی سنگاوی

این طرح ها جمعا با ظرفیت ۴۰ هزار متر مکعب با هدف افزایش حجم مخازن ذخیره آب و تاب آوری استان و بهبود فرایند، بهره برداری شد.

این مخازن بتنی در ۲۰ کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد و ساخت این مخازن باعث افزایش حجم ذخیره آب شهرستانهای میبد، اردکان و یزد و همچنین بهبود فرآیند بهره برداری خط اول انتقال آب به یزد می شود.

این پروژه از لحاظ زیست محیطی باعث افزایش تاب آوری استان یزد در مقابل تنش های کم آبی می شود و هدف دیگر آن افزایش حجم مخازن ذخیره آب به میزان ۴۰ هزار متر مکعب است.

 

بهره برداری مخزن ذخیره و تامین آب شری اکرمیه و حسن آب

این طرح شامل ساخت مخزن پنج هزار مترمکعبی بتنی است و هدف از اجرای آن تامین آب روستاهای اکرمیه، اکرم آباد و حسن آباد و نیز افزایش حجم ذخیره مخزن و تامین فشار آب محله حسن آباد است.

 

جمعیت تحت پوشش این پروژه ۱۷ هزار نفر است.

بهره برداری فاز اول طرح بازچرخانی پساب شهر یزد به منابع آب زیرزمینی

این پروژه مربوط به احداث ۵.۴ کیلومتر خط لوله GRP به قطر ۴۰۰ میلیمتر و حفر و آماده سازی ۶ حلقه چاه جهت جمع آوری و جذب پساب می شود.

این مهم باعث تغذیه مصنوعی منابع آب زیرزمینی چرخاب می شود و از لحاظ زیست محیطی با انتقال پساب تصفیه شده از تصفیه خانه فاضالب و کاهش انباشت پساب در محوطه تصفیه خانه فاضالب شهر یزد همراه است .

دبی طراحی شده در این طرح برابر با ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است.

 

بهره برداری فاز اول ایجاد تاسیسات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب شهر میبد

هدف از اجرای این پروژه جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب شهرستان میبد و بازچرخانی آن به صنعت است.

این طرح شامل ۲۴۵ کیلومتر شبکه جمع آوری و یک باب ایستگاه پمپاژ در ابتدای خط انتقال اجرا و خط جریان اول و دوم تصفیه خانه با ظرفیت ۱۴ هزار متر مکعب در شبانه روز و نصب ۸۲۵۰ فقره انشعاب می شود

میبد در ۵۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

رییس جمهور و شماری از اعضای هیات دولت، صبح پنجشنبه وارد استان یزد شدند و ۲ روز میهمان مردم این استان هستند

دیدگاه تان را بنویسید